Manažerská limuzína Aurus ruské produkce, v níž jezdí i kremelský vůdce Vladimir Putin, je sestavena z náhradních dílů aut GAZel, Žiguli a Audi, zjistil web Poligon Media po analýze údajů z veřejně dostupných zdrojů o státních zakázkách.
Aurus je první ruský automobil vyšší třídy. Od roku 2018 jezdí limuzínou „Aurus Senat“ Vladimir Putin. Ceny základní verze začínají na 38,5 milionu rublů. Výroba vozů byla zahájena velmi okázale. Slavnostního ceremoniálu v roce 2021 se tehdy kromě Putina zúčastnili také šéf ministerstva průmyslu a obchodu Denis Manturov a šéf Tatarstánu Rustam Minnichanov. Putin prohlásil, že poprvé v historii Ruska byla prakticky od nuly vytvořena celá řada automobilů manažerské třídy.
„Dobře víte, jak velká práce dnešní slavnostní události předcházela, podílely se na ní tisíce odborníků, inženýrů, konstruktérů, projektantů z celé země. A ti se s tímto úkolem úspěšně vypořádali,“ konstatoval Putin.
Jenže se ukazuje, že „původní“ ruský výrobek má v sobě celou řadu komponentů, které pocházejí ze Západu.
Autobáze Ředitelství pro správu prezidentského majetku a Centrum podpory dopravy ministerstva vnitra vypsaly několik výběrových řízení na údržbu ruských luxusních sedanů. Zadávací dokumentace obsahuje seznam náhradních dílů potřebných k opravám.
„V Putinově ‚dítku‘ jsou německé reproduktory Eton (stejné jsou například instalovány v BMW X3), reproduktory americké společnosti JL Audio, antény dánské společnosti Amphenol Procom, šrouby Mercedes-Benz (!), tlačítko otevírání zavazadlového prostoru od Nissanu, vložka zámku od Volva, zvuková signalizace a speciální signály německé společnosti Hella a stěrače Bosch. Aurus dokonce potřeboval ‚použité přední sedadlo‘ z Audi A8 v ceně 1,2 milionu rublů,“ píše Poligon Media.
Zahraničního původu jsou také čisticí prostředky, těsnicí materiály a další automobilová chemie používaná při údržbě vozu Aurus.
V Aurusu jsou také ruské díly. Například pouzdra a upevňovací prvky registrační značky z VAZ, spínač brzdových světel z GAZely, a dokonce klika dveří z VAZ-2101 „Kopějka“.
Po vypuknutí války a uvalení sankcí tisková služba zvláštní ekonomické zóny Alabuga v Tatarstánu, kde se závod Aurus nachází, oznámila, že s náhradními díly nejsou žádné problémy.
„Zahraniční komponenty tvoří asi 40 procent. Čekají nás časy, kdy by všechny součástky automobilu měly být stoprocentně lokalizovány v naší zemi,“ uvedla Alabuga. Z veřejně dostupných zdrojů je ale zjevné, že náhrada dovozu, což je jedno z hesel v době sankcí, se stoprocentně nedaří.
„Očekáváme, že sériová výroba modelu Aurus posílí přítomnost ruských automobilů na mezinárodním trhu. Umožní to zvýšit vývoz technologicky vyspělých výrobků,“ řekl Putin při spuštění sériové výroby. Po invazi na Ukrajinu se ale ruský vývoz i dovoz značně komplikují. Kromě předmětů běžné potřeby se to týká třeba i náhradních dílů do dopravních letadel, která pocházejí vesměs ze Západu. Potíže mají ale také stroje Suchoj Superjet SSJ-100, protože používají rusko-francouzské motory, ve kterých jsou americké zapalovací svíčky.
Ruský automobilový průmysl byl sankcemi postižen velmi výrazně a projevuje se také snížená poptávka. Problémy se řešily dovozem čínských automobilů a jejich výrobou přímo v Rusku. Vozy se ale nyní začaly na parkovištích obchodníků hromadit. Zásoba neprodaných čínských automobilů u ruských prodejců dosáhla podle údajů Avtostatu 175 tisíc vozů. Nečeká se však, že by na to trh reagoval snížením ceny vozů. Potenciální zákazníci ale podle prognóz ekonomů v dohledné době mít více peněz nebudou.