To není ani opevnění, to jsou pokusy zúžit průjezd, okomentoval ruské snahy o ochranu Krymského mostu mluvčí ukrajinského námořnictva Dmytro Pletenčuk. O instalaci bárek před pro Rusko zásadní logistickou trasou už dříve informovala britská rozvědka. Most se stal cílem ukrajinských útoků už dvakrát od začátku ruské invaze.
„To není ani opevnění, to jsou pokusy zúžit průjezd. Pak bude snazší jej kontrolovat. Kontrolují ho vlastně na úkor letectva – vrtulníky i letadla různých modelů jsou tam neustále ve vzduchu,“ popsal současnou situaci v okolí mostu, který vede z ruského pobřeží na nelegálně okupovaný poloostrov Krym.
Po vypuknutí války na Ukrajině se stal Krymský most klíčovou tepnou pro zásobování Krymu a také pro ruskou vojenskou logistiku. Ukrajinci o něm často hovoří jako o černé stavbě, která bude dříve či později odstraněna.
Instalace bárek, které mají zabránit útokům ukrajinských námořních dronů, byla zahájena 10. května a dokončena o dvanáct dní později. Bárky by podle britské rozvědky, jak napsala ve své pravidelné analýze na sociální síti X, měly bránit most a plavební kanál a snížit tak možnost útoku ukrajinských námořních dronů.
Krymský most je se svými 19 kilometry nejdelším mostem v Evropě. Je dvojitý neboli sdružený. Kromě čtyřproudové silnice obsahuje také železniční část se dvěma kolejemi. Rusko ho uvedlo do provozu s velkou slávou v roce 2018, čtyři roky po nelegální anexi ukrajinského poloostrova, za osobní přítomnosti prezidenta Vladimira Putina.
Britský deník The Guardian už dříve s odvoláním na zdroje z ukrajinské rozvědky GUR napsal, že se Ukrajina chystá v dohledné době uskutečnit další, tentokráte již třetí útok na Krymský most. Připravovaná akce má mít pro most již definitivně fatální následky.
Ukrajinská vojenská rozvědka očekává, že se most podaří vyřadit z provozu v blízké budoucnosti. „Uděláme to v první polovině roku 2024,“ cituje nejmenovaný zdroj z GUR The Guardian a poukazuje na to, že většinu prostředků potřebných k destrukci mostu má GUR již k dispozici.
Krymský most byl napaden již dvakrát. V říjnu 2022 explodoval na mostě kamion naložený výbušninami a zničil několik úseků dálnice. Datum bylo údajně zvoleno zcela záměrně, neboť v té době má ruský válečný zločinec Putin narozeniny, a tak mu GRU takto na dálku poslala „dárek“.
Podruhé byl most napaden v červenci 2023 námořními drony. Po obou útocích byla doprava na mostě dočasně zastavena, ale vždy se ji podařilo postupně obnovit.
Pletenčuk podle agentury UNIAN dodal, že ruská protivzdušná obrana někdy nerozpozná vlastní letectvo a ničí ho. „Někdy se tyto vrtulníky ocitnou v hledáčku vlastní protivzdušné obrany. To se pro ně také stalo praxí. Ptáte se, jak k tomu dochází? Vždyť Putin řekl, že tam mají nejlepší systém rozpoznávání. Ale oni ho prostě vypínají. Musíme uznat, že minimálně ve východní části Černého moře ruské letectvo dominuje,“ vysvětlil Pletenčuk.
Reagoval tak na situaci z tohoto týdne, kdy si Rusové sestřelili u města Anapa na pobřeží Černého moře u severozápadního konce Kavkazu v Krasnodarském kraji vlastní vrtulník Ka-29. S odkazem na několik ruských vojenských bloggerů to napsala ruskojazyčná služba BBC. Vrtulník podle nich padal k zemi po zásahu ruské protivzdušné obrany.
Ka-29 je sovětský vrtulník včasné výstrahy a řízení, odvozený z typu Kamov Ka-27. Je určen pro zabezpečení výsadku námořní pěchoty z lodí a případnou palebnou podporu. Vrtulníky Ka-29 vzlétají jen z paluby jediné ruské letadlové lodi Admiral Kuzněcov. Na palubě tohoto plavidla se zúčastnily i bojů proti Islámskému státu v Sýrii. V srpnu 2016 proběhlo testování Ka-29 i na palubě výsadkové lodi Ivan Gren.