Ředitel Galerie výtvarného umění v Náchodě podepsal Stropnického a Hořejšího výzvu „za mír“, galerie je výslovně uvedena v podpisovém archu. Přitom je tato galerie zřízena Královéhradeckým krajem, který se od té chcimírštiny distancuje, a umělci kvůli jejímu uvedení v seznamu chcimírů z ní stahují obrazy. Přesto podpis „MgA. Alexander PEROUTKA, PhD., ředitel Galerie výtvarného umění v Náchodě, Náchod“ u chcimírů zůstává.
Jan Kavan, prof. RNDr. Václav Hořejší, CSc., a PhDr. Matěj Stropnický (předseda) zveřejnili výzvu a petici „MÍR A SPRAVEDLNOST“. Je to nejnechutnější exhibice mnichovanství, jaká se u nás po ruském útoku na Ukrajinu objevila. A autoři petice vyzývají k tomu, abychom nechali Ukrajinu vykrvácet, přestali jí dodávat zbraně a jednali o „spravedlivém míru“.
Z výzvy
Dočteme se v ní: „Ukrajina je zároveň bojištěm střetu, který ji od začátku přesahuje: na její straně je do něj zapojen i Západ, a to především mohutnou vojensko-finanční podporou a uvalenými sankcemi. Je neuvěřitelné slyšet hlasy, které říkají, že se ani jadernou hrozbou nemáme nechat odstrašit. Odmítáme se této logice podřídit. Další pokračování, natož eskalace války není v zájmu nikoho krom zbrojařského průmyslu, i když se nás mnozí snaží přesvědčit o opaku. Většina válek v historii neskončila úplnou porážkou jedné strany a její kapitulací, jak si ji válečná strana představuje. Většina válek neskončila jako 2. světová válka. Obvykle války končí dříve, a to mírem. Výkřiky typu „ať Rusko odtáhne a bude mír“ nic neřeší, nic takového se samo od sebe nestane.
Plán zvaný sankce selhal. Plán podpory boje do posledního muže je fanatický a nepřijatelný. A jiný plán není. Proto je třeba přimět naši vládu k tomu, aby začala pracovat nikoli pro válku, ale pro spravedlivý mír. Proto vyzýváme českou vládu, aby ukončila slovní podporu válce a šíření nenávisti vůči kterémukoli státu či jeho představiteli, a potlačování názorů, které válku kritizují, podnikla veškeré kroky vedoucí k dosažení urychleného příměří, jehož součástí bude i přerušení dodávek zbraní, a poté k jednání o spravedlivém míru, a to se svými evropskými partnery s cílem získat pro mír i vládu USA, zdržela se jakékoli podpory uvalování dalších sankcí do doby vyhodnocení efektů sankcí již existujících, a pokud se prokáže, že jsou pro Rusko neúčinné, kdežto pro evropské země a jejich obyvatelstvo poškozující, požadovala jejich zrušení.“
Autoři výzvy taktně zamlčí, že tím „spravedlivým mírem“ rozumějí ponechání Putinem okupovaných ukrajinských území Rusku – protože to je jediný „mír“, o kterém by byl Putin ochoten jednat. Přijetím takového „spravedlivého míru“ bychom v Evropě plně legitimizovali právo silnějšího a vytvořili bychom předpolí pro další a další válečnou expanzi Ruska. Jeho propagandisté otevřeně říkají, že by Ruská federace měla končit u La Manche. A požadavek nedodávat Ukrajině zbraně k obraně jejich napadené země by autoři, kdyby nebyli pokrytci, měli formulovat „nechme Ukrajinu vykrvácet“.
To podepsala galerie?
V podpisovém archu pod tou výzvou k ústupkům násilí a akceptaci práva silnějšího se skví zvláště cenný podpis: „MgA. Alexander PEROUTKA, PhD., ředitel Galerie výtvarného umění v Náchodě, Náchod.“ To je zvláštní, že výzvu k tak neetickému chování podepisuje instituce placená z veřejných peněz. Ve výroční zprávě Galerie výtvarného umění v Náchodě se totiž dočteme, že je to příspěvková organizace. „Zřizovatel: Královéhradecký kraj.“
Pošlu tedy panu řediteli – mírotvůrci – prosbu o rozhovor v té věci. Odpoví: „Dobrý den, pane Jiří Doležale, omlouvám se, na toto téma se nemůžu vyjádřit. Alexander Peroutka.“ To je zvláštní, že se ředitel příspěvkové organizace zřízené krajem nemůže vyjádřit k tomu, že galerii, která NENÍ JEHO, zatahuje do kolaborantského svinstva, jakou ta chcimírovská petice je.
