NÁZOR / Pokusil jsem se zaregistrovat na posilovací dávku očkování proti covidu. Podzimní vlna se blíží, září je za pár dnů. Přestože jsem se už několikrát na očkování registroval, tentokrát se to nepovedlo. Ačkoli systém už pár let běží, přes komunikaci s call centrem očkovacího registru, přes komunikaci s tiskovým odborem ministerstva zdravotnictví, přes snad dvacet pokusů o registraci od počítače se mi nepodařilo se zaregistrovat dvanáct dní.
Ajťákův zlý sen jsem prožil na vlastní kůži, i když ajťák nejsem. Umožnil mi to registrační systém ministerstva zdravotnictví, který se mi dnes jeví být stejně funkční jako digitální stavební řízení. Tedy nefunkční.
O důležitosti očkování
Je tristní, že v roce 2024 musím vysvětlovat důležitost očkování proti čemukoliv – natož proti covidu, jehož epidemii máme dosud ve velmi živé paměti. Ale doba je zlá, tak nezbývá nic jiného. Vakcinace je pro řadu nemocí jediný způsob, jak se té nemoci, či alespoň jejímu závažnému, těžkému průběhu, bránit. Tuto samozřejmost bohužel za pandemie covidu zásadně zpochybnila dezinformační scéna.
Vláda Andreje Babiše nechala dezinformátory, aby se nerušeně „rozjeli“ a zahájili takovou antikampaň, že dnes u nás odmítá očkování každý čtvrtý občan. „Téměř čtvrtina Čechů se nenechá očkovat proti covidu,“ vyplynulo z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění ze začátku června 2021.
I zastánců teorie, že je Země placatá, za poslední léta přibylo o řád – tak proč by se návrat tmářství nepropsal i do postojů k očkování. Proto je velice důležité, aby se lidé se zachovalými kognitivními procesy, lidé, kteří jsou radši zdraví než nemocní, naočkovali před příchodem podzimní epidemie. Ona čtvrtina antivaxerů totiž zajistí, že bude velmi snadné covid chytit – antivaxeři se stanou rezervoárem virů pro celý zbytek populace. A září je za rohem, navíc první lidé s covidem se již vracejí ze zahraničí.
Tak jsem se 2. srpna pokusil zaregistrovat na posilující dávku pro rok 2024. Myslím, že je to už pátá dávka. A narazil jsem. V červenci 2022 jsem již pro FORUM 24 psal o problémech s registrací na posilovací dávku. Když ten text čtu dnes, vidím, že za dva roky se vůbec nic nezlepšilo.
Hovoří ministerstvo
Druhého srpna jsem si otevřel stránku ministerstva zdravotnictví Centrální rezervační systém – očkování proti covid-19. To je registrace do systému. Přihlásil jsem se, dostal SMS první PIN, a čekal, až dorazí druhý. Teprve ten umožňuje objednat se na konkrétní termín. Čekal jsem týden, a nic. Což mne opravdu rozhněvalo. Každá podobná překážka totiž ty občany, kteří ještě neupadli do středověkých bludů a chtějí se nechat očkovat, odrazuje. Více a více lidí se při podobných bariérách rozhodne, že se na to tedy vykašlou, když registrace nefunguje. A takové rozhodnutí je při troše smůly může stát život. Tak jsem poslal tiskovému mluvčímu ministerstva tři otázky, co to jako má znamenat. Mgr. Ondřej Jakob, tiskový mluvčí ministerstva zdravotnictví, na rozdíl od rezervačního systému funguje, odpověď přišla v den, kdy jsem ji potřeboval.
Zeptali jsme se: Proč není možné se TÝDEN zaregistrovat k posilující dávce očkování?
Mgr. Ondřej Jakob: „K systému registrací/rezervací na očkování covid-19 je potřeba sdělit, že systém je stále funkční. U Vašeho případu jsme provedli analýzu problému a bylo zjištěno, že v rámci posledního očkování, které jste absolvoval v ÚVN dne 3. 10. 2023, došlo k duplicitě zarezervovaného termínu (tj. se stejný termín zarezervoval dvakrát). Duplicita způsobila, že systém dále pracoval s Vaším jedním neuzavřeným aktivním termínem (tj. zachoval se správně a neodeslal Vám další PIN 2).
K duplicitě mohlo dojít lidskou chybou, které se v průběhu provozu systému očkování (i všech ostatních) vyskytovaly/vyskytují. Stále se jedná o práci uživatele se systémem. Nicméně systém byl již v minulosti upraven tak, aby k těmto výše uvedeným chybám nedocházelo. V případě, že občan/uživatel systému narazí na chybu, nedorazí mu SMS nebo má jiné problémy s registrací, je stále k dispozici bezplatná telefonní linka 1221, na které jsou operátoři schopni podobné problémy neprodleně vyřešit.“
Jak hodlá ministerstvo zdravotnictví zvládnout podzimní vlnu covidu, když již nyní – uprostřed léta – je registrace k očkování problematická?
