Již zítra, 1.prosince 2016, se naostro rozjede první fáze projektu elektronické evidence tržeb. Nebude to pochopitelně znamenat konec světa. S velkou pravděpodobností slunce ráno vyjde a živí nezačnou závidět mrtvým, ale dost možná začnou drobní podnikatelé závidět zaměstnaným. Zaměstnancům totiž nebyl z popudu ministra financí hromadně udělen zákonem posvěcený status potenciálních zlodějů a podvodníků.
Naštvat drobné živnostníky nicméně nebylo primárním důvodem pro zavedení EET. Tím bylo slíbené zvýšení částky vybraných daní. Tuším, že nakonec má jít snad až o 18 miliard, za které se budou stavět školy a dětská hřiště, zvyšovat důchody, kupovat hasičské vozy, no a potom ještě spousta dalších věcí. Vlastně hlavně ta spousta dalších věcí. Třeba reklama, která už několik měsíců běží v hlavním vysílacím čase na komerčních televizích, ačkoliv neexistuje jediný relevantní důkaz, že má propagovaný údaj jakékoliv opodstatnění. Bez ohledu na to, že vydávat finanční prostředky na propagaci bez informační hodnoty je u ze zákona povinného opatření mírně řečeno zvláštní. Nekorektně bychom tento krok ministerstva financí mohli označit za ukázkový příklad čistokrevné propagandy.
[ctete]87976[/ctete]
Potom tady máme náklady na samotnou realizaci a správu systému. Pochopitelně nikdo nemůže po IT specialistech chtít, aby pracovali zadarmo, jenom proto, že se to zrovna hodí do krámu majiteli hnutí ANO. (Totéž bohužel neplatí pro nešťastné potenciální zloděje a podvodníky, kteří v celkovém součtu ztratí desítky hodin kvůli menším či větším zádrhelům v chodu systému.) Kromě nákladů na výzkum a vývoj a technickou správu vzniknou pochopitelně další mzdové náklady kvůli zaměstnávání desítek či stovek kontrolorů, kteří budou jako supi kroužit po jednotlivých podnicích a čekat na to, až štamgast Franta mrkne na výčepního Tondu, že si dá pivo a ruma bez babiše.
Celkově se může jednat o pravidelné náklady v řádech desítek milionů měsíčně. Desítek milionů, jejichž návratnost není v žádném případě zaručena. Naopak není vyloučeno, že v důsledku ukončování živností příjmy z daní reálně klesnou. Tyhle závěry nejsou jen divokou spekulací. V Chorvatsku, které Andrej Babiš nepochopitelně úspěšně používal během sněmovních bojů o EET jako příklad, během dvou let platnosti obdobného systému poklesl počet registrovaných OSVČ o 32 tisíc a k nárůstu vybraných daní nedošlo.
Stručně lze tedy říci, že je:
- jisté, že státu v souvislosti s EET vzniknou náklady
- z empirického hlediska nepravděpodobné, že dojde k výraznému zvýšení příjmů z daní
- z empirického hlediska pravděpodobné, že příjmy zůstanou přibližně stejné
- jisté, že desítkám tisíc živnostníků způsobí zavedení systému komplikace – od mírných až po likvidační, v závislosti na konkrétních podmínkách.
Pokud jste poskytovatelem služeb v oblasti IT a výpočetní techniky nebo je vaším snem stát se berním úředníkem, případně z libovolného důvodu toužíte po likvidaci drobných podnikatelů, je pro vás EET skvělou příležitostí. Pro všechny ostatní je systém zoufale zbytečný až kontraproduktivní. Tak zoufale, že člověka jímá hrůza z představy, co dalšího by poslanci, kteří tento paskvil odsouhlasili, mohli ještě vymyslet.
Koblihu?