Rap beef lze definovat jako spor mezi rapery, jejichž výsledkem jsou písně se vzájemným slovním napadáním. Tyto skladby jsou známé jako diss tracky. Pro umělce mohou být ukázkou textové převahy a pro fanoušky nečekanou zábavou. Nejnovější spor mezi raperem Drakem a Kendrickem Lamarem vyvolal obří mediální zájem nejen proto, že se jedná o nejvlivnější hiphopové interprety současnosti, ale také kvůli závažnosti obvinění, která proti sobě v písních napsali.
Chvástání a bitvy o respekt jsou součástí hiphopové kultury od jejího vzniku v sedmdesátých letech minulého století. S padesáti lety existence tohoto žánru se však kultura vyměňování osobních útoků mezi rapery rozšířila, přičemž se rýmy stávají stále ostřejšími. Konflikty v minulosti eskalovaly natolik, že se dostaly ze sluchátek do ulic a končily násilím.
Kendrick Lamar ani Drake nejsou gangsterští rapeři. Drake se zaměřuje na komerčně přitažlivější hudbu, často otevřeně cílenou na ženy, Lamar, držitel Pulitzerovy ceny za album DAMN, se zase specializuje na sociálně palčivé problémy. Nicméně ani muž pro ženy, ani muž kazatel se v této bitvě nedrží při zemi. Je ovšem nutné připomenout, že oba vydávají svou hudbu pod hlavičkou stejného nahrávacího konglomerátu Universal Music Group. Texty jsou sice chytré, ale hanlivé a to může nakonec vedení vydavatelství zarazit.
Ve skladbě Family Matters Drake obvinil Lamara z domácího násilí. V písni They Not Like Us Lamar o Drakeovi řekl, že je certifikovaný pedofil. Od pošťuchování se tak přešlo k obviňování ze závažné trestné činnosti. Na rozdíl od jiných rapových rozepří je tato velmi mainstreamová. Ať už jsou slova pravdivá, či nepravdivá, dostala se i do médií.
Zprávy MTV News a Hot 97 sice informovaly o rapových sporech v předchozích desetiletích, ale bylo třeba, aby byli Biggie a Tupac zavražděni, aby se z podobných sporů staly seriózní reportáže. V dnešní době je Drake, co se týče popularity a prodeje nahrávek, globální popovou hvězdou, která se blíží úrovni Prince nebo Michaela Jacksona. Když reagoval na Lamarova obvinění, psaly se titulky po celém světě. „Drake popírá obvinění ze vztahů s nezletilými v písni Kendricka Lamara,“ uvedla BBC. Vzhledem k množství bahna, kterým jsou nyní Kendrick i Drake obaleni, si ten, kdo vyhraje velkou rapovou válku roku 2024, připíše přinejlepším krátkodobé vítězství. Z dlouhodobého hlediska je jedinou osobou, která na tomto sporu skutečně vydělá, jejich majitel, tedy Universal Music Group.
Lepší než reklama
Dvacátého druhého března rozpálil Kendrick Lamar internet. V písni s názvem Like That se pustil do kanadského rapera Drakea a jeho přítele J. Colea. V ohnivém textu si stěžoval na Drakeovu a J. Coleovu píseň First Person Shooter z roku 2023, v níž J. Cole označil sebe, Lamara a Drakea za velkou trojici raperů své generace. Lamar se ohradil, že číslo jedna je on.
Tento spor přinesl všem třem rapovým titánům komerční podporu. Po vydání skladby se všichni tři stali trendujícím tématem na síti X. V Kanadě se dokonce po pouhém týdnu od vydání skladby zvýšil počet rádií, kde se interpreti objevili. Podle údajů společnosti Soundcharts vzrostl Drakeův podíl o sedm a půl procenta, Lamarův o devět a J. Coleův o čtyři sta procent, kvůli nízkému počtu rotací v předchozích týdnech.
