Rusko chce do konce roku v rozporu s mezinárodním právem změnit námořní hranici s Finskem a Litvou v Baltském moři ve svůj prospěch. Podle dokumentu ruského ministerstva obrany mají být za ruské prohlášeny vody ve východní části Finského zálivu a u Kaliningradské oblasti.
„Stojí za to mít na paměti, že vyvolávání zmatků je hybridní vliv. Finsko se zmást nenechá,“ napsala finská ministryně zahraničí Elina Valtonenová na síti X. Definici a případnou revizi námořních oblastí pobřežních států obsahuje ustanovení, které je součástí Úmluvy OSN o mořském právu. „Předpokládáme, že Rusko jako smluvní strana úmluvy podle toho bude postupovat,“ dodala ministryně.
Rusko hodlá posunout hranici ve východní části Finského zálivu ‒ v blízkosti ruských ostrovů Hogland, Sommers, Rodšer, Malý Tyuters a Vigrund. Návrh se týká také části moře u ruské Kaliningradské oblasti u měst Zelenogradsk a Baltijsk. Rusové záměr zdůvodňují tím, že stávající hranice z roku 1985 byly vymezeny na základě námořních map malého měřítka, takže již neodpovídají „moderní geografické situaci“.
Charly Salonius-Pasternak z Finského institutu mezinárodních vztahů na síti X napsal, že Finsko by „jako zodpovědný člen NATO“ mělo okamžitě reagovat a ukázat, že to, co Rusko plánuje, je nepřijatelné.
Litevský ministr zahraničí Gabrielius Landsbergis na X napsal, že Rusko provádí „hybridní operaci“, kterou se pokouší šířit strach a nejistotu. „Tohle je jasná eskalace proti NATO a EU,“ uvedl.
Podle vrchního velitele švédských ozbrojených sil Micaela Bydéna není takové chování Ruska ničím překvapivým, ale může přispět k napětí a zhoršení situace. Takové zpochybňování řádu založeného na pravidlech podle něj hraničí s provokací.
Rusové v reakci na vstup Švédska do NATO letos na konci března prohlásili, že „Baltské moře zůstává naším společným územím a nikdy se nestane majetkem NATO“ a že země přijme „protiopatření politické a vojensko-technické povahy, aby minimalizovala hrozby pro svou národní bezpečnost“.
V dubnu se objevily zprávy o tom, že tanker, který už několik měsíců kotví u švédského ostrova Gotland v Baltském moři, denně poskytuje palivo ruským lodím z takzvané stínové flotily. Tu tvoří plavidla převážející ropu, která jsou registrována jinde než v Rusku a pohybují se v těsné blízkosti švédských výsostných vod. Tanker Zircone zapsaný na Kypru provozuje společnost Fast Bunkering z Lotyšska.