Premiér Andrej Babiš (ANO) se ve svém nedělním hlášení na svém facebookovém účtu, u něhož je veřejným tajemstvím, že ho píšou jeho mediální poradci, rozepsal i o pomalé výstavbě dálnic a celkově pomalé rekonstrukci infrastruktury. Přitom předseda vlády citoval z dopisu, který mu poslal šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Chce tím vysvětlit, proč je výstavba dálnic pomalá.
„Věřte, že bych stavěl nejradši vše a hned. Od toho tady jsem. Ale prostě to v ČR nejde, všichni se neustále odvolávají a blokují, úřady nefungují, na čtyři roky se zastavila příprava, propadly EIA a normálně připravovat můžeme tak od roku 2017,“ napsal Mátl premiérovi.
„Víte, někdy je to beznaděj. S těmi odpůrci se sejdu, bavím se s nimi – je mi jedno, kdy a kde, klidně celou noc. Ale oni stejně řeknou – nikdy nedopustím, aby ta dálnice tady byla. A přes všechny ty úřednické boje se jim to podaří zablokovat. A ta byrokracie – dříve mělo ÚR na dálnici 15 stran a teď má 300 stran a v tom vždy někdo něco podělá,“ dodává Mátl.
Podle šéfa ŘSD se navíc do roku 2015 v oblasti výstavby dálnic prakticky nic nedělo, a přitom má samotná příprava projektu trvat minimálně pět až deset let. Na tomto místě si, vedle obyvatel v okolí plánovaných vysokorychlostních komunikací, postěžoval i na samotné pracovníky. „Samozřejmě bojuji i se svými lidmi a najatými firmami – někteří lidi prostě nechtějí makat, ale když po nich jdete, tak vám řeknou – všude dostanu víc, kašlu vám na to,“ uvádí závěrem.
Na základě aktuálních plánů Ministerstva dopravy by v příštím roce mělo být v Česku zprovozněno 21 kilometrů nových dálnic. Jde o dva úseky karlovarské D6 a jeden úsek D48 u Frýdku-Místku. Dokončena by měla být také modernizace tří úseků D1 a 24 kilometrů obchvatů měst. Stát dlouhodobě čelí kritice kvůli pomalé výstavbě. Letos bylo otevřeno 34 kilometrů nových dálnic, loni to byly pouze čtyři kilometry.