Ruský civilní dopravní letoun Suchoj Superjet 100 měl být konkurencí pro Airbus, Bombardier a Embraer. Kromě státního Aeroflotu letadla nikdo nekupuje. Uvedly to dva zdroje agentuře Reuters.
Letadlo, které vstoupilo do služby v roce 2011, bylo prvním tryskovým dopravním letadlem postaveným v Rusku po pádu Sovětského svazu. Do jeho vývoje se nalily miliardy dolarů. Jenže všechno se nějak zadrhlo a velký úspěch se nekoná. Píše o tom ruský web Themoscowtimes.com.
Společnost Sukhoi Civil Aircraft, kterou ovládá ruská státní holdingová společnost Rostec, doufala, že tohoto stroje prodá stovky kusů. Jenže poptávka byla malá a navíc jsou problémy s opravami a náhradními díly. Dnes se používá pouze 142 letadel tohoto typu.
Očekává se, že Aeroflot, který má v současné době ve své flotile 54 Superjetů, získá až 17 dalších. Tvrdí to ruské ministerstvo obchodu a průmyslu. Dva zdroje, které jsou obeznámeny s plány firmy, však agentuře Reuters řekly, že v roce 2020 Suchoj nemá žádné další zákazníky. Celý projekt je závislý na státní podpoře, protože dosud komerčně nefunguje.
Superjet v Rusku převážně provozují regionální letecké společnosti a dělí se o prostor se zahraničními letadly. V cizině to na velký komerční úspěch taky nevypadá. Irská letecká společnost CityJet v loňském roce přestala provozovat sedm svých Superjetů a mexická společnost Interjet loni uvedla, že plánuje svých 22 Superjetů prodat.
Firma Suchoj odmítla zveřejnit své portfolio zákazníků a pouze sdělila, že „pracuje na plnění smluv v zájmu provozovatelů letadel a zákazníků, z nichž hlavní je ruský dopravce Aeroflot“. Tři největší ruské soukromé letecké společnosti, S7, UTair a Ural Airlines sdělily, že tento typ nemají v plánu nakoupit.
V čem může být problém? Možná to naznačuje sdělení společnosti IrAero, která působí na ruském Dálném východě. Prý jsou problémy při používání stroje a obchodní podmínky nejsou pro uživatele příliš výhodné.