Ptá se Andrej Babiš v inzerátech reagujících na to, že kvůli němu padla vláda. Ptá se také, co si o tom myslíme. Tak si to pojďme trochu rozebrat.
Vidíme Andreje Babiše s přelepenými ústy. Nejvýraznějším titulkem je otázka Proč?
Pod portrétem je celá řada návodných otázek: „Proč nás chce ČSSD dostat z vlády a navrhla demisi? Čeho se bojí? Že toho moc víme? Máme se nechat zastavit tradičními politiky?“
Přestože vidíme jen jedinou tvář, otázky jsou naformulovány v množném čísle (nás, víme). Vzbuzuje se tak dojem, že nejde o osobní problémy Andreje Babiše, nýbrž problémy naše. (Ale čí? Všech straníků ANO? Nebo nás všech, prostých lidí? Kdo ví.)
Nicméně podstatou sdělení inzerátu je mohutné vytváření představy, že za pádem vlády je snaha ČSSD umlčet právě a jen Andreje Babiše, protože právě on toho „ví moc“. Doslova mu zalepit ústa.
Z jakéhosi záhadného důvodu se jedná o otázky bez odpovědí. Říká, že ví, ale neříká, co ví. Proč o nich mlčel po více než tři roky, po které se na vládě s ČSSD podílel, se také nedozvíme.
Mohli bychom nad ním mávnout rukou s tím, že jde o klasický reklamní postup PR. Jenže na tomto sdělení se dá pěkně demonstrovat jeden velmi starý, dá se říct tradiční trik. Mluvím o úhybném manévru, známém též pod anglickým označením Red Herring.
O co jde? O falešnou stopu. Totiž red herring – čili uzený sleď je výraz používaný na základě loveckých historek o tom, jak se honící psi nechali svést ze stopy štvané zvěře tím, že jim před čumáky byla přetažena ryba a oni – omámení pronikavou vůní – nechali kořist kořistí a následovali stopu uzeného.
V politickém marketingu se tenhle princip používá jako pokus o odvedení pozornosti od meritu věci k nesouvisejícím tématům.
Sledujte lov se mnou – honící psi loví Andreje nejdříve kvůli střetu zájmů, pak machinacím kolem Čapího hnízda, nesrovnalostem v příjmech a posléze korunovým dluhopisům. A ve chvíli, kdy přituhuje a AB už už slyší štěkání v zádech, nastává ta pravá chvíle pro sledě. Tady je. Před sedmi dny přichází první ochutnávka návnady. Z té fotky se dá vyčíst, jaké karty se budou hrát dál. OKD, Škoda Holding, nevyřčenosti, nechte si chutnat.
Přelepená ústa jsou logickým pokračováním budování aury mučedníka, utlačovaného poctivce a prostého člověka, který není politik a maká a který měl prostě tu smůlu, že mnoho věděl.
Kdo by se konec konců pozastavoval nad tím, že poctivec je zároveň ministrem, předsedou (preferenčně) nejsilnější strany, jedním z největších podnikatelů, největším příjemcem dotací a zároveň mediálním magnátem, že.
Kromě tahání uzené ryby před čtenáři se dá v inzerátu rozpoznat ještě jeden manévr – a to je klam daný vyloučením. Jeho podstata tkví v tom, že aby bylo dosaženo žádoucího účinku, nevyhovující skutečnosti jsou prostě a jednoduše zamlčeny. Realitou nepolíbený čtenář tak může snadno získat dojem, že nikdy nic jako Čapí hnízdo, dotační kouzla a dluhopisy neexistovalo. Jaksi se opomíjí opakovaná rozporuplná vysvětlení finančních poměrů, do kterých se AB pravidelně zamotával.
Budiž. Je to marketing. Volby se blíží.
Ve výsledku je to ale jen zábavná interpretace, která může zabrat snad jen na toho, kdo alespoň poslední rok nesledoval zprávy, nečetl noviny a duchem pobýval na místech velmi, velmi vzdálených od české kotliny.