Starostové a nezávislí (STAN) spolu s dalšími opozičními stranami požadují po vládě, aby se připravila na dopady pandemie koronaviru. Za tímto účelem navrhli i několik akutních opatření ke zmírnění následků současné krize. Šéf hnutí Vít Rakušan hovoří v rozhovoru pro deník FORUM 24 mimo jiné o tom, co čeká živnostníky, ale zdůrazňuje, že dnes nechce vládu kritizovat, nýbrž jí pomoci. Na zhodnocení pochybení bude času dost.
Pane předsedo, zvládá podle vás vláda chránit veřejný zájem dostatečně?
Já jsem trošku ovlivněn i osobním zážitkem. Můj bratr je primářem ve Vinohradské fakultní nemocnici na interně, kde má za úkol vyčlenit jedno oddělení pro pacienty, kteří jsou podezřelí na koronavirus. Teď už tedy má respirátor, ale když vím, jak dlouho pracoval bez těchto pomůcek… Konkrétně na svém oddělení má i sestřičky a lékaře v karanténě, kteří potenciálně mohli přijít do styku s nakaženými. Takže vidím, jak neměli lidé v první linii nejenom počáteční základní výbavu nejdůležitějším materiálem, ale zkrátka vůbec nějakou logistickou podporu. Tady to pochybení jednoznačně vidím.
Od té doby opatření pomalu nabývají na účinnosti a sleduji i lepší části krizového řízení. Velmi slušnou práci tam podle mě odvádí pan ministr Hamáček (předseda ČSSD Jan Hamáček je ministr vnitra a vicepremiér – pozn. red.), snaží se i pan Prymula (Roman Prymula je náměstek ministra zdravotnictví, epidemiolog a šéf Ústředního krizového štábu – pozn. red.) a v rámci hospodářské části i pan Havlíček (Karel Havlíček je ministr průmyslu a obchodu a nově také ministr dopravy – pozn. red.). Ale řekl bych, že to ideálně zvládnuté rozhodně není. Jenže čas na kritiku toho, co se povedlo a co ne, ještě bude. Skutečně nyní nabízíme pomoc vládě, jak to jenom jde.
Zmínil jste předsedu Ústředního krizového štábu pana Prymulu. Z tiskových konferencí to snadno může působit dojmem, že se poradí o nových opatřeních s premiérem Andrejem Babišem a následně je pak společně schválí. Je někde nějaký tým odborníků, který by tuto krizi řídil?
Nemám informace o tom, jak vypadá to týmové krizové řízení, které tam je. A když už mluvíme o Ústředním krizovém štábu, tak to je podle mě další pochybení, a sice s jakým zpožděním byl svolán. Jeho svolání přitom jasně ukazuje, že je tu závažná krizová situace. A podle mě tu indicie byly opravdu v řádu dnů, možná i týdnů, než byl tento orgán svolán. Trochu nás navíc překvapilo, že ho nevede pan ministr Hamáček. Tým může být plný odborníků, ale vedení je vždy lepší, když má člověka s nějakou exekutivní pomocí.
Mluví se i o tom, že ministr vnitra Hamáček svým vystupováním zastiňuje premiéra Babiše. Váš názor?
Myslím si, že pan ministr Hamáček zvládá krizovou komunikaci na velice solidní úrovni, což nelze říct o všech členech vlády. U pana premiéra mám pocit, že jeho komunikace s občany a veřejností v této době zkrátka ideální není. Když se podívám na ty tiskové konference, tak jsou i pro mě jako pro bývalého starostu srozumitelnější a užitečnější informace od jiných lidí než od pana premiéra.
Dostáváte jako předseda opoziční parlamentní strany informace o nových rozhodnutích vlády s předstihem?
Ne, dozvídám se to z tiskových konferencí a médií. Nemáme žádný nadstandardní kanál, což bychom u závažných rozhodnutí jako zástupci stran, kteří mají důvěru od lidí a reprezentují část společnosti, očekávali. Ať už se jedná o uzavření hranic, nebo zákaz vycházení. V úterý jsme to sdělili na společném jednání i premiérovi, který přislíbil svolání schůzky, kde budou přítomní předsedové stran.
Považujeme to za nutnost, ale nechceme zvyšovat naši důležitost. Dobře víme, že zásadní rozhodnutí nyní leží na vládě, jak to koneckonců určuje zákon. Ale chceme umět informovat nejenom občany, ale v mém případě například i starosty a lokální samosprávy. Za další si myslíme, že v období, kdy parlament zase tak často nezasedá, by měly zprávy mířit ke všem skupinám společnosti. Opravdu je netradiční, že tu informační kanál vybudován není. Chtěl bych zdůraznit, že teprve potom můžeme pomáhat. Rozhodně jsem nevolal panu Prymulovi nebo Hamáčkovi s tím, že bych je chtěl kritizovat, ale všem jsem nabízel nějaký nápad, popřípadě pomoc.
