Ruské úřady se chystají vrátit k sovětské praxi omezování výroby samohonky, doma páleného alkoholu. Cílem je snížit spotřebu alkoholu v Rusku, která letos dosáhla sedmiletého rekordu.
Vláda v současné době projednává omezení prodeje přístrojů na pálení alkoholu, uvedla tisková služba ruského ministerstva zdravotnictví pro agenturu RIA Novosti. „Budou vypracovány návrhy na zavedení regulace obratu přístrojů na výrobu lihovin, včetně omezení maloobchodního prodeje přístrojů na výrobu lihovin v závislosti na jejich výkonu, zákazu dálkového obchodu s přístroji na výrobu lihovin, jejich reklamy a propagace,“ upřesnilo ministerstvo.
Jak připomíná list The Moscow Times, „návrhy na omezení maloobchodního prodeje přístrojů vycházejí z vládní koncepce, která chce dosáhnout snížení spotřeby alkoholu a s tím související úmrtnosti, nemocnosti a invalidity,“ cituje RIA Novosti zprávu ministerstva zdravotnictví.
Plán obsahuje 29 opatření a je zaměřen na posílení zdravého životního stylu Rusů, prevenci závislosti na alkoholu, rozšíření lékařské a sociální rehabilitace pro osoby zneužívající alkohol.
„V poslední době již čtyři ruské regiony prodej alkoholu skutečně omezily. Například v Lipecké oblasti koncem listopadu vyhlásili zákaz nalévání piva v ‚alkomarketech‘ v obytných domech a kombinaci obchodu a kavárny v jednom objektu. Také, jak uvedl gubernátor oblasti Igor Artamonov, bude omezena doba prodeje alkoholu v podnicích veřejného stravování. Již dříve byla omezení vyhlášena ve Vologdské oblasti, Krasnojarském kraji a na Kamčatce,“ píše list.
Zároveň se v řadě regionů od roku 2022 doba prodeje alkoholu ale naopak rozšířila. Například v Tatarstánu bylo v březnu 2022 povoleno prodávat alkohol v obchodech od 8 do 23 hodin (místo od 22 do 10 hodin).
Prodeje alkoholu velmi vzrostly. Rekordní prodeje vykázala zejména vodka. Za pouhých deset měsíců se prodalo 62,5 milionu decilitrů vodky, což je nejvyšší hodnota od roku 2017 (54,2 milionu decilitrů). Je to však o něco více než za stejné období v roce 2022. Ministr zdravotnictví Michail Muraško přitom dříve sdělil, že za posledních pět let došlo k poklesu spotřeby alkoholu o 6,7 procenta.
Mezitím se pro ruské spotřebitele připravuje nová značku alkoholu, a to na počest opětovně zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ponese název Trampovka a na etiketě bude mít černou siluetu prezidenta hrajícího na tahací harmoniku s barevnými prvky.
Proslulá byla protialkoholní kampaň Michaila Gorbačova, zahájená v roce 1985, která měla ale smíšené výsledky. Cílem bylo snížit vysokou míru alkoholismu v Sovětském svazu, což se částečně podařilo. Kampaň vedla k poklesu úmrtnosti a zvýšení porodnosti, a také ke snížení počtu nehod ve výrobě a na silnicích. Toto tažení bylo ale velmi neoblíbené a mělo negativní ekonomické dopady. Zavírání obchodů s alkoholem vedlo k dlouhým frontám a růstu nelegální výroby alkoholu (samohonky). Navíc došlo k výraznému poklesu příjmů státního rozpočtu.
„Myslím, že kampaň proti alkoholu byla přece jen chybná v tom, jakým způsobem se prováděla. Týká se to zavírání obchodů, zejména v Moskvě. Velkých front. Růstu výroby samohonek. Zmizení cukru z obchodů. Bylo třeba nikoliv provádět kampaň, ale vést plánovaný dlouhodobý boj proti alkoholismu,“ zhodnotil to po 30 letech Michail Gorbačov.