Od konce dubna přijaly finské úřady mnoho desítek hlášení o rušení GPS ve východní části Finského zálivu. Minulý týden však pobřežní stráž zaznamenala ještě více případů než obvykle. Podle finského dopravního a komunikačního úřadu Traficom se zdroj těchto poruch nachází v Rusku.
„V oblastech kolem Kotky a Haminy je teď mimořádné množství případů rušení GPS,“ řekl serveru Yle Uutiset Hannes Suvilaakso z pobřežní stráže Finského zálivu. „Může se jednat o případy, kdy ze zařízení GPS na lodích zmizí údaje o poloze, nebo se na něm začnou zobrazovat špatná čísla,“ dodal.
Podzim je podle něj v takových situacích obzvláště rizikovým obdobím, protože se večer brzy stmívá a na moři může být mlha. Připomněl, že členové posádky zodpovědní za řízení lodi by měli být připraveni také na plavbu bez GPS.
„Existují dvě možnosti. Buď se budete pohybovat po plavebních cestách, které znáte, nebo si svou polohu vyznačíte v námořní mapě,“ uvedl Suvilaakso.
Suvi Juurakko-Lehikoinenová, vedoucí oddělení frekvencí Traficomu, řekla, že zdroj poruch GPS ve Finském zálivu se nachází v Rusku. Podle ní se jedná o vedlejší účinek poruch namířených proti úplně jiným cílům.
Návrat k dalekohledu a kompasu
Kromě větších plavidel se problém týká rovněž rekreačních lodí. Těm před letošní sezonou odborníci v médiích doporučovali, jak zvládnout navigaci i bez pomoci moderních technologií.
„Ruské rušení GPS může zkomplikovat elektronickou navigaci na moři,“ tlumočila v květnu televize Yle varování Traficomu s tím, že „letos v létě se možná budou muset jachtaři více než obvykle spoléhat na mapy, dalekohledy a kompasy“.
„Nebudu se vyjadřovat k přesnému datu, ale je zřejmé, že rozsah rušení GPS se během ruské útočné války zvýšil a rušení také v několika ohledech změnilo formu,“ prohlásila na jaře finská ministryně zahraničí Elina Valtonenová v rozhovoru pro Yle Uutiset.
Šéf Traficomu Jari Pöntinen v dubnu uvedl, že letos již bylo zaznamenáno několik stovek případů narušení signálu. Pro srovnání – v celém loňském roce k tomu došlo 600krát a v roce 2020 a letech předtím šlo pouze o několik případů ročně.
Společnost Finnair v květnu kvůli poruchám GPS na měsíc zrušila lety do estonského Tartu. Na konci dubna se totiž dvě její letadla musela vrátit na letiště v Helsinkách poté, co jim rušení GPS znemožnilo let do této destinace.