Ropný tanker, který už několik měsíců kotví u ostrova Gotland v Baltském moři, denně poskytuje palivo ruským lodím z takzvané stínové flotily. Tu tvoří plavidla převážející ropu, která jsou registrována jinde než v Rusku a pohybují se v těsné blízkosti švédských výsostných vod. Tanker Zircone zapsaný na Kypru provozuje společnost Fast Bunkering z Lotyšska.
S aktivitami u Gotlandu firma začala po ruském útoku na Ukrajinu, kdy se rozhodla vydat jiným směrem než její konkurenti – neodmítá lodě zapojené do obchodu s ruskou ropou. Švédská veřejnoprávní televize SVT na základě otevřených údajů o pohybu lodí za poslední dva měsíce prověřila 56 operací souvisejících s doplňováním paliva. Drtivá většina se týká právě plavidel „stínové“ flotily, která směřují z Ruska nebo do Ruska.
Protože jde o starší lodě, jimž mnohdy schází pojištění, Švédové mají strach z možného dopadu na životní prostředí. „Je to tikající ekologická bomba,“ uvedl Henrik Wachtmeister, výzkumný pracovník v oblasti energetiky na Uppsalské univerzitě a Švédském institutu mezinárodních vztahů.
Loni Švédská pobřežní stráž zahájila předběžné vyšetřování pro porušení zákona o životním prostředí, protože společnosti scházelo povolení od Švédského dopravního úřadu. Vyšetřování státní zástupkyně Jennie Nordinová uzavřela s tím, že nemá cenu žádat Lotyšsko o právní pomoc, protože se neočekává, že by to vedlo k vyššímu trestu než k pokutě.
„Máme to pod kontrolou“
Na základě tohoto vyšetřování společnost Fast Bunkering požádala o povolení Švédský dopravní úřad, který jí do tankeru Zircone u Gotlandu zatím umožnil přepravit milion litrů paliva. Podle informací SVT švédské námořnictvo aktivity s tím spojené pečlivě prověřilo. Pobřežní stráž tvrdí, že plavidlo, na jehož palubě je údajně ruská posádka, má neustále pod kontrolou.
Generální ředitel společnosti Fast Bunkering Alexej Volkov SVT sdělil, že si firma vybrala Gotland, protože je to jedna z oblastí, odkud zákazníci požadovali dodávky paliva. Ohledně bezpečnosti tankování na moři uvedl: „To je složitá otázka, ale mohu vás ujistit, že naše tankery mají plnou licenci a naše posádka je vycvičena, aby zvládla jakoukoli situaci, která může na moři nastat.“
Pokud jde o rozhodnutí společnosti podporovat plavidla obchodující se sankcionovaným zbožím z Ruska, Volkov poukázal na to, že sankce EU umožňují určitý odliv ropy z Ruska, a k tomu jsou potřeba firmy jako je Fast Bunkering. Od začátku války na Ukrajině se její plavidla prakticky trvale pohybují ve švédské ekonomické zóně, ale těsně za švédskou teritoriální hranicí.
Švédský dopravní úřad společnosti pravidelně povoluje přečerpávat palivo na tanker zakotvený u Gotlandu. Celkem se jedná o miliony litrů. S místem, kde k tomu dochází, nemají podle jeho vyjádření Švédská pobřežní stráž ani Švédská námořní správa problém. Vyžaduje se pouze to, aby plavidlo mělo plán pro provádění tohoto typu operací, určitá osvědčení o bezpečnosti týkající se transferu ropy a aby byl velitel „kvalifikovaný“.
Ruskou flotilu probere EU
Švédský ministr zahraničí Tobias Billström bere podle svých slov informace, s nimiž přišla SVT, velmi vážně. Uvedl, že téma nastolí na úrovni EU a nevylučuje omezení pohybu „stínové“ flotily v Baltském moři. Už ve středu o tom hodlá diskutovat s ministry zahraničí v rámci setkání seversko-baltského kruhu na Gotlandu.
„V této souvislosti je důležité, abychom měli možnost podívat se na celý soubor nástrojů EU. Týká se to jak politiky sankcí, tak otázek spojených s životním prostředím, protože jde o rostoucí a vážnou hrozbu pro citlivé prostředí Baltského moře, kdy v našich vodách operují plavidla, která jsou zastaralá a možná nejsou ani vhodná k plavbě.“
Švédská opoziční Strana zelených uvedla, že si v této věci do parlamentu nechá předvolat ministryni pro energetiku Ebbu Buschovou. „Je naprosto nepřijatelné, že Švédsko různými způsoby přispívá do ruské a Putinovy válečné pokladny,“ prohlásil mluvčí zelených Linus Lakso s tím, že vláda je v této otázce příliš laxní.