Kauza pochybné zakázky na prodej elektronických dálničních známek nabrala rychlé obrátky. Ministr dopravy Kremlík tento předražený projekt bez veřejné soutěže hájil a premiér Babiš ho nakonec odvolal. Důvodů však bylo víc a ukazuje se, že katastrofální působení ministrů ANO v resortu nebere konce.
Když Andrej Babiš loni v dubnu oznamoval nástupce ministra dopravy Dana Ťoka, který se v resortu dlouhodobě trápil, nešetřil superlativy. „Je to profesionál, pracovitý člověk, dostatečně jsem si ho prověřil,“ sdělil premiér novinářům a postavil se tak za Vladimíra Kremlíka, kolem něhož už tehdy kroužila řada námitek z jeho působení v minulosti.
Hasič Ťokových průšvihů
Kremlík má právní vzdělání a do té doby pracoval na Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, odkud ho premiérovi doporučila ředitelka Kateřina Arajmu. Dostal za prvořadý úkol hasit průšvihy svého předchůdce a dovést k bezproblémovému startu nový satelitní mýtný systém, jehož výběr je provázený řadou skandálů a soudních sporů.
Jenže se ukázalo, že Babiš znovu naplňuje vlastní předvolební heslo, že „jsme schopný národ, jen nás řídí nemehla“. Personální politika hnutí ANO je zoufale neúspěšná. Babiš musel kvůli problémům a neschopnosti vyměnit už jedenáct svých ministrů a resort dopravy patří k nejhorším.
Sebevědomému Kremlíkovi, který sliboval, že stojaté vody resortu rozhýbe, zlomila vaz zakázka za 401 milionů korun (bez DPH) na dodávku a čtyřletý provoz e-shopu pro elektronické dálniční známky, které nahradí současné papírové kupóny v roce 2021.
Cinknutá zakázka?
Zakázku Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dostala bez veřejné soutěže společnost Asseco Central Europe, která už předtím pro resort vypracovala uživatelský prototyp pro elektronickou dálniční známku. Opět na přímou objednávku, což vyvolává podezření, že výběr dodavatele za stovky milionů korun byl cinknutou fraškou.
Navíc se ukázalo, že náklady na nový systém budou mnohem vyšší. Tendr byl rozdělen na několik částí, přičemž právě probíhá výběrové řízení na prodej elektronických známek na 800 obchodních místech. Cena za devítiletý provoz včetně pětileté opce se může vyšplhat až na 926 milionů korun (bez DPH), takže celkové dosud známé náklady mohou přesáhnout 1,3 miliardy.
Když vešly ve známost tyto skutečnosti, došlo k pozoruhodné řetězové reakci. Kritici z oboru poukazovali na skutečnost, že lze zakázku pořídit mnohem levněji. Na Slovensku stálo pořízení podobného systému 75 milionů korun a roční provoz 7,5 milionu. Podnikatel v oblasti IT technologií Tomáš Vondráček oznámil, že přes víkend uspořádá veřejný hackaton, na kterém vytvoří programátoři e-shop zdarma.
Nášlapné miny v resortu
I tento spontánní ohlas odborné veřejnosti vedl k rychlému Kremlíkovu konci. Babiš si ministra předvolal, ale nepřiměl ho ke zrušení, pouze k blíže neurčenému zredukování podezřelé zakázky. Premiér se rozčiloval, že takto nákladné obchody uzavírají státní úředníci bez vědomí vlády. Tady však pláče na špatném hrobě.
Hnutí ANO spravuje resort dopravy už šest let a Babiš si už dávno mohl mezi svými lidmi zjednat pořádek. Znalci prostředí navíc poukazují na holý fakt, že podobných podivných a nehospodárných zakázek je v resortu víc, a to nejen v inkriminovaném fondu dopravní infrastrukury, ale i pod kuratelou Českých drah.
Premiér nakonec Kremlíka odvolal a resort převezme osvědčený ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Dostává se ovšem do svízelné situace, jelikož je zatížený vlastní rozsáhlou agendou, a resort dopravy je plný nášlapných min. Jednou z nich je právě spuštění nového systému elektronických vinět, přičemž termín vyplývající ze zákona začíná skutečně hořet.
Tendr ve skluzu
Prakticky se opakuje situace kolem mýtného tendru, který nakonec musel být o tři roky odložen kvůli neschopnosti ministra Ťoka. Kremlík byl kritizován už loni na podzim, že se tendr na nový systém dálničních známek znovu dostává do skluzu, přičemž jeho předchůdci slibovali zavedení už v roce 2016.
