Západní sankce uvalené na Rusko kvůli jeho agresi na Ukrajině mimo jiné způsobily, že okupační armáda nemá dostatek součástek k opravě bojové techniky. Objevily se ovšem informace, podle nichž dokázali Putinovi lidé najít částečné řešení.
Podle zprávy společnosti Bloomberg se dvě země sousedící s Ruskem velmi aktivně soustředí na nákup některých evropských výrobků. Konkrétně se jedná o pračky, chladničky a elektrické odsávačky mléka.
Údaje, které poskytuje Eurostat, dokládají, že Arménie a Kazachstán nakoupily za poslední dobu násobně víc praček a ledniček, než tomu bylo v posledních letech. Objevily se tak obavy, zda zboží neputuje do Ruska, které z něj získává součástky a polovodiče, které mu kvůli západním sankcím tolik scházejí.
Úředníkům Eurostatu přijde podezřelé například to, že Arménie téměř ztrojnásobila nákup odsávaček mléka z Evropské unie, přestože v zemi došlo k poklesu porodnosti o 4,3 %.
„Dokonce i vysoce sofistikované ruské zbraňové systémy jsou často postaveny z běžných mikroelektronických součástek, které se nacházejí v řadě komerčního zboží,“ uvedl James Byrne, ředitel oddělení Open Source Intelligence and Analysis Research v britském think tanku Royal United Services Institute.
Není to poprvé, kdy se zpráva o nečekaném využití součástek v ruské bojové technice objevila. Jak už v květnu upozornil deník The Washington Post, Ukrajinci v tancích, které za sebou ruské jednotky nechaly, našli součástky například z ledniček nebo myček nádobí.
Polovodiče, které by vojsko agresora potřebovalo, totiž Rusko nemá. Tyto zprávy potvrdila i americká ministryně obchodu Gina Raimondová. Ta na slyšení v senátu hovořila o zprávách od Ukrajinců, kteří při objevení ruské vojenské techniky na místě zjistili, že je naplněna součástkami z bílé techniky.
Nedostatek náhradních součástek hlásí i letecké společnosti. Například firma S7 svým pilotům v srpnu nařídila, aby používali zpětný tah motorů a vyhnuli se režimu autobrzdy, tvrdí telegramový kanál Aviatorshina. Vyhýbat se mají také agresivnímu brždění, které by si mohlo vyžádat nutnou opravu letadla.
Společnosti Ural Airlines, Rossiya a Pobeda zase žádají piloty, aby „dočasně přijali politiku úspory paliva“. V rámci nových opatření je letadlům umožněn delší pobyt na dráze, aby měla více času na pojíždění.