V postupech úředníků z finanční správy kvůli reklamě na Farmě Čapí hnízdo nedošlo podle kontrolorů ministerstva financí k žádnému pochybení. K tomuto závěru dospěli podle protokolu, který má server iRozhlas k dispozici, v roce 2019. Tehdejší ministryně financí Alena Schillerová (ANO), i přes takové stanovisko a podle závěrů „efektivní“ postup úředníků, rozhodla o doporučení resortu prověřit veškerá reklamní plnění u firem z Agrofertu.
Při prověrce roku 2019 se úředníci zabývali německým podnětem z roku 2014, který naznačoval možné daňové nesrovnalosti s reklamou na farmě Čapí hnízdo ze svěřenských fondů expremiéra Andreje Babiše (ANO). „Jedná se o cílenou dohlídku. Předmětem kontroly je správnost a úplnost postupů správce daně při prověřování podnětu,“ píše se v úvodu dokumentu z kontroly z roku 2019. Podnětem je myšleno právě oznámení z konce roku 2014, které českým úřadům zaslala německá finanční správa.
Generální finanční ředitelství v Praze tehdy před Vánoci obdrželo v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní podnět z finančního úřadu v Saské Kamenici, který obsahoval smlouvu o reklamě uzavřenou mezi Agrofertem Deutschland a Farmou Čapí hnízdo, jak informoval server Echo24. Podle protokolu Němci kontrolu nepožadovali. O dalším postupu s touto informací rozhodli pražští berní úředníci. Ti ho rozeslali na řadu úřadů, na Generálního finanční ředitelství, Finanční úřad pro Středočeský kraj a Finanční úřad pro hlavní město Prahu.
Farma tehdy spadala pod společnost IMOBA a pracovníci Finančního úřadu pro Prahu-Jižní Město v polovině března 2015 provedli šetření přímo v jejím sídle, přičemž zde zahájili daňové řízení. Daň ale nedoměřili a neobrátili se ani na orgány činné v trestním řízení.
Jelikož Farma v letech 2010 až 2013 fungovala pouze z příjmů z reklamy, kterou nakupovaly pouze dceřiné společnosti Agrofertu, začala možné daňové úniky na Farmě prověřovat na konci roku 2018 Policie ČR a o dva roky později sem svou pozornost zaměřila také finanční správa, konkrétně Specializovaný finanční úřad. Čtyřem firmám z koncernu Agrofert nakonec úředníci daň doměřili.
Podle Lagronové to bylo tehdy na základě ukončené prověrky kontrolorů z ministerstva financí z roku 2019, které tehdy vedla Schillerová. A to ačkoliv žádné pochybení tehdy nekonstatovali, píše iRozhlas. „Z dohlídky vyplynulo, že předmětný podnět byl prověřen ve lhůtě tří měsíců od jeho obdržení a v prověření podnětu nebyly zjištěny žádné zbytečné průtahy. Nicméně na základě této dohlídky bylo Generálnímu finančnímu ředitelství doporučeno ze strany ministerstva financí prověřit veškerá reklamní plnění u subjektů holdingu Agrofert,“ uvedla.
„Lze konstatovat, že v prověřování podnětu nebyly zjištěny žádné zbytečné průtahy,“ napsali kontroloři v závěru zprávy o šetření z roku 2019.„Cena, která byla mezi smluvními stranami (…) sjednána, byla spíše vyšší, než která by byla sjednána mezi nespojenými osobami,“ okomentovali adekvátnost částky za reklamu s tím, že se jí berní úředníci blíže nezabývali. Neviděli v ní problém. Kdyby byla cena nižší, základ daně by to nijak nezměnilo, dodali. Podle kontrolorů byl postup úředníků efektivní. „Místní šetření (…) bylo vhodně zvoleným nástrojem pro získání potřebných informací v souladu se základními zásadami správy daní,“ uzavřeli.
Z dokumentu, který iRozhlas.cz získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, vyplývá, že kontroloři resortu financí práci svých kolegů z finančního úřadu na pražském Jižním Městě hodnotili s „ohledem na kapacitní problémy“, jelikož pražské úřady v té době neměly dostatek pracovníků a nezvládaly kontrolovat firmy, které v metropoli měly často jen virtuální sídla. Kapacitní potíže a akci „pomoc Praze“ zmínil i sám ředitel finančního úřadu, jehož zaměstnanci v roce 2015 reklamu prověřovali.
Dnes není ukončeno ani šetření policistů a státních zástupců, ani doměření daně. Společnosti Agrofertu se doměření daně bránily a obrátily se na Odvolací finanční ředitelství.
Loni na podzim nařídil prověrku kvůli doměřování reklamy na farmě i současný ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). „Potřebuji jen vědět, že všechno proběhlo podle zákona a v řádných lhůtách, tak jak mělo,“ okomentoval své rozhodnutí loni na podzim Stanjura. Konkrétně se zaměřil na Specializovaný finanční úřad, který se případem zabýval již roku 2017 a na popud ministerstva financí roku 2020. Podle výsledků práce tohoto orgánu má být daň doměřena čtyřem firmám Agrofertu.
Podle závěrů prověrky mohli úředníci finanční správy začít prošetřovat podezření kolem reklamy na Farmě Čapí hnízdo dříve. Zároveň od roku 2014 berní úředníci vybírají firmy ke kontrole méně transparentním způsobem, a tudíž není možné říct, zda se zaměřovali na ty nejvíce rizikové.
Agrofert trvá na tom, že je s reklamou na farmě vše v pořádku. K tomu, proč nesouhlasí s doměřením daně finanční správou, se holding z důvodu probíhajícího řízení nevyjádřil.