S letadly na elektrický pohon se již experimentuje. Oproti autům je tady jedna velká nevýhoda. Hmotnost baterie hraje u letadel, která z technických důvodů zápasí o každý kilogram navíc, značnou roli. Experimentálních strojů, které fungují, už je několik. Teď se však objevil stroj, který je postaven na bázi již existujícího a používaného komerčního letadla. V tom je ten průlom, byť je všechno zatím v počátcích.
Tím letadlem je šestimístný de Havilland DHC-2 Beaver, který byl vybaven elektrickým motorem a provedl svůj první let. Let trval jen čtyři minuty, ale nikoli kvůli technickým parametrům, ale kvůli počasí, protože byla mlha a deštivo a došlo k němu na Fraser River v Richmondu v Britské Kolumbii.
„Jednalo se o první výstřel revoluce v elektrickém letectví,“ říká Roei Ganzarski, generální ředitel společnosti magniX, která spolupracuje s kanadskou leteckou společností Harbor Air Seaplanes na přestavbě jednoho z letadel z jejich flotily hydroplánů. Jde o to, aby letadlo mohlo v běžném provozu fungovat s motorem poháněným elektrickým proudem z baterie a nikoli se spalovacím motorem na fosilní paliva.
Pro Grega McDougalla, zakladatele společnosti Harbor Air a zároveň pilota během zkušebního letu, to byl zatím vrchol několika let pokusů.
Harbor Air má přibližně 40 malých hydroplánů, které zajišťují leteckou dopravu v pobřežních regionech kolem Vancouveru, Victorie a Seattlu.
Podle poradenské firmy Roland Berger v současné době probíhá v mezinárodním měřítku asi 170 projektů elektrických letadel. Od dubna 2018 je to nárůst o 50 procent. Mnoho z těchto projektů jsou futuristické návrhy zaměřené na vývoj městských aerotaxi, soukromých letadel nebo letadel pro doručování zásilek. Ovšem i velké firmy, jako je Airbus, už ohlásily plány na elektrifikaci svých letadel. Na první let plánuje do roku 2021 poslat svůj hybridní prototyp E-Fan X. V tomto případě má být ale jen jeden ze čtyř proudových motorů letadla nahrazen 2MW elektromotorem poháněným kombinací palubní baterie a generátoru připojeného k turbomotoru, který bude stále používat fosilní paliva.
Všechno samozřejmě záleží na dalším vývoji baterií. Mnozí odborníci pochybují, že budou letadla s elektromotory někdy použitelná pro velkou osobní dopravu. Energie skrytá v leteckém palivu je vysoká, je to 12 tisíc watthodin na kilogram, zatímco u lithium-iontové baterie je to pouze 200 watthodin na kilogram.
Pro krátké lety, jaké provozuje třeba právě společnosti Harbor Air s malými jednomotorovými a dvoumotorovými letadly, jsou ale nároky na energii nižší, takže těžké baterie nepotřebují. „Většinu našich tras můžeme provozovat s technologiemi, které dnes existují,“ říká McDougall.
(Zdroj BBC.com/future.)