
Vladimir Putin FOTO: Kremlin.ru / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0
FOTO: Kremlin.ru / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

GLOSA / Ruský vůdce Vladimir Putin prohlásil, že již není nutné, aby si činitelé kupovali auta v zahraničí. Například poslanci ruské Státní dumy nyní jezdí převážně vozy Mercedes-Benz, BMW a Lexus. Ono to nebylo nutné nikdy, ale z nějakého záhadného důvodu se k tomu papaláši zatím nerozhodli sami od sebe. Teď budou naučeni pravému vlasteneckému smýšlení.
„Stále bychom se měli orientovat na náš domácí automobilový průmysl. Zvláště v situaci současných výzev bychom v žádném případě neměli živit nepřítele,“ řekl již dříve Vjačeslav Volodin, předseda sboru loutek s názvem Státní duma. Když se přidal i Putin, je nejspíš rozhodnuto. „Všichni činitelé země by měli jezdit domácími auty. Všichni naši skvělí činitelé by si měli uvědomit, že by měli usilovat o rozvoj domácích značek, automobilů, dalších domácích výrobků.“
Poslanci Státní dumy si již zkoušejí auta, kterými pravděpodobně nikdy nejezdili. „Bylo dohodnuto, že poslanci budou používat vozy Moskvič, Lada a Aurus. Brzy budou uvedeny do provozu vozy Volha. Plánujeme je také požadovat,“ poznamenává Volodin.
Krásné na nové linii je, že nevystaví papaláše nějaké trýzni, jak se rozhodovat, ani pokud jde o věc samu, tak ani ohledně volby typu.
„Jediný vůz, který lze považovat za domácí a srovnatelný z hlediska komfortu, je Aurus. Žádné jiné modely, které by se mohly srovnávat s úrovní komfortu, na kterou jsou zvyklí nečinní úředníci, prostě nemáme. Všechna ostatní auta jsou jednoduchá, jako Lada, obyčejná malá auta. Existuje také terénní UAZ,“ říká automobilový expert Pjotr Bakanov.
Je tu drobný zádrhel, že zmíněný Aurus, ve kterém jezdí od roku 2018 Putin i patriarcha Kirill, má dost komponentů z dovozu: baterie z Koreje, olejový filtr z Rakouska, některé součásti motoru z Německa. Aurus nabízí i jednodušší modely, ale ne o moc.
Vlastenectví činovníků se také prodraží daňovým poplatníkům. Sedan Aurus Senat, který je v prodeji, stojí 390 000 dolarů. Je dražší než jakýkoli vůz, který má nyní Státní duma k dispozici: ta zatím provozuje mercedesy, fordy a škodovky.
Pan Volodin bude jistě potěšen, že může dát osobní příklad. Sám, tedy jeho údajná manželka, má Infiniti, Cadillac Escalade a SUV Porsche, ale ani jedno auto ruské výroby.
Běžný občan zřejmě nemusí tyto problémy řešit, protože vzhledem k rostoucí inflaci a klesající životní úrovni si nekoupí žádné auto. Kdyby náhodou chtěl, měl by zkoumat, jestli je ruské auto skutečně ruské.
„Moskevská automobilka Moskvič ukázala druhý model nové řady… Novým Moskvičem 6 je čínský Sehol Yao z roku 2021,“ píše web Avtorevju. Reakce čtenářů nezní moc vlastenecky. „Zatracení buržousti postavili spoustu továren a pak je opustili,“ komentuje to výsměšně čtenář Michail. Něco se v těch fabrikách, co následkem sankcí zůstaly opuštěné, vyrábět musí.
Posledním triumfem ruské technologie je sonda Luna-25, která se právě rozmlátila o povrch Měsíce, místo aby na něm měkce přistála. Roskosmos to nazval „abnormální situací“. Měli sondu pojmenovat Rusko, bylo by to symbolické. Celá ta země je v „abnormální situaci“.