Prezident firmy Metrostav Jiří Bělohlav se domnívá, že problém s kabely, kvůli němuž se oddaluje zprovoznění tunelu Blanka, je umělou bublinou a že vedení hlavního města Prahy by mohlo tunel zprovoznit, řekl to v rozhovoru pro týdeník Reflex, který vyjde ve čtvrtek. Část rozhovoru bude publikována již dnes na Reflex.cz.
Metrostav provedl v Blance stavební část zakázky, která představuje zejména ražbu tunelů. Bělohlav těžce nese, když sleduje v médiích paušální útoky na firmy, které Blanku stavěly. Podle něj je technologická část stavby, do níž patří problematizovaná kabeláž, zbytečně naddimenzovaná. „Kdyby z těch sto padesáti kabelů část nefungovala, bezpečnost Blanky by to nijak neohrozilo.“
Bělohlav již dříve uvedl, že celý projekt Blanky je od začátku v mnoha aspektech neadekvátní potřebám a možnostem českého hlavního města. Jedná se o supermoderní stavbu, na kterou je jako šéf hlavní stavební firmy hrdý, nicméně obrovská technologická náročnost a přepjaté požadavky na vnitřní zařízení činí tuto stavbu nesmírně drahou a náročnou. „Objednali si Ferrari,“ uvedl Bělohlav již před dvěma lety.
V souvislosti s oddalováním otevření tunelu Blanka se stále častěji hovoří o tom, že dodavatel technologického řešení firma ČKD Praha DIZ chce ze stavby vytěžit dodatečné finanční prostředky, kupříkladu uhrazením údajné škody pojišťovnou. Předsedou představenstva je miliardář Petr Speychal, sponzor prezidentské kampaně Miloše Zemana, o kterém se má obecně za to, že je napojen na ruské podnikatelské elity spojené s Kremlem.
Primátorka Prahy Adriana Krnáčová a její náměstek Dolínek z hnutí ANO v uplynulých dnech několikrát zopakovali, že škodu za poškozené kabely magistrát platit nehodlá. Primátorka minulý týden v emotivním vystoupení pro média označila dodavatelské firmy za „debily“ a mluvila o „zločinném spolčení“.
Tunel Blanka je součástí městského okruhu, křižovatkou Malovanka navazuje na Strahovský tunel. Výstavbu zahájila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun.