Jako o největší finské operaci svého druhu od konce druhé světové války se experti vyjadřují o zásahu proti ruskému tankeru Eagle S, který je podezřelý ze sabotáže kabelů ve Finském zálivu. „Tato cvičení je třeba trénovat zatraceně dlouho. Protože když dojde na věc, není na přípravu čas. Mělo by to být jako stisknutí tlačítka,“ řekl v rozhovoru pro deník Iltalehti Harri Gustafsberg, bývalý člen elitního oddílu finské policie.
Právě jednotka s názvem Medvědí gang (Karhuryhmä) 26. prosince převzala kontrolu nad ruskou lodí, když spolu se speciálně vycvičenými členy finské pobřežní stráže obsadila o půl jedné v noci její palubu. Podle deníku Dagens Nyheter finská média hrdě informují o tom, jak byla dvacítka zasahujících mužů vynášena vrtulníky a těžce ozbrojená spouštěna na loď v noční temnotě osvětlené reflektory.
Podle odborníků je to poprvé od druhé světové války, kdy Finsko provedlo takovou operaci. Medvědí gang, založený v roce 1972, byl přitom v tomto druhu manévrů vyškolen dávno předtím, než neregistrované, takzvané lodě duchů začaly sabotovat kabely ve Finském zálivu.
„Znalosti je třeba trénovat dříve, než nastane potřeba je využít. Když jde do tuhého, už to nestihnete,“ uvedl Gustafsberg v rozhovoru pro deník Ilta-Sanomat. Podle všeho jsou ale pro takové případy vycvičeny i úřady. Z přehledu deníku Helsingin Sanomat vyplývá, že operaci spustily několika telefonáty.
Medvědí gang v akci
Ve 14.47 se policie rozhodla zahájit zvláštní operaci. Do práce byli povoláni členové Medvědího gangu. Mezitím byla informována vláda, prezident Alexander Stubb a premiér Petteri Orpo. Odpoledne vyslala pobřežní stráž hlídkové plavidlo, které k lodi Eagle S dorazilo v 19.00 a zjistilo, že loď táhne kotvu. Bylo třeba spěchat, protože do půl hodiny měla loď dorazit k dalšímu kabelu.
Hlídková loď nařídila ruskému plavidlu, aby zvedlo kotvy a zamířilo do finských teritoriálních vod. Rozhodující bylo, že kapitán rozkaz uposlechl, protože elitní jednotky se mohly nalodit jen ve finských vodách. Otázka je, jak by se postupovalo, pokud by loď podezřelá ze sabotáže odmítla opustit mezinárodní vody.
„Osoby, které rozhodují, se shodují, že musí existovat nějaký způsob,“ řekl místopředseda finského parlamentního výboru pro obranu Mikko Savola deníku Helsingin Sanomat. „Tato plavidla musí být jakýmkoli způsobem dopravena na břeh, pokud chceme těmto incidentům v budoucnu zabránit. Musíme být schopni to udělat.“
„Finové vzbuzují respekt“
Tormod Heier, profesor vojenské strategie a operací na Univerzitě obrany v Oslu, srovnává finský zásah s tím, jak nedávno postupovalo Švédsko proti lodi Yi Peng 3 plující pod čínskou vlajkou. Přestože plavidlo je rovněž podezřelé ze sabotáže infrastruktury na dně Baltu, švédským orgánům trvalo měsíc, než se na jeho palubu dostaly.
„Svědčí to o dvou velmi odlišných kulturách, pokud jde o krizové řízení,“ řekl Heier deníku Expressen. Podle něj se švédské úřady vyhýbají konfrontaci a schovávají se „za liberální právní zásady, kdy je třeba věci důkladně vyšetřit, takže věci se vyvíjejí mnohem pomaleji“.
Heier tvrdí, že se liší i způsob komunikace, který je ve Finsku jasnější a rychlejší. „Je to součást finské řeči těla. Vzbuzuje respekt a pomáhá držet potenciální nepřátele na distanc. Finsko mluví jediným jazykem, který Rusko respektuje a kterému rozumí. Je to jazyk moci.“