Okolo pražského letiště na Ruzyni aktuálně probíhají protesty proti Uberu. Jako způsob taxikáři zvolili pomalou jízdu, konkrétně kolem 15 km/h, kterou blokují tamní dopravu.
Na jedné straně lze pochopit, že chce-li nějaká (libovolná) skupina dělat protest proti čemukoliv, musí to být protest, který bude vidět a někomu uškodí, aby probudil kýžený výsledek. Ovšem tím, co na místě taxikáři předvádějí, neomezují zdaleka jen Čechy, kteří se dnes chystají odletět. Ti jsou snad na tu situaci víceméně připraveni z médií a většina se tomu zkrátka nějak přizpůsobí. Jsou tu ale další omezení, která třeba tolik nevyčnívají a už tak obhajitelná nejsou:
Za prvé, celá řada turistů o protestu neví a vědět nebude. Když jste v zahraničí na dovolené, zpravidla nesledujete nonstop místní on-line zpravodajství, jestli náhodou není zablokovaná cesta na letiště, z čehož plyne, že řadě turistů uletí letadlo domů, budou si muset kupovat náhradní letenku, nedorazí včas do práce a vůbec budou muset řešit velmi nepříjemnou situaci, která v konečném důsledku bude patrně tím nejsilnějším pocitem, který si z pobytu v Česku zapamatují. Protest tedy nezhoršuje fatálně image jen taxikářům, ale i České republice jako takové.
Za druhé, samotné letiště, hotel Marriott a další přidružené objekty, kterých se protest více či méně týká, mají desítky zaměstnanců. Tito zaměstnanci měli a nadále budou mít problém dostat se do práce včas, řada z nich bezpochyby přijela a přijede s větším či menším zpožděním, z čehož nejen že mohou mít vážný problém u zaměstnavatele, ale i samotní zákazníci těchto subjektů budou muset čelit omezeným službám v důsledku chybějících zaměstnanců či zaneprázdnění těch přítomných řešením různě vážných situací týkajících se protestu, který se všech okolních objektů chtě nechtě dotýká.
Za třetí, na místě zasahují desítky, možná stovky policistů. Což na jedné straně znamená, že by situace měla být (teoreticky) do určité míry pod kontrolou, na druhé straně to však znamená i to, že jelikož kapacity policie nejsou neomezené, tito policisté mohou v průběhu protestu někde jinde chybět. Policie by samozřejmě měla být schopna i takovou situaci zvládnout, ale rozhodně to zásadně zvyšuje pravděpodobnost, že pokud se na druhé straně Prahy něco vážného stane, bude tam schopno dorazit buď příliš málo policistů, a nebo tam zkrátka dorazí pozdě.
Za čtvrté, o životním prostředí, které na tomto protestu celkem zásadně utrpí, asi netřeba hovořit.
Sečteno podtrženo, v onom argumentu proklamovaném taxikáři , že podmínky obou služeb jsou diametrálně odlišné, mají pravdu a je nutno uznat, že je to situace, kterou je skutečně třeba řešit. Na druhé straně je veřejným tajemstvím, že pro většinu taxikářů je primárním důvodem to, že se tu zkrátka objevila konkurence, která je levnější, pohodlnější a v mnoha dalších směrech lepší, čímž taxikáři ztrácejí na síle v monopolu, který tu po dekády ovládali. Lze pochopit a respektovat, že chtějí vyjednávat s Magistrátem hl. m. Prahy, že chtějí onu nespravedlivou legislativu řešit. Ale aby kvůli tomu vyhrotili ‒ s velkou nadsázkou řečeno ‒ občanskou válku, která rozděluje republiku, a v praxi tímto úsměvným protestem omezili tisíce nevinných občanů, zaměstnanců a turistů, to je přes čáru.
Dnešek ukáže dvě věci. Za prvé to, jak se k situaci postaví magistrát, a za druhé, jak se k ní postaví policie. Obě instituce by měly proti taxikářům zasahovat tvrdě, a to ne kvůli tomu, co tito taxikáři ve skutečnosti chtějí, ale kvůli tomu, jakým způsobem si to vynucují. Instituce jako magistrát a policie jsou tu proto, aby usnadňovaly životy občanů, aby bojovaly za jejich potřeby a svobody. A životy mnoha občanů jsou teď těmito egocentrickými taxikáři omezeny natolik, že obě tyto instituce by měly zasáhnout ostře a bez kompromisů.
Dnešek v zásadě v obřím měřítku ukáže, jak platná policie, která se dlouho potýká s kontroverzí a nevalnou reputací mezi občany, vlastně je. A i když situace okolo taxikářů a Uberu není pro řadového občana vlastně ničím životně vážným nebo důležitým a drtivé většiny občanů Česka nebo Prahy se přímo netýká, přinejmenším symbolicky se dnes ukáže, jak si jako země v evropské i světové konkurenci obecně stojíme v řešení takových problémů.