Článek publikujeme s laskavým svolením Hlidacipes.org.
Už po 145. vyšel v Maďarsku týdenní newsletter, který má na tamní venkov dostat zprávy „opomenuté“ provládními médii. Ta zcela ovládají maďarský trh a líčí domácí i zahraniční politiku tak, jak to vyhovuje kabinetu premiéra Viktora Orbána. Už tři roky se tuto informační blokádu snaží nabourávat projekt „Tiskni i ty!“
„Jsou mezi námi hasiči, učitelé i krejčí,“ popisuje širokou škálu dobrovolníků, kteří newsletter tisknou a rozvážejí po maďarském venkově, zakladatel iniciativy „Nyomtass Te is!“ Kornél Klopfstein-László. Momentálně jde zhruba o 250 lidí.
Nápad „samizdatového“ týdeníku je jednoduchý. Redakce tvořená profesionálními novináři, sazeči a grafiky vytvoří jednou týdně PDF soubor s informačním souhrnem, který pak vyvěsí na web, a v regionech ho pak stačí jen stáhnout, vytisknout a distribuovat. Pobočku už má síť v každém větším městě v Maďarsku.
Od migrace ke koronaviru
A jaké zprávy se v newsletteru na rozdíl od vládních médií objevují? „Ty záměrně ignorované provládními médii, televizemi či rádii. A také témata potenciálně zajímavá pro naši cílovou skupinu: lidi na venkově s omezeným přístupem k internetu,“ popisuje Kornél Klopfstein-László.
V době koronaviru proto jeho newsletter obsahoval například informace o tom, jaká práva mají občané během karantény, jak se dostat k podpoře v nezaměstnanosti či k sociálním dávkám, případně kde dobročinné organizace rozdávají jídlo, jak postupovat při domácí výuce dětí či jak si vyrobit roušku bez šití.
„Před koronavirem jsme publikovali hlavně faktograficky korektní zprávy o situaci s migrací v Evropě, o problémech v maďarském zdravotnictví nebo s korupcí,“ dodává Klopfstein-László.
Jeho newsletter se nesoustředí ani tak na vlastní nová zjištění, jako spíš na předávání už zveřejněných zásadních informací lidem, kteří se k nim jinak nedostanou. Jak dodává, zprávy jeho platforma přebírá se souhlasem původních autorů. Celá iniciativa je závislá na darech jednotlivců či institucí, včetně některých zahraničních ambasád.
Nezávislý tisk? V Tescu či na benzince
Z českého pohledu nemusí být na první pohled zřejmé, proč je takový „partyzánský“ projekt vůbec nutný. Situace v Maďarsku se ale od té v České republice výrazně liší. Možností, jak na venkově sehnat nezávislý tisk, je tam minimum.
Podle odbornice na ekonomiku médií z Korvínovy univerzity v Budapešti Agnes Urbanové, která kromě akademické dráhy působí i v think-tanku Mérték, se k vládě kritické tiskoviny dají sehnat hlavně ve velkých městech, v prodejnách firem typu Tesco nebo Spar, zahraničních řetězců, nebo na čerpacích stanicích.
Staří lidé, kteří si chtějí jen koupit noviny v blízkém obchodě, ale nemají šanci se k nezávislému tisku dostat, myslí si Urbanová.
„I malé obchody v Maďarsku stojí na základě franšízové struktury vlastnicky blízko vládě. Trafiky sice nejsou vlastněné státem, ale systém přidělování licencí pro trafikanty ovlivňuje Orbánova strana Fidesz, takže těžko tam povolí nezávislý tisk,“ popsala už dříve v rozhovoru pro server HlídacíPes.org.
Poslední nevládní noviny
Jak vážně ohrožená je svoboda médií v Maďarsku, shrnula i zpráva několika evropských novinářských organizací z loňského prosince.
Ta konstatovala, že téměř v 80 procentech politického a společenského zpravodajství rozhoduje o financování mediálního trhu vládní strana Fidesz. Jde tu zejména o přidělování inzerce, kde Fidesz jasně upřednostňuje média pod svým vlivem.
Zpráva také připomněla, že po nuceném ukončení činnosti deníků Népszabadság a Magyar Nemzet zbyl v Maďarsku poslední nezávislý deník Népszava s nákladem pouhých 20 tisíc výtisků. Pro srovnání – vládou kontrolovaná síť regionálních novin má sama o sobě náklad 200 tisíc kusů.
Lepší není situace ani na rozhlasovém a televizním trhu. V zemi existuje jediná nezávislá rozhlasová stanice Klubrádió, která vysílá pouze v Budapešti. Dále jediná nezávislá televize s politickým zpravodajstvím ATV, která má ale malý podíl na trhu. Proti nim vysílají po celé zemi desítky provládních programů.
„Nebyli jsme si jistí, jestli s tím může pohnout jeden newsletter ve formátu A4,“ připouští počáteční obavy Kornél Klopfstein-László. Tři roky po spuštění projektu „Tiskni i ty!“ ale průzkum ukázal, že o iniciativě slyšelo až 14 procent Maďarů. Před parlamentními volbami v roce 2018 poslali dobrovolníci mezi lidi na milion výtisků.
„Třetina z těch, kterým se newsletter dostal do ruky, ho také přečetla a diskutovala o něm se známými a s rodinou. To je úspěch, který nám dává naději, že to neděláme pro nic za nic a že se na maďarský venkov může vrátit pluralita médií,“ věří Klopfstein-László.
Jeho newsletter byl letos také spolu s další zhruba třicítkou projektů nominován na cenu za sociální inovace SozialMarie, kam se hlásí projekty z celé Evropy, včetně Česka. Například předloni vyhrál hlavní cenu brněnský projekt Rapid Re-housing (Bydlení především), který poskytl bydlení desítkám rodin bez domova. Letošní ceny SozialMarie se budou udílet 1. května.