Když politikům přestanou docházet nápady, jak na svou stranu zlákat nerozhodnuté voliče, přijde na řadu zlevňování piva. Postupem času muselo tohle zaříkadlo dolehnout i na Andreje Babiše a jeho marketingový tým. Jak se ovšem ukazuje, jedná se spíš o podvod na občana než o reálně dodržený slib. To, co ovšem dokázala se snížením DPH na zlatavý mok udělat ministryně financí Schillerová, předčilo veškerá očekávání.
Předně je třeba zdůraznit nejdůležitější fakt, který se často z debat o „levnějším“ pivu zcela vytrácí. Snížení DPH totiž automaticky neznamená dopad na prodejní cenu zlatavého moku v hospodách, restauracích a dalších gastronomických zařízeních. Jde pouze o lepší cenu při nákupu pro podnikatele, která se vůbec nemusí projevit na částce, kterou zaplatí zákazník.
Nyní se navíc ukázalo, že ani pro všechny podnikatele nebudou podmínky, nastavené od 1. května, rovné, jak si zřejmě mysleli. Ministerstvo financí totiž oznámilo, že někdo sice bude skutečně platit za pivo DPH slibovaných 10 %, ale rozhodně to neplatí pro všechny.
Zkrátka hospodští budou mít šanci vydělat o nějakou tu korunu navíc. Pro většinu stánkařů se ovšem nic nemění a musí si na daň z přidané hodnoty připravit stále 21 %. Důvod? Neposkytují údajně dostatečné zázemí, jakým je například toaleta, a nemají tak nárok na snížené DPH. Pivo na koncertě, fotbale nebo na zahrádce v parku tak bude pro prodejce daleko méně lukrativní záležitostí než pro majitele kamenné „nálevny“.
Dvojí daň ovšem přinese nejen neskutečný zmatek, ale také bizarní situace. Pokud si totiž například koupíte pivo v restauračním zařízení do džbánku, budete se divit. Zatímco toto bude zatíženo daní 21 % (nealko 15 %), půllitr, který vypijete během čekání na svou objednávku, spadá pod procent deset.
Celá situace je ovšem ještě složitější. DPH se totiž bude dělit i podle těchto kritérií:
- točené pivo alko i nealko v provozovně (s jídlem či bez) – 10 %
- nealko pivo z plechovky, lahve nalité do skleničky v provozovně – 10 %
- točené nealko pivo načepované do džbánu a odnesené – 15 %
- točené nealko pivo do kelímku (vratný, nevratný) u stánku bez zázemí – 15 %
- nealko pivo v plechovce, v lahvi bez služeb – 15 %
- točené alko pivo načepované do džbánu a odnesené – 21 %
- točené alko pivo do kelímku (vratný, nevratný) u stánku bez zázemí – 21 %
- alko pivo v plechovce, v lahvi bez služeb – 21 %
- alko pivo z plechovky, lahve nalité do skleničky v provozovně – 21 %
Jak se tedy zdá, Babišův slib Schillerová vzala po svém a rozhodla se v celé problematice „pivní“ DPH udělat pořádný chaos. Ve výsledku se však premiér určitě pochválí ve svém nedělním „Čau lidi“ hlášení. Tam už nebude psát o několikerém DPH, zmíní pouze levnější pivo. To ovšem bude pouze jeho další lež.