Nemám informace, že by se náš řidič nebo i řidiči jiných dopravních podniků nakazili covidem-19 za volantem. Lidé se nemusí bát cestovat hromadnou městskou dopravou kvůli koronaviru, uvedl ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš. Ten se také rázně obul do ministerstva dopravy za to, že odmítá pomoci městským dopravcům.
Jak českobudějovická MHD prožívá druhou vlnu koronaviru?
Jezdíme v omezeném režimu, a jak je vypnutá ekonomika a děti nechodí do škol, tak samozřejmě i my máme propad v počtu přepravovaných osob i tržeb. Co se týká přepravovaných osob, tak jsme na nějakých 20–30 % normálního stavu. Tržby z přepravy cestujících se propadly o 12 milionů korun za deset měsíců, propad příjmů ze všech našich činností činí za tuto dobu 19 milionů korun. Máme sice snížené náklady, protože vypravujeme méně vozů a pomáhá nám i nižší cena pohonných hmot, ale musíme zase více peněz investovat do dezinfekce a čištění vozů. Chybí nám účetně dva měsíce do konce roku, a je už nyní téměř jasné, že proti minulým letům, kdy jsme tvořili zisky, letos zůstaneme ve ztrátě.
Měl by stát pomoci nejen zájezdovým dopravcům, ale i těm zajišťujícím městskou dopravu?
Samozřejmě, že měl. My také máme nějaká vozidla zajišťující zájezdovou dopravu, a proto dostaneme státní pomoc kolem milionu korun. V rámci Sdružení Dopravních podniků České republiky jsme žádali stát o nějakou formu podpory. Bohužel, odpověď státních úředníků z ministerstva dopravy byla, že si to mají řešit kraje. Stát zřejmě nechápe, že dopravní podniky nevlastní kraje, ale města. V podstatě nám vzkázali, kraje a města, poraďte si sami, jak umíte. Mám dojem, že ministerstvo dopravy nerozumí tomu, co je to městská hromadná doprava. Ale v zemi, která ani neumí postavit dálnice, těžko chtít po jejich zaměstnancích, aby věděli, jaký je rozdíl mezi vlaky, linkovými autobusy a MHD.
Jak to vypadá s nákupem nových autobusů?
Bylo by chybou zastavit investice a peníze projíst, i když takové náznaky už tady také byly, a spotřebovat je na běžný provoz. V příštím roce tedy pořídíme devět nových nízkopodlažních kloubových autobusů s klimatizací a wifi.
Po této dodávce už tedy budou všechny vaše autobusy nízkopodlažní?
Ano, mělo by to tak být. Naše nejstarší vozy pak půjdou do šrotu.
Plánujete také obnovu trolejbusů?
Plánujeme, příští rok bychom měli vypsat výběrové řízení. Počítáme s dodávkou čtyř až pěti kloubových vozidel v roce 2022. Jenom pro zajímavost: Náš dopravní podnik by potřeboval každý rok nakoupit patnáct vozů v různé kombinaci autobusů a trolejbusů. To proto, abychom udrželi průměrné stáří vozů na deset let. Jenomže na to bychom potřebovali tak 150 milionů korun ročně a tolik peněz nemáme. Pokud nedostaneme žádné dotace, tak budeme jezdit s dvacet a více let starými vozy. A tento problém hrozí všem Dopravním podnikům v zemi, nejenom nám. Nerozumím také dopravní politice Evropské unie, která chce mít všechnu dopravu na elektřinu. Nevím však, kde na to chce vzít peníze.
Mají se lidé bát cestovat MHD kvůli koronaviru?
Podle informací, které mám, tak se v práci nenakazil ani jeden náš řidič, a co vím od kolegů, tak ani v jiných dopravních podnicích v České republice. Ti lidé se nakazili doma v rodině nebo na dovolené, ale ne za volantem. A pokud cestující dodržují ochranná opatření, tak se nemusí ničeho bát. Doba cestování nebývá tak dlouhá, na zastávkách se otvírají dveře a dochází k přílivu čerstvého vzduchu. Naše autobusy a trolejbusy důkladně čistíme a dezinfikujeme. Nevím opravdu nic o tom, že by docházelo k nákazám covidem-19 v MHD. Cestování veřejnou dopravou považuji za bezpečné.
Jak to vypadá se zavedením platebních karet ve vašich vozech?
V příštím roce se už naši cestující po mnoha peripetiích konečně dočkají možností platit v autobusech a trolejbusech bezkontaktními platebními kartami. Byl to dlouhý a bolestný proces, a jsme rádi, že tuto službu budeme moci konečně nabídnout. Mělo by to být zprovozněno někdy kolem poloviny příštího roku.
Uvažujete o návratu kožených sedaček?
Zatím jsme jimi vybavili jeden trolejbus a dále uvidíme , jak se osvědčí. Je ale faktem, že jejich údržba je snadnější a mohou se omývat vodou i za provozu.
Může být koronavirová krize impulsem ke změnám v MHD?
Těžko říci, koronavirová krize má za důsledek jenom to, že lidi se přestanou přepravovat, protože k tomu nemají důvody. Jaro však ukázalo, že jakmile se situace vrátí do normálu, vrátí se i cestující. Jsem přesvědčen, že České Budějovice mají velmi dobré linkové uspořádání, a když hledáme možnosti ke zlepšení, tak jich moc neobjevíme. Podle mého názoru z hlediska systému MHD patří naše město k těm lepším v České republice. Město dlouhodobě investuje do této služby velké finanční prostředky a snad to tak bude i nadále. Za to si samozřejmě zaslouží velké poděkování.