Vloni v listopadu spatřil německý velvyslanec v České republiky v centru Prahy prodávat masky s tváří Adolfa Hitlera. Na svém twitterovém účtu napsal: Češi za nacistického režimu tolik trpěli. Proč se teď v centru Prahy prodává takový odpad?
Nejde o náhodu. Sedmdesát pět let po konci války, která stála životy desítek miliónů lidí, se v naší zemi prodávají suvenýry – masky, trička, hrnečky s portréty předáků třetí říše. Zájemci si mohou do své kredence pořídit hrnek s podobou Adolfa Eichmanna, Heinricha Himmlera, Hermannna Göringa, Reinharda Heydricha, K. H. Franka a samozřejmě i Adolfa Hitlera – toho v mnoha provedeních – dokonce i ve variantě portrétu zasazeného do velikonoční kraslice nebo do vánoční ozdoby na stromeček. Tento odporný sortiment nabízí nakladatelství Naše vojsko. A nejde o nic neznámého. Média o tom pravidelně už mnoho let píší. Vedení nakladatelství se k tomu nejen hrdě hlásí, ale ještě si pochvaluje, jak dobře mu jdou prodeje.
Před několika lety prodej na základě trestního oznámení prošetřovala policie, ale překvapivě neshledala, že by prodejem suvenýrů s podobami předních nacistů byl porušen zákon. A to přesto, že trestní zákon výslovně říká, že kdo podporuje nebo propaguje hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka, nebo hlásá rasovou, etnickou, národnostní, náboženskou či třídní zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let. A na tři až deset let bude potrestán, spáchá-li tento čin prostřednictvím sdělovacích prostředků, jako člen organizované skupiny, jako voják nebo za válečného stavu.
Vedení nakladatelství Naše vojsko uvedlo, že předměty s Adolfem Hitlerem „měly povyrazit veřejnost“ a že je o ně velký zájem. Policie tuto argumentaci uznala a prohlásila, že prodej předmětů s podobiznami nacistických vůdců není trestným činem. V srpnu 2018 k tomu řekl mluvčí Policie ČR: „Ve věci nebylo prokázáno, že by pohnutkou či motivem pro vydání morálně diskutabilních potisků na hrnky a trička bylo cokoliv jiného než zisk v rámci ekonomické činnosti.“
Podle této logiky se můžeme dočkat v Praze i otevření muzea Adolfa Hitlera. Stačí, když bude prodávat vstupenky. Můžeme také klidně vyrábět dětské hry s obrázky nacistů – třeba Pexeso. Protože když jde o kšeft, nejde prý o propagaci. Je nepochopitelné, že tento argument může obstát. Propagace čehokoliv může mít a často má komerční podobu. Ve všech světových muzeích se prodávají hrnky a trika propagující dané muzeum. Sportovní kluby prodávají dresy svých hráčů. A nikoho by nenapadlo pochybovat, že současně s byznysem jde i o jejich propagaci.
Proti prodeji nacistických suvenýrů se ale zvedá odpor. Hejtman Plzeňského kraje na Václavském náměstí v pátek 7. února veřejně rozbíjel porcelánové hrnky s obrazy nacistů s transparentem „Tohle svinstvo tady nechceme“. Na své facebookové stránce zveřejnil fotografii, pod kterou se rozvinula dlouhá diskuse, v níž lidé vyjadřují své pohoršení nad tím, že policie nekoná. Zdá se být nepochopitelné, že platný zákon podle výkladu policie k ukončení prodeje suvenýrů s nacisty nestačí. Ale je-li tomu tak, je zákon třeba změnit.
Na shromáždění k uctění památky obětí holocaustu 27. ledna jsem vyzval zákonodárce, aby změnili zákon. Aby citovaný paragraf doplnili tak, že trestný čin podpory a propagace je spáchán i prodejem. A v případě organizované skupiny, jakou nepochybně je komerční firma s vedením a zaměstnanci, by sazba byla v rozmezí tři až deset let vězení.
Vedení Nadačního fondu obětem holocaustu a Federace židovských obcí v ČR se obrátí na poslance s návrhem, aby byl zákon změněn a aby byl prodej ostudných propagačních předmětů ukončen. Pevně věřím, že takový návrh v našem parlamentu nenarazí na odpor.
S využitím citací z článku v LN dne 2. 8. 2018