
Leopard 2 v českých barvách FOTO: Ministerstvo obrany, Tomáš Novák, se souhlasem
FOTO: Ministerstvo obrany, Tomáš Novák, se souhlasem
České firmy si uvědomují strategický význam obranného průmyslu a spíše podporují zvýšení výdajů na obranu. Věří tomu, že může přinést dlouhodobou ekonomickou prosperitu a upevnit stabilitu české ekonomiky v očích investorů. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Hospodářské komory.
Průzkum Komorový barometr se uskutečnil od 21. ledna do 5. února, tedy před londýnskou schůzkou evropských lídrů a prohlášením českého premiéra o plánu na zvyšování obranných výdajů o 0,2 procenta HDP ročně až na tři procenta. Zapojilo se do něj 548 podnikatelů, zastoupeny jsou v něm názory mikro, malých, středních i velkých firem napříč odvětvími.
Za důležité považuje obranné výdaje 82,6 procenta respondentů, 46,5 procenta podniků je vítá jako nástroj k posílení ekonomické stability a přilákání investorů.
„Český obranný průmysl má dlouholetou tradici a patří v mnoha segmentech mezi špičku v globálním měřítku. Současná geopolitická situace otevírá příležitosti pro jeho konjunkturu. Válka na Ukrajině vedla k poptávce po produktech českých firem a jsem přesvědčen, že tomu tak bude po mnoho následujících let i po skončení konfliktu. Důležité bude nejen posílení obrany východního křídla NATO, ale také obnova zásob, které byly v konfliktu vyčerpány. Čeští podnikatelé si tuto příležitost zjevně uvědomují,“ uvedl prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček.
Téměř 69 procent podniků vnímá důležitost těchto výdajů z geopolitických důvodů, jde o závazky vůči spojencům, posílení mezinárodní pozice ČR, bezpečnost státu. Přes 46 procent firem si primárně myslí, že výdaje na obranu zvyšují stabilitu ekonomiky a ochotu investovat. Více než čtvrtina firem vidí výdaje na obranu jako podporu českého zbrojního průmyslu a zaměstnanosti. Jen 27,4 procenta respondentů si myslí, že finance by měly být využity jinak, například na snížení rozpočtového schodku nebo strategické investice.
Pokud jde o podíl obranných výdajů vůči výkonu české ekonomiky, 42,9 procenta dotázaných podniků podporuje zvýšení nad současný dvouprocentní cíl NATO. Přes 28 procent by výdaje zvýšilo na tři procenta HDP, a desetina dotázaných firem prosazuje dokonce čtyři procenta HDP. Ještě vyšší podíl výdajů podporuje 4,2 procenta. Naopak 24,8 procenta firem se přiklání k ponechání současného dvouprocentního cíle a desetina by cíl snížila. Šest procent firem si pak myslí, že výdaje by měly být flexibilní a záviset na aktuální situaci.
Velké firmy více než ostatní podporují výdaje na obranu kvůli podpoře českého zbrojního průmyslu. Proti tomu mikro firmy častěji zastávají názor, že by finance měly jít na jiné účely. Mikro firmy mají největší podíl těch, kdo výdaje na obranu nepovažují za důležité. Firmy poskytující služby podnikům považují obranné výdaje více než jiné obory za klíčové pro podporu zbrojního průmyslu a zaměstnanosti.