Západní sankce dopadají na Rusko se stejnou intenzitou jako v prvních měsících války na Ukrajině. Vnímá to i veřejnost, které však propaganda stále tvrdí, že se nic neděje a zemi sankce nijak nezasáhly. Odchod západních řetězců však vyvolal nespokojenost ve společnosti. Tu se stát pokusil rozptýlit vlastními fastfoody a kavárnami inspirovanými světoznámými značkami.
Rusové již uvedli do provozu prozatímní náhradu za populární fastfood McDonald’s s názvem „Vkusno & Tochka“ (Chutné a basta). Ten měl zastoupit v Rusku velmi oblíbené restaurace rychlého občerstvení, než si americká společnost rozmyslí svůj odchod ze země. Jak ovšem uvedla CNN, ten nakonec bude definitivní.
„Humanitární krize způsobená válkou na Ukrajině a s ní spojené nepředvídatelné provozní prostředí vedly společnost McDonald’s k závěru, že další vlastnictví podniku v Rusku již není udržitelné a není ani v souladu s hodnotami společnosti McDonald’s,“ uvedla společnost ve svém prohlášení. Zároveň senior viceprezident McDonald’s pro mezinárodní provozované trhy Paul Pomroy oznámil, že firma hodlá zavést postupný plán na znovuotevření některých restaurací v Kyjevě a na západní Ukrajině.
V Rusku zatím „nový McDonald’s“ čelí velké kritice svých zákazníků. Na sociálních sítích se totiž objevilo několik důkazů o tom, že jídlo z „Chutné a basta“ může být shnilé či jinak zkažené.
Stejně jako americký fastfoodový řetězec se zachoval po začátku války i kavárenský gigant Starbucks. „Náhradníka“ za něj Rusové představili 18. srpna v Moskvě. Tentokrát ovšem nedošlo k dohodě, po níž by vznikla síť kaváren s vlastní imagí a obdobnou nabídkou. Provozovny podle zprávy Daily Mirror odkoupil restauratér Anton Pinskij, lehce se upravilo logo celosvětově známé společnosti, okopírovaly se věci z interiéru kaváren a začalo se podnikat.
Ze Starbucks Coffee se stalo Stars Coffee, v logu se prohodily zelená s hnědou barvou a známá siréna ze znaku kavárny dostala na hlavu tradiční ruskou čepicí. Personál nosí identické zástěry, jako používají zaměstnanci Starbucks, majitel však tvrdí, že „kromě kruhu nenajdou zákazníci nic společného“. Americká společnost se k „opisování“ Rusů nechce blíže vyjadřovat a pouze znovu upozornila, že jejich kavárny už v zemi nikdy nebudou a zákazníci si to mají uvědomit.
Jedna věc je skutečně odlišná, a to je používání kávových zrn. Kvůli sankcím, které byly na Rusko uvaleny z důvodu jeho okupace Ukrajiny, musí nový majitel nakupovat v Latinské Americe a Africe. Vše ostatní nakupuje společnost výhradně v Rusku.
„Prostě jsme našli jiné dodavatele, našli jsme správné pražírny, a protože baristé vše správně namíchali, máme produkt, o kterém si myslíme, že bude konkurenceschopný,“ řekl Pinskij.
V plánu je podle jeho vyjádření otevření dalších poboček v prostorách, které Starbucks opustil. Těch je celkem 130, ale všechny zřejmě nová síť kaváren neobsadí.