Ministr dopravy Vladimír Kremlík oznámil, že se odkládá zahájení stavby části Pražského okruhu, avizované premiérem Babišem v roce 2021. Není to poprvé, co sliby šéfa ANO narážejí na realitu a na vině jsou prý „chybující“ úředníci. Spíše ale platí, že stát nelze řídit jako firmu a populisticky slibovat nesplnitelné.
Podruhé v krátkém čase musel ministr Kremlík korigovat sliby dané premiérem Andrejem Babišem a jeho předchůdcem Danem Ťokem. Koncem listopadu upřesnil, že dálnice D11 z Hradce Králové na hraniční přechod Polska by měla být hotova do roku 2028, což znamená posun termínu až o čtyři roky.
Důvodem je skutečnost, že dosud nejsou vydaná ani pravomocná územní rozhodnutí a stavební povolení, a celý tento úřední proces se významně protáhne. Pokud Ťok loni v říjnu sliboval dokončení stavby už v roce 2024, svědčí to jen o jeho nekompetenci. Za čtyři roky ve funkci se nebyl schopen zorientovat v problému, jelikož se ve stejné době schvalovací řízení ještě prodloužilo, nebo zkrátka usoudil, že slibem nezarmoutíš.
Začneme v roce 2021
Nyní reálně hrozí podobný osud výstavbě úseku Pražského okruhu 511 mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Neutěšená dopravní situace v Praze přitom dostavbu okruhu vyžaduje, jenže nyní se jeho dokončení posouvá na neurčito.
„Stojím na konci Pražského okruhu. Tady by měla pokračovat dálnice, která spojí Plzeň a Hradec. Tenhle úsek Pražského okruhu, podle příslibu ŘSD, začneme stavět v roce 2021 a dokončen bude 2024. Praha tuhle stavbu nutně potřebuje i kvůli Spořilovu, který je přetížený kamiony,“ hlásil Babiš na Twitteru v červenci. Přál by si přitom ještě kratší termín.
Z omylu ho vyvedlo současné prohlášení ministra Kremlíka, který portálu Novinky potvrdil, že se tento úsek v roce 2021 stavět nezačne. Může za to podle něj chyba „nezkušeného“ úředníka a zahájení stavby se posouvá nejméně o rok.
Chybu udělal úředník
Důvodem je údajně nesprávně zahájené územní řízení včetně veřejného projednání, které se musí opakovat. „Nepochybně některý z úředníků udělal chybu,“ uvedl Kremlík a doplnil, že šlo o úředníka z městské části Praha-Uhříněves. „Tento stavební úřad nemá pochopitelně zkušenosti s povolováním staveb takového rozměru.“
Ministr přiznal, že sliby z léta se (podobně jako u dálnice D11) nedodrží a není ani jisté, jestli bude stavba zahájena v roce 2022. „Bude hrozně záležet na tom, jestli v rámci územních řízení a dalších řízení budou podávány opravné prostředky a námitky,“ vysvětlil.
Zároveň zdůraznil, že nepochybil investor Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podřízený Ministerstvu dopravy, což rozporoval pražský magistrát. ŘSD podle něj včas nezaslalo kompletní dokumentaci, takže celková odpovědnost za tento chaos veřejné správy je nejasná a zřejmě sdílená.
O tom, že výstavba dálnic za působení ministrů ANO přes bombastické sliby premiéra Babiše nebývale vázne, svědčí i výhled do budoucna. Loni Dan Ťok otevřel pouhých 3,7 kilometru nových dálnic a příští rok jich má být podle plánu zprovozněno o třetinu méně než letos, tedy 21 kilometrů. Tedy pokud zase nezasáhne nějaký vnější vliv.
Za předchozích vlád přitom bylo před nástupem ekonomické krize v letech 2006 až 2010 dostavěno v průměru 56 kilometrů dálnic ročně. Jak je to možné, když tehdy podle šéfa ANO vládla „nemehla“?
Úředník mě ignoruje
Premiér Babiš si na jiného nejmenovaného úředníka postěžoval koncem listopadu. Zhatil mu prý návrh na zákaz předjíždění kamionů na 162 kilometrech rekonstruované dálnice D1. Babiše prý ignoroval a povolil tento zákaz na 54 kilometrech.
„Určitě se teď ptáte, proč máme dosud zákaz předjíždění kamionů jen na 54 kilometrech? Za to poděkujte zákonu o státní službě. Představte si, že i když já jako premiér v této zemi na to tlačím, a se mnou ministr dopravy, nějaký úředník pod ním to už tři měsíce ignoruje. Prostě to neřeší a nejsou na něj žádné páky. Tady vidíte, jak funguje státní správa,“ žaloval premiér na svém facebookovém profilu.
Zákon o státní službě ovšem prosadila Sobotkova vláda s účastí ANO jako jeden z klíčových bodů „protikorupční“ strategie kvůli „odpolitizování“ státní správy. Brzy se ukázalo, že to je naprostá chiméra, jelikož krátce před účinností zákona provedli ministři plošné čistky ve svých resortech a dosadili na vedoucí místa spřízněné úředníky.
Babišova obžaloba „vzpurného“ úředníka navíc stála na vodě. Ministerstvo dopravy vyvrátilo, že existuje oficiální požadavek na zákaz předjíždění na celé dálnici D1. Proto platí na několika úsecích na Vysočině, dohodnutých mezi premiérem Andrejem Babišem a ministrem vnitra Janem Hamáčkem.
Správní a nesprávní úředníci
Co z těchto trampot vlády s úředníky vyplývá? Úředníci se zjevně dělí na ty správné, jako jsou například ti, kdo pod kontrolou ministrů ANO rozporovali evropský audit. Nebo ti na Středočeském krajském úřadu podléhající hejtmance Jermanové (ANO), kteří zrušili rozhodnutí úředníků z Černošic ve věci premiérova střetu zájmů. Černošičtí patří mezi ty nesprávné, stejně jako mnozí další, na které premiér „nemá žádné páky“.
Jedna věc jsou megalomanské sliby, jako je chystaný investiční plán za pět bilionů korun, který hodlá šéf ANO představit ještě před vánočními svátky. Vypadá to monstrózně, země se prý konečně modernizuje po „úpadkovém“ hospodaření tradičních stran.
Ve skutečnosti Babiš na tyto plány nemá ani peníze, ani schopné lidi, ani osobní kompetenci. Stát není možné řídit jako firmu, kde je všechno podřízeno byznysplánu jejího majitele. A kdo s ním nesouzní, je okamžitě nahrazen poslušnější figurkou. Ve hře jsou veřejné peníze, a tudíž platí jiná pravidla hry v širších souvislostech.
Na koho to hodit?
Výše uvedené příklady jsou prvními vlaštovkami, na koho případně (kromě koaličního partnera a opozice) hodit případné neúspěchy či zádrhely ve velkolepých plánech, které se tak hezky poslouchají. Na neschopné či sabotující úředníky, kteří „nepochopili“ výzvy nové doby.
Spíše ale platí, že naráží nepřetržitá marketingová kampaň ANO zaměřená na nejbližší volby, nahrazující skutečně reálnou dlouhodobou vizi rozvoje české společnosti a ekonomiky. Potom už nezbývá nic jiného než hledat zástupné viníky.