V době, kdy Německo nesmělo po prohrané válce na základě Versailleské smlouvy zbrojit, školili se němečtí vojenští piloti v Sovětském svazu. Nejen oni, také tankisté. Po nástupu Hitlera tato činnost skončila, ovšem v roce 1939 družba zase vypukla s plnou silou.
Existují dvě populární hypotézy související s předválečnou leteckou školou v Lipecku, píše server Russian7.ru. Lipeck je město ve středním Rusku a několik let se tam cvičili němečtí piloti. Jedna verze říká, že tam SSSR tajně cvičil jádro budoucí Hitlerovy Luftwaffe. Druhá říkala, že budoucí německý ministr letectví Hermann Göring měl v Lipecku milenku, a proto pak za války žáci této letecké školy město nebombardovali. Skutečnost je ale trochu jiná.
Pravdou je, že od roku 1925 byla na území Lipecka zorganizována tajná letecká škola, kde se cvičili němečtí piloti. Za osm let existence tohoto přísně tajného zařízení se tu vyškolilo více než 200 německých a více než 140 sovětských pilotů. Nebyla tedy čistokrevně německá. K tajnostem ale důvod byl. Podle Versailleské smlouvy Německo nesmělo mít vojenské letectvo. V roce 1922 mu byla povolena civilní letecká doprava a v roce 1923 země získala zase kontrolu nad svým vzdušným prostorem. Vedení armády si ale bylo vědomo, že potřebuje udržet schopnosti i v oblasti letectví, a rozhodlo se obrátit do zahraničí.
Projekt vytvoření letecké školy v Lipecku proto sledoval vzájemně prospěšné cíle, pro Němce i Rudou armádu. Cizinci si tu mohli zlepšovat letecký výcvik a používání moderních leteckých technologií, zatímco sovětští letci se mohli zadarmo získat zkušenosti od zahraničních účastníků.
Sovětský svaz se tedy rozhodl s Německem spolupracovat. Bylo to ještě v období před nástupem Hitlera k moci. Když k němu došlo, byla činnost školy zrušena. Důvody ale nebyly jen ideologické. Německo už se mohlo po ženevské konferenci z prosince 1932 vyzbrojovat rovnocenně s ostatními státy a zahraniční zařízení tohoto typu už byla zbytečná.
Financování a materiální podporu pro výstavbu infrastruktury letecké školy během její existence na sebe vzali hlavně Němci a dodávali stavební materiál a zařízení. Ročně stála činnost školy čtyři miliony říšských marek (v dnešním přepočtu přibližně 16,5 milionu eur). Piloti se cvičili hlavně v letních měsících. V zimě jich tam bývalo asi 40.
Ve Lipecké škole byly vytvořeny podmínky pro testování moderních německých letadel, němečtí piloti tu nacvičovali i bombardování na cíl. Během osmi let výcviku tam zemřelo několik německých pilotů kvůli porušení bezpečnostních předpisů.
Pokud jde o maršála Göringa, ten nikdy v Lipecku nebyl, takže tam milenku neměl. Město za války bombardováno bylo a přišlo tam o život zhruba 300 civilistů.
Nakolik byla tato škola z pozdějšího hlediska významná? Tajné letecké školy existovaly i v Německu a vyprodukovaly do roku 1932 na dva tisíce pilotů, tedy významně více.
Kromě této letecké školy v SSSR existovala i německá škola pro výcvik tankistů nazvaná Panzerschule Kama. Tu měl Reichswehr poblíž Kazaně a působila v letech 1929–1933. Také tady bylo důvodem obejít restrikce dané smlouvou z Versailles.
Ke sblížení SSSR a Německa, to už šlo o nacistické Německo, ale nakonec znovu došlo. Pakt Ribbentrop-Molotov v roce 1939 přinesl smlouvu o neútočení a rozdělení sfér vlivu. Obě země pak napadly ze dvou stran Polsko a když se jejich armády na troskách Polska setkaly, byla to příležitost k družbě. Došlo i na dodávky strategických surovin Německu, a to už v době, kdy Velká Británie bojovala s Hitlerem o přežití.
(Zdroje: Russian7.ru, Spiegel.de)