KOMENTÁŘ / KDU-ČSL v posledních dnech spustilo svou kampaň #NaStraněRodičů na podporu zkombinování rodinného a profesního života. Ženy sice obecně zvládnou dělat více věcí najednou, ale pokud si lidovci představují spojování práce s rodinou způsobem, kterým ho prezentují, došlo pravděpodobně k absolutnímu nepochopení situace a je to výsměch.
„Mít rodinu i kariéru? Proč by ne!“ uvádějí lidovci ve svých nových propagačních materiálech. V kampani se ale sekli. V příspěvcích sice vyzdvihují svobodu a maximum možností pro rodiče, ale přiloženou fotkou se jen vysmívají těm, zejména třeba samoživitelkám a samoživitelům, kvůli kterým jsou náležité kroky potřeba. Fotky z fotobanky totiž neprezentují ideální stav, který by řada lidí chtěla a potřebovala, ale přesně opačný.
Na plakátech jsou totiž pracující ženy v kostýmkách, podpatcích s úsměvem zvládající svou práci společně s péčí o rodinu. Rodičům chybí často balanc, a na ten právě KDU-ČSL ve své kampani asi zapomněla vzhledem k tomu, že očividně chybí i dámám na fotkách.
„Jsem nesmírně ráda, že u lidovců v roce 2024 padlo poslední velké tabu, že žena není jen matka. Tleskám!“ vysmála se kampani europoslankyně Markéta Gregorová (Piráti), přičemž podotkla, že je ale škoda, že podle nich musí mít stále směnu u sporáku, dítěte a v práci. „Ale už se nemusí sedřít a být u toho ještě odsuzovaná!“ dodala.
Podobně kampaň zkritizovala i senátorka Adéla Šípová, která ji označila za naprosto šílenou. „Prostě lidovkyně jedou první směnu hůře odměňovanou ve srovnání s muži v práci a tu druhou doma. Přetížené, na starost všechno. Kdyby aspoň na chvíli tu vařečku držel nějaký chlap. Pilné včely spasí všechny,“ uvedla k tomu s tím, že příspěvek odráží realitu, jakou Češky žijí. Navíc dodala, že jsou ženy v Česku podhodnocené a za stejnou práci jako muži dostávají statisticky o 16 % méně.
Předseda KDU-ČSL a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka se vůči kritice ohradil. „Doma vařím spíše v teplácích a kluci už jsou naštěstí dost velcí, aby pomáhali, nebo vaří sami,“ uvedl s tím, že post je především o pomoci.
Připomněl, že ministerstvo před rokem zvýhodnilo zkrácené úvazky a zaměstnavatele motivovalo je více nabízet slevou na pojistném. Výsledkem má být, že více než 25 tisíc firem nabídlo zkrácené úvazky a 123 644 lidí tuto nabídku využilo, nejčastěji ženy – matky s malými dětmi. „Hlavní ale je, že jim tento typ úvazku pomáhá žít svůj život tak, jak chtějí a jak jim to vyhovuje,“ uvedl ministr.
KDU-ČSL chce tedy každopádně podle svých slov udělat vše, co je v jejich silách, aby měli rodiče v Česku pohodu. Snad tedy jejich vnímání pohody nekoresponduje s fotkami. Jde jim o zvýhodněné zkrácené úvazky, aby rodičům usnadnili návrat na pracovní trh a umožnili skloubit práci i rodinu, chtějí investovat miliardy do dětských skupin a zavádět sousedské dětské skupiny, které by měly pomoci v místech s velkou poptávkou po hlídacích službách. To vše by snad mělo vést k tomu, že rodič nebude muset přebíhat mezi počítačem a sporákem s dítětem v jedné ruce a mobilním telefonem ve druhé.
Taková je totiž situace více než poloviny žen v Česku, které by rády pracovaly. Žen, protože jsou doma a starají se o děti v 98 % případů, jak vyplývá z průzkumu MUMDOO a společnosti Deloitte z minulého roku.
61 % žen s dítětem mladším dvou let má buď pouze nárazové hlídání, nebo dokonce žádné, a pokud tedy chtějí pracovat, je to možné pouze během spánku dítěte nebo po večerech. Jak již dříve uvedla Andrea Hermanová, seniorní konzultantka v týmu Poradenství lidského kapitálu ve společnosti Deloitte. Ta se podílela na průzkumu, podle nějž aktuálně pracuje pouze 45 % žen na mateřské nebo rodičovské dovolené, které o práci projevily zájem. V řadě západních zemí jsou flexibilní i alternativní pracovní úvazky běžným standardem. V Česku jsou ovšem takové pracovní podmínky ve většině případů stále v plenkách, a firmy se tak i vzhledem k dlouhodobě nízké nezaměstnanosti v Česku připravují o desítky tisíc pracovníků a pracovnic z řad rodičů, kteří by chtěli pracovat, ale neexistují pro ně na trhu adekvátní pracovní příležitosti.
Lidovci vidí rodiče jako superhrdiny. Těmi rozhodně mohou být, zvládají spoustu věcí najednou, ale neznamená to, že je to v pořádku a vyhovující. Pro „Jsme #NaStraněRodičů, ať už se rozhodnete jakkoliv“ by se spíše nabízela kýčovitá fotka šťastné rodinky, ve které mají rodiče možnost své zájmy rodinné i profesní naplňovat bez toho, aniž by zažívali situace třeba právě jako žena na obrázku.