Právo na svobodné umělecké vyjádření zatím vítězí nad nevolí konzervativních církevních kruhů a jejich sklony korigovat umělce. Soud v odvolacím řízení potvrdil výrok první instance, podle něhož se brněnská divadla nemusejí omlouvat kardinálovi Dominiku Dukovi za uvedení dvou her provokujících scénou se souložící postavou Ježíše Krista či postavou Panny Marie dopouštějící se násilí na muslimce a podobnými výjevy.
Není divu, pokud zmíněné scény někdo shledá jako neúnosné. Může z divadla odejít a varovat přátele, ztrhat hru v recenzi jako krajně nevkusnou, a dost možná si své postoje v následné polemice i snadno obhájit. Soud nicméně nepotvrdil domněnku Dukova týmu, že by ony problematické scény byly způsobilé zasáhnout do jeho práv.
„Umělecký projev používá specifické výrazové prostředky včetně symboliky a nadsázky. Je právně přípustný i za cenu jisté oběti na náboženském sentimentu části věřících. Jejich víra a tolerance by měly být v demokratické společnosti natolik pevné, aby toto unesli,“ zdůvodnil verdikt soudce Michal Ryška.
Problém odsouzení předmětných her je v tom, že mu nepředcházela polemika, což bylo dáno i tím, že je jejich kritici v naprosté většině ani neviděli. Bývalo by to bylo důležité k posouzení toho, zda a nakolik se hra pokouší přinést nějaké sdělení a zda jsou ony exponované scény prostředkem uměleckého vyjádření. Pokud by tomu tak nebylo a soubory je předváděly jen tak samy o sobě, byla by to jiná situace.
Syrové, nepříjemné a pohoršující výjevy v umění mají svůj prostor a, ano, pro diváka jsou a někdy i mají být nepříjemné. Skutečně znepokojivou okolností předmětných her tak byla spíše reakce na ně ze strany krajních nacionalistů a populistů sdružených v partě „Slušní lidé“, kteří uprostřed hry vběhli na jeviště a narušili představení. Je škoda, že hlava církve nevystoupila především proti tomuto útoku na svobodnou tvorbu, když už se věcí zabývala.
Duka a jeho právník Ronald Němec, který se k žalobě připojil, chtěli omluvu po Centru experimentálního divadla (CED) a Národním divadle Brno, a to za zásah do svých osobnostních práv. Zamítavý rozsudek městského soudu je pravomocný, ve středu ho potvrdil Krajský soud v Brně.
Žaloba se týkala uvedení her režiséra Olivera Frljiče Prokletí a Naše násilí a vaše násilí na přehlídce Divadelní svět v květnu 2018. Postup divadla podle kardinála silně zasáhl do jeho vyznání.
„Chceme společnost, kde jsou tolerovány urážky? Já ji nechci a pan kardinál také ne. A proto tady jsme,“ vysvětloval u soudu pozici žalobce Němec, který podá dovolání k Nejvyššímu soudu. Žalobci podle něj nemají problém s tím, aby se v demokratické společnosti slušně vyjadřovaly názory, nechtějí však tolerovat „samoúčelné urážky“.
Ředitel Centra experimentálního divadla Miroslav Oščatka potvrzení verdiktu vítá, s vyjádřeními pro média ale chce být v této věci zdrženlivější. „Přece jen jsme rádi, že už nám tu po jevišti při představení nepobíhají ,Slušní lidé‘, řekl deníku FORUM 24.