Jejich hádka také zvýšila počet streamů. Prvního dubna se skladba Like That od Lamara dostala na první místo v žebříčku Billboard Hot 100 a na první příčce se udržela i následující týden. Skladba First Person Shooter měla v den vydání písně Like That více než dvě stě šedesát milionů streamů na Spotify. Push Ups, což je píseň, se kterou následně reagoval Drake, oficiálně vyšla devatenáctého dubna a k dnešnímu dni má více než sedmdesát osm milionů poslechů. J. Cole také reagoval písní 7 Minute Drill, kterou pálil do Lamara, čímž zvýšil počet svých měsíčních poslechů na Spotify o více než milion. Nedávno se však Lamarovi omluvil a píseň ze streamovacích platforem stáhl.
Spor mezi Lamarem a Drakem dále pokračuje. Mezi nejnovější písně patří Not Like Us a Euphoria od Lamara, které v tomto týdnu obsadily první a třetí příčku Billboard Hot 100. Drake vydal Family Matters, která spadla na sedmé místo.
Používání tzv. diss tracků, tedy nenávistných písní ke zvýšení publicity, letos v zimě zaznamenaly i raperky Megan Thee Stallion a Nicki Minaj, a to poté, když se do sebe pomocí textu pustily. Po vydání Hiss od Megan, která se obouvá do manžela raperky Nicki Minaj, okamžitě následoval prudký nárůst poslechovosti této interpretky. Její denní počet zhlédnutí na YouTube vyskočil o více než dva miliony a skladba Hiss se později stala její první sólovou jedničkou v žebříčku Billboard. Minaj, jejíž manžel Kenneth Petty je registrovaným sexuálním delikventem, se urazila a odpověděla skladbou Big Foot. Ačkoli Minaj nezaznamenala na Spotify takový nárůst čísel jako Megan, denní počet zhlédnutí na jejím YouTube vzrostl o více než dva miliony.
Historie rapových soubojů
Na přelomu let 1996 a 1997 skončil nejvlivnější hiphopový spor dvojitou smrtí. Tupac Shakur byl zavražděn v Las Vegas a The Notorious B.I.G. zastřelen v Los Angeles. Tupac a Biggie začali jako spolupracovníci a jejich spor se rozhořel poté, co byl Tupac v roce 1994 přepaden a zraněn v newyorském nahrávacím studiu. Podle agentury Associated Press tvrdil, že za to můžou Biggie a rapper P. Diddy. Z jejich sporu vzešlo několik legendárních diss tracků, například Who Shot Ya od Biggieho a Hit em Up od Tupaca. Od té doby se každý významný rapový spor poměřuje s tímto. Některé z nich skončily podobně, mnoho dalších bylo vyřešeno mírovou cestou. Rap není ze své podstaty násilný a neshody raperů se rodí z různých příčin, mezi něž nejčastěji patří neúspěšné obchodní vztahy, romantické pletky, žárlivost, zrada, loajalita a čest. Některé spory jsou malicherné, jiné hluboce osobní.
Nějakou dobu se zdálo, že rivalita mezi interprety Jayem-Z a Nasem skončí stejně jako spor mezi Pacem a Biggiem, a to tragicky. Naštěstí se situace vyřešila bez krveprolití. Neshoda začala, když se Nas nedostavil na nahrávání prvního alba Jaye-Z, přičemž jeho druhá deska vyšla jen pár týdnů po debutu Jaye-Z a obsahovala texty inspirované jeho rivalem. Spor pokračoval, podobně jako ten dnešní, vydáním několika legendárních písní, jako je například Ether od Nase nebo Supa Ugly od Jaye-Z. Neshody se uklidnily až v roce 2005, kdy interpreti společně vystoupili na turné Jaye-Z.
K dalším ikonickým slovním válkám patří ta mezi rapery The Gamem a 50 Centem. Kvůli původu raperů šlo o souboj mezi tzv. West Side a East Side, tedy západním a východním americkým pobřežím. Spor začal po vystoupení 50 Centa v rádiovém pořadu Hot 97, kde oznámil, že raper The Game byl vyhozen z jeho nahrávací společnosti. V reakci na to se The Game objevil v budově rádia, aby se 50 Centovi postavil, ale ochranka mu zabránila vstoupit dovnitř. Venkovní hádka vedla k přestřelce mezi oběma stranami a jedna osoba z tábora The Gamea byla zraněna. Spory trvaly několik let, až se The Game v roce 2016 během vystoupení v Los Angeles veřejně omluvil.