Jak zamezit růstu počtu nehod na českých kolejích? Správa železnic navrhla svým dopisem adresovaným krajům a dopravcům možné řešení. Podle jeho obsahu, který v plném znění zveřejnil portál zdopravy.cz, adresátům doporučuje, aby zrušili poptávku po prázdninových a víkendových spojích.
„Jednou z cest, jak chyby lidského faktoru omezit, je odbourat výjimky z rutinní činnosti. Tím jsou myšleny výjimky v jízdním řádu: vlaky víkendové, letní, prázdninové apod., narušující svou jízdou běžnou zažitou rutinu,“ píše se v dopise podepsaném náměstkem generálního ředitele pro řízení provozu Miroslavem Jasenčákem.
V textu dále vysvětluje, že lidský faktor nejčastěji chybuje, když je běžný provoz narušován vlaky, které nejezdí denně – a tedy nejsou součástí každodenního rutinního provozu. Odkazuje tak na červencovou nehodu u Perninku. Ve všední dny se totiž vlaky křižují v Perninku, zatímco o víkendech ve stanici Nové Hamry. Strojvedoucí si osudovou službu popletl dny. Hrozivou bilanci známe: dva lidé zemřeli, dalších 24 se zranilo.
Tato tragická nehoda vyústila v debatu o bezpečnosti na tratích D3, jenže právě nový bezpečnostní apel Správy železnic o rutině, jež má zvýšit bezpečnost na českých kolejích, schytává kritiku.
Například na provoz v Ústeckém kraji by navrhované změny dolehly nejzásadněji: provozují zde celkem osm turistických linek. „V letošním roce slavíme 5 let od zavedení nostalgických turistických linek na několika tratích. O tyto linky je velký zájem a v žádném případě je nebudeme omezovat – naopak přemýšlíme, jak je v této době posílit,“ odpověděl pro deník FORUM 24 náměstek hejtmana Ústeckého kraje pro dopravu Jaroslav Komínek.
„Tuto výzvu SŽ beru jako pokus o žert a zkoušku pozornosti objednavatelů, jak sledují, co SŽ vydává za materiály,“ dodává. Podle něj by dopomohlo k větší bezpečnosti na kolejích rozšíření a další vývoj systému radiobloků. „Pokud se za několik let na tratích D3 neposunul vývoj v zabezpečení jinou cestou, tak alespoň toto.“
Náměstek takto reaguje na pravidla na tratích v režimu D3. Radiobloky by nedovolily jízdu dvou vlaků proti sobě, má to ale háček – zavedení těchto systémů zamítlo ministerstvo dopravy.
„Skandální je, že ministerstvo dopravy s analfabety na oblast bezpečnosti železnice již vyvinutý a v provozu ověřený systém ‚Radioblok‘ skrečovalo s odkazem na nový evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS, kterého se však dočkáme do roku 2025 jen na hlavních koridorových tratích a jeho implementace na regionální tratě je nesmyslná a nereálná i ekonomicky, každopádně by spíše znamenala zánik regionální železniční dopravy,“ komentoval rozhodnutí Jindřich Berounský ze Svazu odborářů služeb a dopravy.
Od 15. srpna se mají pravidla bezpečnosti měnit – začne platit ohlašovací povinnost před odjezdem ze stanic, strojvedoucí bude muset zastavovat ve všech dopravnách a čekat na schválení dispečera.
Případná změna, tak jak ji nově navrhuje Správa železnic, by však kromě osobní dopravy negativně ovlivňovala také nákladní vlaky – nejezdí totiž pravidelně a dopravci je na koleje vypravují podle potřeby a vytíženosti.
Správa železnic i přesto jako by se svým doporučením snažila říci: když zrušíme spoje, zrušíme problémy.