K hladšímu průběhu neprospěje ani rozdělení tendru do několika částí, přičemž každá může být hypoteticky napadena u antimonopolního úřadu, a stát nebude schopen nový systém včas zprovoznit. Totéž hrozí po případném zrušení smlouvy na vytvoření e-shopu, kde by muselo následovat vypsání řádného výběrového řízení.
Podle zdrojů dobře obeznámených se situací v resortu však v této personální šarádě nejde jen o zpackanou zakázku na e-shop, jež je pro Babiše vhodnou záminkou k odstranění nepohodlného ministra, který nepatřil do jeho krevní skupiny.
Nesplnil zadání
Kremlík podle kuloárových zpráv nesplnil premiérovo zadání nastartovat systémové změny v resortu. Cílem je zrušit SFDI, který dodnes financuje rozvoj infrastruktury. Podle Babišovy představy by tato kompetence měla přejít na Ministerstvo financí, kde by měl v osobě hyperloajální ministryně Schillerové investice lépe pod kontrolou.
Ministr však narazil na odpor uvnitř resortu, a proto dnes Babiš požaduje i výměnu prvního náměstka Tomáše Čočka a šéfa dopravního fondu Zbyňka Hořelici, který rovněž tendr na elektronické viněty obhajuje.
Pověření ministra Karla Havlíčka trvalým řízením resortu také není náhodné, jelikož už několik měsíců pracuje na vytvoření Ministerstva hospodářství sloučením resortů průmyslu a obchodu a dopravy. Nejde o novou myšlenku. Stejný záměr měla i poslední pravicová vláda, jenže tyto práce ukončil Šlachtův policejní puč.
„Superman“ Havlíček
Zůstává ovšem otázkou, zda Babišův „superman“ Havlíček, zatížený vlastními megalomanskými plány, tuto roli zvládne. Oponenti poukazují na riziko, že pokud by došlo k pouhému formálnímu sloučení dvou funkcí bez hlubokých systémových změn, které zjednoduší vnitřní řízení, napjatá situace v resortu dopravy se ještě zhorší. A není také známo, jak se k tomuto záměru staví ČSSD.
Jasné však je, že premiér dnes ve vládě sází hlavně na Schillerovou a Havlíčka, a tato rošáda by měla vést k posílení jejich pravomocí. Jak se to podaří, je ve hvězdách. Tím však Babiš nemůže zakrýt katastrofální působení jeho ministrů v resortu dopravy.
Éra Antonína Prachaře: První nastoupil do čela resortu Antonín Prachař, který se z Babišova pohledu brzy neosvědčil. Už v listopadu 2014 musel skončit, když ho šéf ANO označil za „slabý kus“ ve vládě. Krátce poté rezignoval, když byl předtím ostřelován v Babišově tisku.
Éra Dana Ťoka: Prachařův nástupce Dan Ťok setrval v úřadu o poznání déle, ale částečně proti vlastní vůli. Zanechal za sebou celou řadu skandálů, které byly spojeny zejména s tendrem na desetiletý výběr mýta. V rozporu se zákonem vybral bez výběrového řízení nového projektového manažera za dvojnásobnou cenu než jeho předchůdce Prachař.
Jelikož se dostal do skluzu, opět nezákonně prodloužil bez výběrového řízení smlouvu s dosavadním provozovatelem mýtných bran Kapschem o tři roky za 5,3 miliardy korun. Ťokova komise nakonec vybrala konsorcium CzechToll/SkyToll ze skupiny PPF, jenže průběh výběrového řízení a podpis smlouvy napadl hlavní konkurent Kapsch.
Okolnosti tendru dosud šetří policie, jelikož se do něj zapletl „stínový ministr dopravy“ Jaroslav Faltýnek hájící zájmy Kapsche. Řeší ho i soudy a je vysoce pravděpodobné, že státu hrozí až miliardové škody z případných arbitráží, jelikož ÚOHS porušil procesní práva společnosti Kapsch.
Ministr Karel Havlíček zatím předvedl především silácká rétorická cvičení, jak vrátí Českou republiku na špici Evropy. Ministři ANO v resortu dopravy na to měli šest let a tempo výstavby dálnic stále více než dvojnásobně zaostává za „nemehly“ v letech 2006 – 2010. Dosavadní výkony Babišových „odborníků“ vedou ke skepsi, zda Havlíčkovo angažmá nebude jen pokračováním série blamáží.