Německý Der Spiegel rozebírá, co se stalo v posledních několika minutách v kokpitu Airbusu A-320 Germanwings. V době havárie byl v kokpitu jen jeden pilot a jeho kolega se snažil marně otevřít dveře zvenčí. Po útocích z 11. září 2001 ve Spojených státech se dveře podle předpisů nedají otevřít zvenku. Dříve se šlo dostat dovnitř pomocí palubní sekery, pokud to vyžadovala nouzová situace, dnes je ale kabina zajištěna kromě pevných dveří i elektronickým kódem.
Jak vypadá pojistný mechanismus Airbusu A-320? Dveře kokpitu jsou zajištěny třemi zámky a tři videokamery sledují prostor před ním. V případě ztráty tlaku v kabině se dveře automaticky otevřou. Jinak jsou elektronicky uzamknuty a pro vstup do pilotní kabiny musí být zadán číselný kód na klávesnici na vnější straně dveří kokpitu. Kód je až sedm číslic.
Pilot nesmí bez pádného důvodu kokpit opustit, jak uvádí nařízení EU. Je samozřejmě možné odejít třeba na toaletu. Při návratu do kokpitu jsou dva různé režimy pro otevření dveří – „běžný“ a „stav nouze“. Při běžném přístupu bude bzučák znít v kokpitu po dobu několika vteřin, takže pilot může zámek elektronicky uvolnit. V případě nouze ale bzučák zní trvale a dveře by mělo být možné po krátké době otevřít. Piloti by třeba mohli upadnout do bezvědomí, jak ukazuje instruktážní video airbusu. Podle letecké společnosti to může být 15 až 120 vteřin. Dveře je ale možné zevnitř vědomě zablokovat.
Zdá se, že podobné pojistky, jak se dostat do zavřeného kokpitu, když není posádka uvnitř při vědomí, nemají všude. V září 2012 usnul za řízením letadla Boeing 737 společnosti Transavia Airlines při letu z Egypta do Amsterdamu pilot. Druhý pilot byl mezitím na toaletě. Když se chtěl dostat zpátky do kabiny, dveře mu nikdo neotevřel a volání palubním telefonem nebylo nic platné. Za pomocí palubního personálu se po několika minutách podařilo dveře otevřít. Letadlo mezitím řídil autopilot. Takových případů, kdy jeden pilot usne a ten druhý si toho ani nevšimne, je prý hodně, přiznává se k tomu až třetina evropských pilotů. Na vině je přetížení pilotů, kteří nedodržují předepsanou dobu na odpočinek.
Ve spojení s tím mohou velmi bezpečné dveře být najednou velmi nebezpečné, stejně jako v případě nekalého úmyslu někoho z posádky. Máme dnes tak důmyslná bezpečnostní opatření, že se mohou obrátit proti nám.