Ruské letecké společnosti provozující letouny An-2 (kterým se pro jejich použití v zemědělství přezdívá kukuruznik) se potýkají s nedostatkem náhradních dílů, píše web Meduza.io s odvoláním na agenturu RBC. Před začátkem invaze ruských vojsk na Ukrajinu a následnými sankcemi byly desítky náhradních dílů dodávány z Evropy.
Nedostatek náhradních dílů byl projednáván na zasedání pracovní skupiny „Rozvoj letecké dopravy a regionálních letišť“ komise Státní rady koncem června. Pavel Nenastjev, generální ředitel Moskevského leteckého opravárenského závodu, sdělil, že je třeba zajistit výrobu asi 60 součástek pro letadla, která se v Rusku celé roky používají. Dvojplošníky An-2, které jsou typem přes 70 let starým, dodnes létají i u nás a je to oblíbený stroj pro výsadky parašutistů. U nás se pro něj vžila přezdívka „Andula“. Vyráběly se nejen v SSSR, ale i Polsku a Číně. „Andula-Kukuruznik“ se využívá pro dopravu nákladů a cestujících do těžko dostupných oblastí, protože je schopen přistávat i startovat z přírodních a neupravených ploch.
Pokud nebudou přijata opatření, řekl Nenastiev agentuře RBC, Moskevský letecký opravárenský závod a další opravárenská zařízení „mohou jednoduše přestat být schopny poskytovat servis“, což „hrozí zastavením letů“.
„Plánuje se, že letoun An-2, jehož sériová výroba byla zahájena již v roce 1949, bude nahrazen letounem Bajkal, zkonstruovaným Uralským závodem civilního letectví. Účastníci trhu poukazují na to, že v nejbližších pěti letech Bajkal nebude skutečnou náhradou za An-2 kvůli jejich nesrovnatelné ceně. Navíc upozorňují, že Bajkal je méně prostorný, má kapacitu devět cestujících, a An-2 má kapacitu dvanáct cestujících,“ píše web Meduza. Pokud bude zavedena výroba náhradních dílů, mohou být letadla An-2 údajně „bez problémů“ provozována dalších 10 až 15 let.