Nouzový stav je prozatím vyhlášen na deset dní. Mluvili jste na jednání s premiérem o tom, jak dlouho by mohl trvat?
Zástupci vlády na druhé straně videokonference odmítali v tuto chvíli jakékoliv predikce, ale je téměř jisté, že těch deset dní bude málo, když se díváme na náběh epidemické křivky v České republice.
Co to bude znamenat pro živnostníky? Jak by jim měl stát pomoci?
My si myslíme, že by kromě setkání předsedů mělo existovat ekonomické grémium, k čemuž jsme už také vyzvali pana premiéra. Bylo by složeno ze zástupců všech politických stran a hnutí, plus přizvaní makroekonomičtí odborníci, kteří by měli již teď připravovat takové návrhy, které parlamentem projdou hladce bez nějakých dlouhých diskuzí a lidem v České republice pomohou.
Za STAN navrhujeme osvobození živnostníků od platby zdravotního a sociálního pojištění na určitou definovanou dobu. Zároveň žádáme odložení třetí a čtvrté vlny EET, která se týká i lékařů. Opravdu si neumíme představit, že by měli řešit ještě tohle. Dále v makroekonomických věcech diskutujeme o tom, zda by měly být dividendy nyní pouštěny z České republiky, nebo spíše reinvestovány tady. Každopádně to budeme potřebovat. Připravit by se mělo i místo, kde se budou alokovat investiční prostředky, za nás by to mohla být například Českomoravská záruční a rozvojovou banka, kde by se mohly vytvářet investiční pobídky pro české podnikatele a města nebo obce.
Vraťme se prosím k EET. Premiér prozatím připustil pouze odložení kontrol nových EET do srpna. Opravdu myslíte, že je reálný odklad?
Myslím si, že ano. Strany, které pro EET hlasovaly, by mohly přijít k rozumu, navíc i mnoho poslanců hnutí ANO reprezentuje živnostenský stát. Svou roli by mohly sehrát také zprávy od lidí, kteří mají nyní strach, jestli svou živnost vůbec udrží. Ty jsou jednoznačné. Zkrátka zrušme to, odložme to!
Jaký dojem si vlastně odnášíte z dosavadního průběhu řešení pandemie koronaviru o fungování státu?
Nejsem z toho nadšený. Bude potřeba přehodnotit krizové řízení. Aniž bych si chtěl nyní přihřívat polívčičku, tak ve volebním programu STAN máme jasně napsáno, že ČR chybí podrobné krizové scénáře pro nejrůznější typy nebezpečí.
Stát se nyní ukázal ve dvou rovinách. A sice: centrální krizové řízení nefunguje, ale naopak lokální starostenský management funguje skvěle. V rámci improvizace, dobrých nápadů, a Češi se opět ukázali jako ten šikovný národ. Jak jsem četl na Facebooku, zatímco Američané si pro případ krize nakupují zbraně, my si šijeme roušky. Opět jsme se ukázali jako mnohokrát brblající, ale při krizových situacích velmi šikovný národ, který situaci umí řešit. Takže jsem nadšený z lidí v České republice, ale drobně rozpačitý z toho, jak funguje centrální krizové řízení.
Ekonom Lukáš Kovanda mluvil v rozhovoru pro deník FORUM 24 o tom, že by se schodek rozpočtu pro letošní rok mohl pohybovat někde mezi 100 až 300 miliardami korun. Kde myslíte, že bude vláda škrtat? Zruší se třeba slevy na jízdné?
Nelze ani diskutovat o tom, že se to bude muset rušit. Různé dárečky budou muset zmizet a vláda bude muset přijít s tím, že to zkrátka v době konjunktury přehnala a že potřebné rezervy netvořila. Přitom se rezervy tvoří právě na chvíle krize. O to bolestivější budou nyní různé škrty. Dárečky se lidem vezmou, a když už si na ně zvykli, tak to bude bolet více, než muselo. Ještě než se bude jednat o zvětšení deficitu, tak je samozřejmě nutné projít každý řádek státního rozpočtu a hledat, na čem se dá uspořit v tom stávajícím. Rozhodně to nebude stačit, deficit se bude muset zvyšovat. Nelze jít pouze cestou zanechání rozhazovačného státu a pouze zvětšovat deficit. Ty dluhy bude muset jednou někdo zaplatit.