Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli prodloužení smlouvy na mýtné s firmou Kapsch bez soutěže. Posoudí, zda byl postup resortu v souladu se zákonem. Sdělil to předseda úřadu Petr Rafaj. Antimonopolní úřad tak reaguje na podnět, který dostal před několika dny od hnutí Starostové a nezávislí (STAN).
Správní řízení zahájil úřad v pátek. „Jeho předmětem bude zejména posouzení, zda byly splněny zákonné podmínky pro využití jednacího řízení bez uveřejnění,“ uvedl Rafaj. V dokumentu, který jeho podřízení poslali STAN, je pak výslovně uvedeno, že antimonopolní úřad získal pochybnosti „o souladu postupu zadavatele se zákonem“.
[ctete]73560[/ctete]
Hnutí STAN na svém webu minulý týden uvedlo, že stále trvá základní připomínka, kterou ke smlouvě má. Stát podle něj prodlužuje bez výběrového řízení kontrakt v řádu miliard korun, a to jen proto, že ministerstvo dopravy několik let nedělalo vůbec nic. „Domníváme se, že úspora by při řádném transparentním výběrovém řízení mohla být ještě větší,“ uvedl na webu hnutí předseda STAN Petr Gazdík.
Dohodu s dosavadním provozovatelem mýtného podepsalo ministerstvo dopravy koncem srpna. Prodloužením dosavadní smlouvy otevře podle ministra Dana Ťoka z Babišova hnutí ANO cestu k „přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému“. Nový dodatek prý má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun. Dodatky s Kapschem nepodepsal ministr, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva.
[ctete]74988[/ctete]
Demokratická opozice uzavření dodatku na provoz mýtného systému kritizuje. ODS to označila za selhání ministra dopravy, podle TOP 09 tím vláda vystavuje Česko riziku soudů a arbitráží.
Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.