Papalášství, vyhazování státních peněz, ostuda, zbytečné. Taková a podobná slova putují na adresu Miloše Zemana kvůli výletu do Brna, na který vyrazil vojenským transportním letadlem CASA. Důvod, proč využil právě tento letoun, je možná méně záhadný a více praktický, než by se mohlo zdát.
Miloš Zeman zřejmě chtěl být v Brně rychle, případně projevil touhu proletět se, nebo se mu nechtělo po D1. Nákladní CASA tak byla jedinou možností, jak ho „důstojně“ letecky přepravit. CASA má totiž otevírací zadní část trupu, která se změní v rampu. Tedy věc, po které je možné Zemana do letadla dotlačit na vozíku. Tímto zařízením samozřejmě nedisponuje vládní Airbus ani žádné jiné letadlo v majetku státu.
Že šlo o tento důvod, tak nějak dokazuje i výběrové řízení, které nyní vede ministerstvo obrany. Jak upozornil server zdopravy.cz, ministerstvo hledá provozovatele zařízení, které by důstojně (na vozíku) dostalo prezidenta do Airbusu a po příletu pro změnu z Airbusu. Stát za toto instalování Zemana do letadla a z letadla v budoucnu zaplatí téměř dva a půl milionu korun, přičemž počítá, že Zeman do konce svého funkčního období poletí maximálně dvacetkrát.
Jedinou podivností tak zůstává, proč nemohl jet autem. Proč nemůže jet prezident 1,5 hodiny autem? Je obtížné odhadovat, jak dlouho prezidentská limuzína s modrým majáčkem na střeše a policejním doprovodem ujede vzdálenost 200 km po zcela a kompletně nové dálnici, jak o D1 mluví Andrej Babiš. Každopádně, proč nemůže Zeman jet tím autem, které do Brna kvůli němu stejně muselo z Prahy jet, aby ho dopravovalo po Brně a následně, až ho odveze do CASY, zase pojede po D1 zpátky do Prahy? Proč na místo hodiny nebo hodiny a půl musí Zeman letět velkým vojenským letadlem, když let trvá 40 minut?