V polovině příštího měsíce startuje oprava nejvytíženější komunikace v České republice, pražského Barrandovského mostu. Technická správa komunikací (TSK) práce rozdělila do více let a vždy jen na část stavební sezony. Po zbytek roku bude most bez omezení průjezdný. V letošním roce práce začnou 14. května a potrvají do 31. srpna 2022, celkem 110 dní.
Praha (duben 2022) – Rekonstrukce je rozdělena do čtyř etap, první proběhne letos a ty další budou postupně navazovat v příštích letech, v letech 2023 a 2024 vždy na 92 dní a v roce 2025 už jen na 82 dní. Most nebude nikdy zcela uzavřen, průjezd bude vždy možný ve třech jízdních pruzích, z původních čtyř, v obou směrech po celou dobu stavby.
„V loňském roce jsme úspěšně dokončili sanaci pilířů a základů mostu pod hladinou Vltavy. Nyní na to navážeme rekonstrukcí nosné konstrukce, kterou připravujeme od roku 2019, kdy proběhla diagnostika mostu. Následně jsme nechali vyhotovit podrobný projekt rekonstrukce,“ vysvětlil Jozef Sinčák, generální ředitel TSK. „Barrandovský most je svojí kapacitou nenahraditelný v komunikační síti nejen hlavního města, ale i Středočeského kraje. Při výběru dodavatelské firmy jsme proto kladli velký důraz na co nejkratší dobu uzavírek a zachování maximální možné průjezdnosti mostu. Nově jsme využili smluvní vzory FIDIC podle ověřeného celosvětového standardu, který obsahuje i nástroje a mechanismy pro efektivní řízení stavby,“ zdůraznil generální ředitel TSK.
Letos se bude pracovat v pravé polovině jižní části mostu ve směru ze Smíchova na Jižní spojku a na příjezdové strakonické rampě, která bude zbourána a postavena nová. Dále se bude opravovat spodní část barrandovské rampy a spodní části mostu nad komunikací Strakonická. Řidičům proto doporučujeme využít vyznačenou objízdnou trasu po Pražském okruhu a přejet řeku po Lahovickém mostě. Do města pak zamíříte od sjezdu Písnice či od sjezdu Vestec, popřípadě dojedete až k dálnici D1 a odtud zamíříte do centra.
Udržet co nejlepší průjezdnost na mostě je priorita, ale neméně důležité jsou i komunikace v jeho okolí a na navazujících komunikacích. TSK proto upravila křižovatky u mostu Závodu míru na Zbraslavi, aby tam byl plynulejší provoz. Po dobu oprav bude otevřena i mimoúrovňová křižovatka na Pražském okruhu u Písnice. Rozšiřuje se také sjízdná rampa z Barrandovského mostu na Modřanskou ulici a připravena jsou i další opatření v rámci řízení dopravy. Navýší se i kapacita některých linek MHD. „Sto čtyřicet tisíc aut jen tak nezmizí. Já jen doufám, že část motoristů přestoupí na MHD, která díky posílení bude rychlejší,“ říká Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT.
TSK také vytipovala necelou stovku komunikací, na které by mohla mít rekonstrukce mostu vliv, byť nemusí být přímo objízdnou trasou, ale jsou takzvanou alternativní – odlehčující, kde je třeba před zahájením provést úpravy nebo zde nemohou probíhat žádná plánovaná omezení dopravy v době opravy mostu. Poblíž mostu pak bude nonstop připravena odtahová služba, která případná nabouraná nebo porouchaná auta dostane z opravovaných úseků co nejrychleji pryč, aby se netvořily kolony.