Největší letadlo světa už není. Legendární šestimotorový obr Antonov An 225 Mrija v neděli fatálním způsobem poškodili ruští okupanti při opakovaném boji o letiště Hostomel u Kyjeva, kde Mrija stála v hangáru. O poškození letounu se spekulovalo už dříve, až včera se ho ale povedlo Rusům zničit.
„Tohle bylo největší letadlo na světě, An-225 Mrija. Rusko mohlo zničit naši Mriju, ale nikdy se jim nepovede zničit náš sen o silném, svobodném evropském státě. My vydržíme,“ napsal na twitteru ministr zahraničí Ukrajiny Dmytro Kuleba. Společnost Antonov dále upřesnila, že oprava největšího letadla světa potrvá zhruba pět let a bude stát tři miliardy dolarů. Bude prý usilovat o to, aby náklady uhradil agresor.
Ukrajinci považují An-225 za svůj klenot. Mrija znamená v překladu sen. Letoun začal vznikat v polovině 80. let. Poprvé letěl v roce 1988. Hlavním účelem jeho stavby měla být přeprava sovětského raketoplánu Buran, který Mrija přepravovala „na zádech“. Tomu také odpovídala konstrukce letadla, především jeho dvojitá svislá ocasní plocha. Posádku letounu tvořilo šest lidí, kromě nákladu až 247 tun mohla Mrija přepravovat také 70 lidí, případně 200 tunový náklad „na zádech“.
Nejvyšší vzletová hmotnost An-225 činí neuvěřitelných 640 tun. Buran Mrija nesla z provozních důvodů jen jednou. V roce 1989 ho nesla kvůli leteckým přehlídkám, tehdy s nevšedním nákladem přistála nouzově také v Praze. Po rozpadu Sovětského svazu Mrija vzlétla jen několikrát, v 90. letech procházela úpravou a od roku 2001 slouží komerční nákladní přepravě a pro přepravu v rámci NATO. Letadlo letělo naposledy na začátku února.
Antonov An-225 byl dokončený jen v jediném exempláři, který teď Rusové zničili. V hangárech společnosti stojí ale ještě jeden nedostavěný a zakonzervovaný kus. V minulých letech o něj postupně projevili zájem Rusové, Turci a Číňané. Právě s Čínou se Antonov údajně dohodl na dokončení druhého stroje. V jaké fázi byla stavba před válkou, není jasné.
Mrija se několikrát objevila i v České republice, na Ruzyni a v Ostravě. Právě z Prahy přepravoval letoun svůj nejtěžší náklad – průmyslovou dodávku vážící 247 tun. Mrija byla dlouhá 84 metrů, vysoká 18 metrů a rozpětí křídel činilo 88 metrů.