KOMENTÁŘ / Z úst Aleny Schillerové pravidelně slýcháme různá tvrzení, že si mají řidiči okamžitě natankovat, že vládní koalice zdraží pohonné hmoty nad únosnou míru. Stejnou formu demagogie si neodpustila ani minulý týden před tiskovou konferencí premiéra Petra Fialy o zvládnutí inflace. Je důležité, abychom těmto výmyslům nepodléhali a podívali se na celou věc analyticky.
Jaká jsou fakta? Tvrzení opozičních představitelů, zejména právě Aleny Schillerové, je třeba pravidelně konfrontovat s realitou. Fakta jsou taková, že řidiči si v roce 2023 mohou za průměrnou mzdu natankovat více benzínu Natural 95 či nafty než před pandemií covidu-19, v tomto kontextu dokonce nejvíce v historii!
Pokud vydělíme průměrnou mzdu (dle ISPV) za třetí čtvrtletí roku 2023 střední cenou Naturalu 95 za rok 2023, zjistíme, že si takový průměrný řidič může za celou svou mzdu pořídit 1161 litrů benzínu. V roce 2019 to přitom při tehdejších mzdách i cenách bylo o 62 litrů méně. Pokud místo průměrné mzdy použijeme mediánovou mzdu, dojdeme sice k mírně odlišným číslům, ale závěr je stejný, i v tomto případě je Natural 95 levnější než před covidem, a to o cca sedm procent.
S naftou je výsledek pro řidiče ještě příznivější. V roce 2023 si za průměrnou mzdu mohl řidič pořídit 1242 litrů nafty, zatímco v roce 2019 pouze 1100 litrů. Nárůst kupní síly řidičů oproti cenám nafty je patrný i v případě analýzy mediánové mzdy, kde nárůst v maximálním množství koupené nafty činí cca 130 litrů. Za zmínku také stojí fakt, že i kdybychom v případě jak nafty, tak i benzínu počítali maximální ceny, kterých bylo v daných letech dosaženo, řidiči jsou na tom v roce 2023 stále lépe než v roce 2019 či jiném roce předtím.
Chaos do cen pohonných hmot přinesl právě covid a hned po začátku jeho odeznívání také válka na Ukrajině. Během pandemie byly ceny pohonných hmot extrémně nízké vlivem extrémně nízké poptávky. V ten moment si za svou mzdu můžeme samozřejmě pořídit více litrů pohonných hmot, ale vzhledem k tomu, že jsme v pandemii nemohli cestovat, nakupovat více než nezbytné zboží a ve finále ani opustit okres, moc užitku nám to nepřineslo (pokud si někdo nenatankoval do zásoby). Naopak ruský útok na Ukrajinu rozpoutal paniku na světových trzích s ropou a ceny pohonných hmot vyhnal do extrémních výšin.
Bylo správným rozhodnutím, že vláda přistoupila ke snížení spotřební daně místo nastavování nesmyslných cenových stropů, jako například v Maďarsku. Ekonomické zákonitosti platily i v tomto případě a maďarský experiment skončil pouze tristním nedostatkem pohonných hmot v celém Maďarsku a zavedením maximálního přídělu na osobu.
Alena Schillerová se k cenám benzínu a nafty vyjadřuje pravidelně. Neustále tepe vládu, že to prý dělá špatně. Pokud si však není schopna udělat tyto relativně jednoduché propočty, tak buď záměrně straší českou veřejnost a lže jí, nebo byla, je a bude naprosto nekompetentní pro jakoukoliv funkci spojenou s financemi.
Vyšlo na webu Pravý břeh.