Agentura Median zveřejnila další průzkum po kauze premiérova syna. Nezapadá příliš do propagandy ANO snažící se dovodit, jak tato aféra prospívá Andreji Babišovi. Podle Medianu hnutí ANO neoslabila, ani mu příliš nepomohla. Nejvíce rostou opoziční strany a ztrácí levice.
[ctete postid=“224873″ title=“Skandál médií, nebo Andreje Babiše? Průzkumy jako součást propagandy ANO“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/12/Babiš-STEM-2-385×230.jpeg“ excerpt=“Babišova média předvádějí, jak používat průzkumy veřejného mínění v politickém boji. “ permalink=“http://forum24.cz/skandal-medii-nebo-andreje-babise-pruzkumy-jako-soucast-propagandy-ano/“]224873[/ctete]
V poslední době nic nedokazuje krystaličtější sklony k manipulaci veřejným míněním, jako výklady vybraných průzkumů preferencí publikovaných po nových zjištěních kolem Andreje Babiše mladšího. Na tento nástroj marketingového boje naskočila řada médií, mechanicky přebírajících titulky bez ověření širších faktů a souvislostí.
Jednostranné výstupy
Dokonce i někteří komentátoři mimo okruh Agrofertu, kde to lze očekávat, hystericky napadali autory reportáže Seznamu Slonkovou a Kubíka z nečestného chování, že tím Babišovi údajně pomáhají k ústavní většině, a podobné aféry ho jen posilují.
Na první pohled by se to tak mohlo jevit, jenže podobným soudům chybí uměřenost. Nemluvě o neloajalitě vůči kolegům z branže, kteří přinesli závažná nová odhalení v kauze Čapí hnízdo. Měli by pravdu, kdyby tyto trendy potvrdila většina průzkumů, a pokud by se nenechali ovlivnit jednostrannými výstupy dvou agentur, Kantar CZ a STEM.
Agentura Median zjistila, že aféra kolem Babiše juniora nevedla k propadu podpory hnutí ANO, ale růst jeho podpory je omezený (o jeden procentní bod na 29,5 procenta). Kauza vedla k odlivu některých liberálnějších voličů hnutí ANO ke středopravicovým stranám, i když výpadek nahradilo odčerpáním části levicových voličů ČSSD a KSČM, kteří výrazně důvěřují Andreji Babišovi.
To na jedné straně dále posouvá hnutí ANO doleva politického spektra, na druhou stranu tyto přesuny vedou k propadu preferencí koaličních stran ČSSD (7,5 procenta) a KSČM (7 procent).
Posílení protibabišovské opozice
Celkově tento skandál vedl k polarizaci voličů a vedle mírného růstu ANO i k posílení nejsilnějších stran kritických k Andreji Babišovi a kauze Čapí hnízdo, tedy ODS (13,5 procenta) a Pirátů (13 procent). Oslabily levicové strany, které byly v kauze nejpasivnější. Nezískaly Babišovy odpůrce, ale naopak ztratily část příznivců v mobilizaci hnutí ANO.
Jelikož menší středopravicové strany STAN (6 procent), KDU-ČSL (5,5 procenta), a TOP 09 (5 procent) svoje pozice udržely a Okamura sice mírně posílil (10,5 procenta), ale nedosahuje loňského volebního výsledku, dají se výsledky Medianu posoudit i šířeji.
Protibabišovská opozice by dnes na mandáty proti současnému stavu ve sněmovně posílila, zatímco vládní koalice je slabší. To jsou ovšem závěry, které se propagandě hnutí ANO nehodí do krámu. Nepochybně bude proto pokračovat v manipulacích s použitím těch vybraných dat a průzkumů, které nejlépe slouží jeho mediálního obrazu.
Součást propagandy ANO
Roli Babišova kovaného propagandisty sehrál analytik agentury Kantar CZ Pavel Ranocha, který poskytl exkluzivní rozhovor Lidovým novinám. Vypíchl posílení hnutí ANO s tím, že mnozí noví voliči ANO údajně uvedli, že se jich dotkla „nechutná štvanice na premiéra a jeho rodinu“. Celou aféru označil za „mediální humbuk“.
Vládní koalice ANO, ČSSD a KSČM by ovšem i podle propočtů Kantaru CZ oslabila o sedm mandátů na nejkřehčí hranici 101 hlasů v poslanecké sněmovně. Naopak by se o čtvrtinu rozšířily řady opozice hlavně díky posílení Pirátů a ODS. Nabízí se otázka, proč je Ranocha schopen zkreslit výsledky vlastního průzkumu a tyto údaje zatajuje.
[ctete postid=“224369″ title=“Hnutí ANO v průzkumech nejlépe boduje u STEM, dvorní agentury ministerstva financí“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2017/10/Hartl-STEM-385×230.jpg“ excerpt=“V posledních dnech se objevilo několik průzkumů mapujících voličské nálady kolem “ permalink=“http://forum24.cz/hnuti-ano-v-pruzkumech-nejlepe-boduje-u-stem-dvorni-agentury-ministerstva-financi/“]224369[/ctete]
Samostatnou kapitolou je Babišovým aparátem, ale i prezidentem Zemanem hojně citovaný průzkum agentury STEM, který „vyšel“ zdaleka nejlépe. Hnutí ANO by posílilo na výtečných 35,7 procenta (o 6 procent více než u Medianu), a jako u jediné agentury by posílila i vládní koalice jako celek.
Skvělé výsledky agentury STEM ovšem kalí skutečnost, že je ve střetu zájmů. Po nástupu Andreje Babiše do vlády už několik let pracuje pro ministerstvo financí a podílí se na jeho propagaci, což významně limituje její objektivitu.
Projevy kapitulantství
Bylo by velmi neblahé rezignovat na důraznou opoziční práci a nastavování kritického zrcadla vládní moci, jako tomu bylo v mnohem větší míře v nedávné minulosti. Takové projevy kapitulantství čiší z některých komentářů a nedomyšlených apelů.
Pokud zástupce agentury Kantar CZ Pavel Ranocha současně tvrdí, že premiérovi pomohla i prohlubující se nedůvěra vůči tradičním médiím, může to mnoho Babišových oponentů vztáhnout právě na média přímo či nepřímo ovládaná soukolím hnutí ANO. A na některé agentury či jejich zástupce, kteří mu jdou společně na ruku.