Televize Prima dlouhodobě nadržuje Miloši Zemanovi. Již v září 2016 si toho všiml i britský týdeník The Economist. Teď to v konkrétním případě prezidentské předvolební debaty z ledna 2018 konstatovala i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Druhého dubna televize Prima a CNN oznámily, že se dohodly na společném projektu kontinuálního zpravodajského kanálu CNN Prima News.

V úterý 30. dubna uštědřila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání Primě výchovný záhlavec za tendenční předvolební prezidentskou diskuzi. O týden později, 7. května, rezignovala po deseti letech ve funkci šéfka zpravodajství a publicistiky televize Prima Jitka Obzinová.

Voříšek to zařídí

Zatímco konec Jitky Obzinové byl hojně komentován, verdikt „velké“ vysílací rady v záplavě jiných informací fakticky zapadl. Takže pro připomenutí. Řeč je o pořadu Česko hledá prezidenta odvysílaném na Primě 23. ledna 2018 z Hudebního divadla v Karlíně.

V hlavních rolích vystupovali Miloš Zeman, Jiří Drahoš a moderátor Karel Voříšek. Dívalo se 2,2 milionu lidí. Zatímco Zeman řečnil přes 24 minut, Drahoše Zeman s Voříškem ke slovu pustili jen na necelých 16 minut.

Radní poslední dubnový den konstatovali, že „diskutovaná témata (držení zbraní, zmírnění protikuřáckého zákona, svoboda slova a její omezování a problém migrace) byla v úvodu příslušné části debaty uvedena příspěvky zpravodajského charakteru, které obsahovaly nedoložená tvrzení, jednostranná vyjádření mluvčích i hodnotící promluvy redaktorky. Vybraná témata byla prezentována jednostrannou optikou a způsob jejich rámování více korespondoval se známými postoji Miloše Zemana, v tomto smyslu mu tak pořad poskytoval výhodu.“

Řečeno napřímo – Prima debatu „cinkla“ ve prospěch jednoho z kandidátů. Radní též nařídili nápravu „do sedmi dnů od doručení“.

Dědictví z dob pádu IPB

I když se to nabízí, rezignace Obzinové jistě onou „nápravou“ není. Jakýkoliv zásadnější sebezpyt ostatně od Primy, respektive jejího vedení, nelze očekávat. Nadržování Miloši Zemanovi je dlouhodobým dosledovatelným trendem.

Již v září 2016 si toho všiml i britský týdeník The Economist. Majitele Primy Ivana Zacha označil za podnikatele, „jenž má blízko k populistickému levicovému prezidentu Zemanovi“.

Zach má kontrolu nad každodenním provozem, psal The Economist již v době, kdy ještě polovinu Primy vlastnila švédská společnost MTG, a pokračoval upozorněním, že počátky Zachova vlastnictví TV Prima spadají do doby pádu banky IPB.

„Banka padla v době, kdy byl premiérem Miloš Zeman. V těchto dnech je to právě Zeman, kdo je pravidelným hostem diskusních pořadů na Primě, kde se těší velmi vlídnému zacházení,“ napsal Economist v září 2016, téměř rok a půl před volební debatou ušitou na míru Miloši Zemanovi.

Od té doby se na Primě moc nezměnilo. Spojení s ikonickou CNN však dává minimálně naději, že drsné personální metody Jitky Obzinové a diktát vedení televize redakci, jak má vyznít zpravodajství o uprchlících, se na Primě stanou minulostí.

Zda je tento můj optimismus na místě, ukáže již volba nástupce (nástupkyně) Jitky Obzinové.

Text vznikl ve spolupráci HlídacíPes.org s týdeníkem Marketing&Média. Více o médiích a marketingu najdete v aktuálním vydání M&M, které vychází každé pondělí.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner
Ondřej Neumann / Hlídací pes
Další články autora