Umělci stahují svá díla
V galerii probíhá výstava, jeden z vystavujících umělců – Martin Gabriel Pavel – ředitele otevřeným dopisem už prvního března vyzval k nápravě. S ředitelem se znají a tykají si:
„Ve čtvrtek 16. 2. jsi mi slíbil stažení jména GVUN za Tvým jménem. Svůj slib jsi nedodržel. Narušil jsi tímto neutralitu státního galerijního prostoru. V této situaci si nedovedu představit jakoukoliv, především mezinárodní, činnost v galerii. Umělci šli do galerie kolikrát doslova nazí a Ty jsi je zneužil. Zneužil jsi jejich důvěru v neutrální prostor. Ukrajinské umělce vystavující minulé léto v GVUN jsi tímto poch**l. Při obhajobě mluvíš o nemožnosti diskuze v české společnosti. Ty jsi tímto činem diskuzi sám znemožnil, když jsi zaměstnance galerie, vystavující umělce a návštěvníky vzal jako rukojmí a svůj názor zavěsil nad vchod do galerie. Naklonil jsi tím pomyslnou rovinu, porušil jsi pravidla hry, udělal jsi faul. Pamatuji si Tvůj proslov v Náchodské galerii dva dny po zahájení války na Ukrajině. Udivilo mě, že jsi v něm neprojevil žádnou compassion lidem, které postihla válka. Tehdy jsem to přešel. Podpis této výzvy je už ale moc a celé to vysvětluje. Jsi pro mě totálně nedůvěryhodná osoba. Agenda je pro Tebe důležitější než lidé, kteří pro galerii dělají hodně a i nad rámec své práce. Udělal jsi už několikátý profesní přešlap. Požaduji proto po Tobě stažení mého díla z aktuálně probíhající výstavy Náchodská zima. Galerijního dění se do doby, dokud budeš na pozici ředitele GVUN, nebudu účastnit ani jako návštěvník.“
Není sám, další tam vystavující umělec – Viktor Takáč – mi na dotaz odpověděl: „Myslíme si, že pan Alexander Peroutka svým aktem podepsání iniciativy vyjádřil svůj ne soukromý, ale jako ředitel instituce GVUN svůj veřejný názor a projevil tak iniciativě institucionální podporu. Názory iniciativy, její veřejné projevy či straničtí podporovatelé a některé osoby, kteří výzvu podepsali, jsou pro nás jednoznačným identifikátorem zvrácenosti a pokleslého morálního úsudku iniciativy. P. Peroutka z nás svým aktem, ať vědomě, či nevědomky, udělal rukojmí vlastního politického nasměrování. Svým dílem nechceme podporovat galerijní prospěch jak pana Peroutky, tak instituce, kterou kulturně zastupuje a reprezentuje.“
A dodává, že nejde jen o jeho postoj: „S Milanem Mazúrem (další výtvarník) jsme tam měli společné video CORPS. Stanovisko máme v této věci stejné.“
Oslovím zřizovatele galerie, odpověď přijde vzápětí: „Královéhradecký kraj se distancuje od podpory výzvy Mír a spravedlnost panem Alexanderem Peroutkou, ředitelem krajské Galerie výtvarných umění Náchod. Pan ředitel, jakožto radou jmenovaný vedoucí krajské organizace, uznal nevhodnost své podpory a rozhodl se ji vzít zpět. Rozhodně tedy neplatí, že by vedení Královéhradeckého kraje ani žádná z krajských organizací podporovaly výzvu Mír a spravedlnost.“ Mgr. Dan Lechmann, vedoucí tiskového oddělení, Krajský úřad Královéhradeckého kraje.
Jak mrtvému zimník
Je známo, že mrtvému člověku není zimník nic platný. Stejně tak nebylo nic platné, že tři umělci na protest proti zavlečení veřejné galerie pod tu proruskou mnichovanskou výzvu našich chcimírů stáhli z výstavy svá díla. A stejně platné jako mrtvému zimník – tedy nijak – je i zásadně odmítavé stanovisko zřizovatele k zavlečení galerie do té chcimírštiny. Zřizovatel je ten, kdo galerii provozuje a platí.
Otevřený dopis řediteli zveřejnil Martin Gabriel Pavel prvního března. Je sobota 25. března večer, tedy o pětadvacet dní později. Na serveru Výzvy v seznamu signatářů přesto stále čtu: „MgA. Alexander PEROUTKA, PhD., ředitel Galerie výtvarného umění v Náchodě, Náchod.“ Ani odpor umělců, kteří v galerii vystavují, ani zásadní nesouhlas zřizovatele pana ředitele Peroutku nezajímají. Nemohl by mu tedy zřizovatel galerie – Královéhradecký kraj – koupit letenku do Moskvy? Samozřejmě jednosměrnou.