Přestože jsem na nejrůznější nesmysly, nehospodárnosti a hlupáctví ze strany úřadů a institucí zvyklý, reklama na očkování, která zaplavila Prahu, dost vyděsila i mne. Zahlédl jsem ji na Smíchově – a chvíli předtím jsem četl v iPadu článek, jak stále nejsou vakcíny. Tak jsem k ní došel a pročetl ji. Ne, nepsali tam, že mne někde naočkují. Ale celá reklama, celý její vizuál, působil dojmem reklamy na očkování. Což je v momentě, kdy je toto očkování nedostupné, doslova pohoršující.
„Chceme se opět mačkat na hromadné fotce? Očkování většiny populace proti covid-19 je způsob, jak začít žít jako dřív.“ Přečetl jsem si to a zkonstatoval, že to ví každej blbec. A že takto agitovat v době, kdy by se alespoň v Praze a v mé sociální bublině rádi nechali okamžitě naočkovat všichni, ovšem vakcína kvůli neschopnosti Babišovy vlády není? Co tím chtějí autoři říct, co je to za hloupost? Dojel jsem tedy domů a napsal prosbu o vysvětlení na pražský magistrát, protože logo Prahy na očkovacím plakátu nešlo přehlédnout.
Hovoří Praha
Mluvčí magistrátu mi zaslal důkladně připravené prohlášení k celé akci. „Vedení hlavního města Prahy společně se společností DDB Prague, která vytvořila kreativní koncept a poskytla vizuály zcela zdarma, představilo kampaň k očkování proti nemoci covid-19. Ta se zaměřuje výhradně na motivaci široké veřejnosti k očkování, ochranu vlastního zdraví a zdraví blízkých a také vidinu návratu k běžnému způsobu života. Kampaň již v úterý začala v ulicích města a je vedena jako nízkonákladová, na nejnákladnější fázi pro podporu očkování vyčlenilo hlavní město přibližně 600 tisíc korun, do kterých je zahrnuta jak samotná kampaň, tak vytvoření, provoz a rozvoj webové aplikace ockovani.praha.eu.“
„Cílem představené kampaně je ukázat, že návrat k životu, na který jsme byli zvyklí, je možný, a výrazně k tomu může pomoci právě očkování. Je to svobodné rozhodnutí každého z nás a mělo by být učiněno na základě relevantních informací, které jsou dostupné například na webu ockovani.praha.eu. Podle mého názoru v této situaci přínosy očkování dalece převyšují jeho možná rizika,“ uvádí primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib.
„Právě očkování je přitom tou nejrychlejší cestou, jak se vrátit k běžnému, svobodnému životu tak, jak jsme jej znali před pandemií. Představovanou kampaní k očkování mimo jiné suplujeme vládu České republiky, která v komunikaci s občany tragicky selhává,“ říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast bezpečnosti Petr Hlubuček.
Magistrát i oba citovaní gentlemani bohužel opomněli zmínit, že to celospolečensky žádoucí očkování NENÍ, tato vláda NENÍ SCHOPNÁ sehnat vakcíny, a když někoho ty plakáty zaujmou, tak ho jen naštvou, protože vakcíny prostě nejsou. I vydal jsem se na server, který jak plakát, tak tisková zpráva prezentovaly.
No a tak jsem tedy kliknul na tlačítko „Zaregistrovat se na očkování“. A začal pracně vyplňovat jednotlivé položky, které po mně server chtěl (teď už jsem byl na serveru ministerstva zdravotnictví).
Pak jsem se vítězně doklikal na konec – bod 8, potvrzení termínu – a čekal, že mi dají nějaký termín třeba (dá-li Bůh) v červenci. Nedali. Server lakonicky odpověděl: „Aktuálně se bohužel nemůžete registrovat. Registrace je umožněna osobám starším 80 let.“
Hovoří experti
Tisková zpráva magistrátu se odkazovala na společnost DDB Prague, která ty „vizuály“ prý vytvořila. Tak jsem jim poslal zdvořilý dotaz, zda znají základní marketingové pravidlo: Že reklama na nedostupné zboží klienta jen naštve. A že až ji pak zopakují, když už (dožijeme-li toho) vláda vakcínu zajistí, bude mít opakování té reklamní kampaně nižší dopad. Vinou té kampaně z doby, kdy vakcína nebyla. A doložil jsem to citáty na současné výzkumy (níže). A proč alespoň na tom serveru, kde zvou na registraci pro očkování, není napsáno „pro zdravotníky a starší 80 let“, aby zájemce nemusel vyplnit celý dotazník, než mu napíšou, že má smolíka. To dá dvě minuty práce kohokoliv, kdo má přístup do redakčního systému serveru. Ony výzkumy zde:
„Bylo zjištěno, že vyšší míra rozpoznaného podvodu v reklamě je spojena s nižší úrovní vnímání důvěryhodnosti značky, méně příznivém (nákupním) chováním, a sníženým nákupním poměrem (purchasing ratio) k produktu.“ (Shaista Kamal Khan, Nishwa Saeed, MahnoorFeroz, Sehrish Liaqaut, Ayesha Khan, Zohra Jabeen. (2015). Impact of Deceptive Marketing on Consumers Behavior: A Case of Cellular Industry of Pakistan.Journal of Marketing and Consumer Research. ISSN 2422-8451 Vol.18)
„Bylo zjištěno, že i když zavádějící reklamy mají tendenci poskytovat zjevně více pozitivních informací, než je nutné, taková pozitivita má tendenci vést k negativním zkušenostem zákazníků. Studie se věnovala roli falešných a zavádějících informací v obsahu reklamy. Ochota ke koupi se zvyšuje prostřednictvím pravdivých faktů v reklamě.“ (Nuseir, Mohammed. (2018). Impact of misleading/false advertisement to consumer behaviour. International Journal of Economics and Business Research, 2018 Vol.16 No.4, pp.453 – 465. 10.1504/IJEBR.2018.095343.)
„Zejména opakování reklamy připisované neznámé značce ukázalo sníženou účinnost.“ (Campbell, Margaret & Keller, Kevin. (2003). Brand Familiarity and Advertising Repetition Effects. Journal of Consumer Research. 30. 292-304. 10.1086/376800.)
Autoři vizuálů se zachovali profesionálně. Neodpověděli.
Měsíční správa serveru za 22 980 Kč?
Jsem webmasterem Českého klubu sběratelů lastur, www.cksl.cz, který jsem také ve WordPressu sestavil a spravuji jej, vedle toho jsem postavil i svůj archiv jxd.cz, a také svůj web o šnecích snailmutants.org. Takže poslední informace z tiskové správy magistrátu mne naplnila hlubokou závistí: „Webové stránky byly vytvořeny městskou společností Operátor ICT. Celkem za ně hlavní město zaplatilo 114 400 korun bez DPH a měsíční správa vyjde na 22 980 korun.“
Pro srovnání:
Stránky s věrohodnými informacemi o očkování pro laiky www.mediciproockovani.cz vytvořila pětice studentů II. lékařské fakulty Univerzity Karlovy z vlastní iniciativy zdarma.