Studenti v ruských školách v esejích pro Jednotnou státní zkoušku píší fiktivní citáty ruského vůdce Vladimira Putina a získávají za ně vysoké hodnocení. Informoval o tom na sociální síti Telegram autor kanálu „Postupašky“, který se zabývá přijímáním na vysoké školy, Michail Gromov.
V předvečer státní zkoušky z ruského jazyka, 27. května, kanál zveřejnil příspěvek s praktickou radou, jak získat za esej vysoké hodnocení.
„Je skvělé napsat v argumentech něco o Putinovi (možná i o speciální operaci, ale tady nemám univerzální šablonu). Esej s Putinem bude hned lépe hodnocena, to myslím vážně,“ tvrdí se v příspěvku.
Podle Gromova se mu již loni podařilo potvrdit hypotézu, že kontroloři esejů vysoce hodnotí argumenty týkající se Putina. Přirovnává tuto situaci k dobám SSSR, kdy školáci ve svých esejích zmiňovali Vladimira Lenina nebo Karla Marxe.
V příspěvku uvádí šablonu, kterou mohou čtenáři použít ve svých esejích:
„Jak si nezapamatovat pořad Přímá linka s Vladimirem Putinem. Vladimiru Vladimirovičovi byla položena otázka týkající se jeho postoje k [….] . Bez váhání odpověděl, že [….] je jednou z nejdůležitějších věcí v našem životě, a dodal, že [….] je v krvi, v charakteru, v genech našeho národa. S takovými autoritami nelze polemizovat.“
Ozvali se pak čtenáři, kteří potvrzují, že tento návod funguje.
Státní duma se o této fintě školáků a studentů dozvěděla od novinářů. Poslanec za Liberálně-demokratickou stranu Ruska Jaroslav Nilov uchazeče pochválil za vynalézavost.
„Skvělí školáci, pokud vymysleli a provedou takový trik, řeší svůj úkol: předvést co nejlepší výsledek. Je třeba mít také mozek, vymyslet citát, mít politický talent,“ komentoval to poslanec.
Sám Nilov je odpůrcem „jednotné zkoušky“ a podle jeho názoru příběh s falešnými citáty potvrzuje neúspěch zkoušky. Navrhuje proto s dalšími poslanci její zrušení. Místo ní autoři iniciativy chtějí návrat k tradiční státní závěrečné atestaci. V důvodové zprávě se uvádí, že současná Jednotná státní zkouška je neúčinná při zjišťování znalostí, je odtržená od školního programu, vyžaduje od státu značné výdaje a žáky může dovést až k sebevraždě.