Ondřej Jakob: „Očkování proti covidu-19 se provádí primárně v ordinacích praktických lékařů na základě předchozí individuální domluvy. Souběžně jsou zapojeni do očkování proti covidu-19 i ostatní poskytovatelé zdravotních služeb, kteří projevili zájem provádět očkování. Na většině těchto míst však očkování probíhá bez nutnosti předchozí registrace/rezervace. Nicméně systém registrací/rezervací zůstává nadále v provozu. Seznam těchto PZS je k nalezení v Přehledu očkovacích míst, který je pravidelně aktualizován.“
Chybí jeden řádek kódu
Odpověď mne přes svou vstřícnost zarazila. To, že rok – od rezervace z roku 2023 – nedokázal tu neuzavřenou rezervaci systém vyčistit, vymazat, je jeho elementární chyba. Asi se někdo na takovou funkci rezervačního systému vybodl. Ale dejme tomu. To by se snad dalo pochopit. Co se pochopit nedá, je absence chybové hlášky. Mně samotnému totiž systém o tom problému nedal nijak vědět. A pokyn v software, aby v případě nějaké chyby v procesu registrace konkrétního pacienta systém tomu pacientovi poslal místo druhého PIN esemesku s textem „ ve vaší registraci nastal technický problém, volejte infolinku 1221“, by zabral dle mého odhadu jednu řádku kódu. Možná ale i tři. Každopádně – velmi málo. A zohlednit tu možnost, že se někde něco zasekne, a usoudit, že pacient by o tom záseku měl být informován – to mělo zadavatele, programátory i ty, kteří systém schvalovali, napadnout. Ale nenapadlo. Padl z toho na mne smutek a odpověděl jsem panu Jakobovi:
„Vážený pane magistře, srdečně děkuji! Zavolal jsem tedy dle Vašich instrukcí na 1221. Pán – velmi vstřícný – mi sdělil, že to nemůže sám vyřešit, ale že to musí předat kolegům. Prý mi promazal nějaké starší registrace, nyní mám vyčkat, až mi pošlou sms nebo zavolají, po sms mám zase počkat – alespoň 4 hodiny – a pak se zaregistrovat znovu. Podtrhuji – pán se snažil a dělal, co mohl, i mi nabízel, že mohu po vyřešení toho technického problému provést rezervaci s ním po telefonu (to jsem s díky odmítl), ale chyba není u něj. Pracuji s počítačem od roku 1985, svůj první počítač jsem si koupil v roce 1992, připojen z domova jsem od roku 2000, a dva roky jsem byl tiskovým mluvčím hackerské skupiny ExE. Takže mám jistý vhled do fungování počítačových systémů. A po této zkušenosti s rezervací na očkování jsem fakt smutnej. Pokusil jsem se rezervovat 2. 8. Dnes je 12. 8., a nyní čekám na pokyn k další rezervaci, abych po něm další čtyři hodiny čekal. A je rok 2024…“
Smutek v duši
Bylo třináctého, jedenáct dnů po mém prvním pokusu se registrovat na tu pátou dávku. Zazvonil telefon. Byl tam ten sympatický a velmi vstřícný pán, co jsem s ním mluvil na infolince. Říkal, že už je to vyřešené, a že mne rád zaregistruje po telefonu, když už spolu mluvíme. Už prý nemusím ani čekat ty čtyři hodiny, kolegové technici to prý vyřešili už ráno – takže je vše připraveno. Já bláhový však odmítl. Nebyl jsem doma a neměl jsem s sebou diář, tak jsem pánovi poděkoval, a že se zaregistruji večer, až dorazím k počítači, sám. Byla to chyba…
Večer jsem otevřel stránku registrace. „Přihlášení uživatele. Číslo pojištěnce… Telefonní číslo…“ Vše jsem zadal a klikl na tlačítko. „Přihlášení se nezdařilo,“ odpověděl mi systém. Zopakoval jsem to celé podruhé, pak potřetí, a stále nic. Naštěstí je tam další možnost přihlášení – tak jsem přešel na ni. „Přihlásit pomocí identitaobcana.cz. Národní identitní autorita představuje efektivní způsob přihlašování do řady služeb…“ Přihlásil jsem se tedy přes bankovní identitu, a rezervační systém odpověděl: „K detailu Vaší registrace se nepodařilo přihlásit přes systém NIA.“ A bylo vymalováno.
Dostal jsem depresi. Když jsem v roce 2022 psal o problémech s registrací poprvé, můj článek končil tímto odstavcem: Výkony jeho ministra zdravotnictví Vlastimila Válka jsou však natolik špatné, že mi před pár dny můj přítel – lékař, přesvědčený antibabišovec, řekl památnou větu: „Válek je horší ministr zdravotnictví, než byli všichni jeho předchůdce v Babišově vládě.“ Moje zkušenost s pokusem se naočkovat bohužel slova pana doktora potvrzuje.
Jsou to dva roky. Přesně to samé bych ale mohl napsat i dnes.