Přední ruské pojišťovny poněkud vybočily ze své obvyklé činnosti a začaly aktivně využívat svých kontaktů, vlivu a odborných znalostí v oblasti oprav automobilů, aby pomohly prodejcům automobilů najít a obstarat nedostatkové náhradní díly. Ty totiž kvůli západním sankcím chybí.
O nezvyklých aktivitách pojišťoven píše agentura Interfax. Společnost Ingosstrache šla podle svého prohlášení ještě o krok dál než jiné pojišťovny a 11. července oznámila, že vyvinula speciální „program pro dodávky a distribuci náhradních dílů alternativními kanály“.
„Dodávky náhradních dílů budou prozatím určeny pro potřeby moskevských zákazníků společnosti Ingosstrache v rámci programů pojištění karoserie. V blízké budoucnosti bude služba dostupná i pro obyvatele Petrohradu. Společnost plánuje zajistit dodávky náhradních dílů do regionů, které se rovněž potýkají s nedostatkem opravárenských dílů. Pilotními regiony budou Povolží a jižní Rusko, kde mají partnerské logistické společnosti skladovací terminály,“ uvedla společnost.
„První dodávky jsou určeny pro vozy prémiového segmentu, jejichž majitelé mají v současné době největší potíže,“ upřesnil prostřednictvím tiskové služby Arsen Kumalagov, vedoucí oddělení Ingosstrache pro spolupráci s technickými centry. „V první fázi budou dodávky náhradních dílů probíhat v malých zkušebních dávkách; jedná se o nejpotřebnější díly pro nejvíce poškozené modely automobilů.“
Interfax píše, že vytvoření programu podpory oprav automobilů bylo vyvoláno krizí v dodávkách náhradních dílů pro automobily v důsledku odchodu evropských výrobců automobilů z trhu. Situace byla považována za „vyšší moc“ a přiměla společnost Ingosstrache hledat nové způsoby, jak pomoci zákazníkům. „Společnost vyvinula nové dodavatelské řetězce z alternativních trhů. V tom pomáhaly partnerské logistické a distribuční společnosti, které se zabývají dodávkami a skladováním zboží a mají vlastní dopravní a skladovací zařízení,“ vysvětluje Ingosstrache v tiskové zprávě.
Zástupce generálního ředitele společnosti RESO-Garantija Igor Ivanov zase agentuře Interfax řekl, že jeho společnost také „analyzuje různé možnosti nové logistiky, způsoby podpory dodávek nedostatkových dílů, ale není to jednoduché, vyžaduje to hluboký ponor do problematiky a speciální znalosti“.
Potíže s náhradními díly se ale netýkají jen automobilistů, ale objevují se i u zemědělské techniky. List Kommersant píše: „Ruští zemědělci se po vzoru majitelů automobilů potýkají s nedostatkem náhradních dílů pro zahraniční stroje, které tvoří 30-40 procent vozového parku. Sankce EU výslovně zakazují dovoz některých součástek, zatímco nejasné znění omezení vytváří rizika i pro jiné součástky. Sklady řady zahraničních hráčů – včetně největšího z nich, společnosti John Deere – se brzo vyčerpají a situace se pro většinu značek stane na podzim kritickou. Hráči na trhu přiznávají, že je obtížné nahradit výkonné západní stroje ruským zařízením, a domácí výrobci se sami potýkají s nedostatkem některých komponentů.“
Podle zdroje listu Kommersant z jednoho velkého zemědělského podniku je velmi obtížné sehnat náhradní díly na dovážené stroje: „Řada dodavatelů má některé jednoduché díly na skladě, ale musíte je hledat a ceny jsou o 50-100 procent vyšší než před krizí.“
Ruští představitelé vyzývají k hledání nových cest, jak nahradit dovoz, ale zatím se nezdá, že by bylo snadné je nalézt. Některé výrobky sice vznikají v Rusku, ale obsahují řadu komponent ze Západu, které už nelze jednoduše nahradit.