
Trať z Lovosic do Teplic po sesuvu nevede nikam, vlaky by tu měly znovu projet v roce 2027. FOTO: FORUM24 / Michal Závada
FOTO: FORUM24 / Michal Závada

Na místě, kudy vedla více než sto let železnice, je teď louka zarůstající náletovými dřevinami. Koleje končí v křoví na jedné i na druhé straně. Jde o svah nad dálnicí D8 nedaleko obce Dobkovičky v Českém středohoří. 7. června 2013 byly fotografie z tohoto místa ve všech tuzemských médiích. Mohutný svah zavalil tehdy rozestavěnou dálnici. Nestabilní podloží s sebou vzalo také několik stovek metrů kolejí. Od té doby každý ministr dopravy opakoval, že stát trať opraví. Až teď se to ale zřejmě konečně podaří.
Trať, jejíž část před dvanácti lety „ujela“, spojuje Teplice a Lovosice v Ústeckém kraji. Od té doby je část stále v provozu pro vlaky, konkrétně úsek Teplice – Radejčín. Zbývající úsek už dvanáct let obsluhují České dráhy náhradní autobusovou dopravou. Tak to zatím zůstane zřejmě do konce roku 2027.
„Ještě do konce tohoto měsíce předložíme aktualizovaný záměr projektu ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy. V předložené aktualizované dokumentaci už budou zapracované také výsledky inženýrsko-geologického průzkumu v místě stavby. To bylo také důvodem posunu termínu realizace, která by měla proběhnout od dubna příštího roku do konce roku 2027. Předpokládané celkové náklady dosahují 435,5 milionu korun,“ popsala pro deník FORUM 24 mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Turisticky velmi atraktivní lokálka spojující dvě severočeská města v posledních letech svého plnohodnotného provozu sloužila především k dopravě turistů, ale i místních obyvatel do zaměstnání a do školy. V minulosti sloužila k dopravě uhlí a dalšího nákladu z průmyslových center uhelné pánve do přístavu na Labi v Lovosicích. Trať 097 Teplice – Lovosice byla kdysi součástí transverzální dráhy, když pokračovala až do České Lípy a Liberce. Kromě osobních a nákladních vlaků se po ní proháněly také rychlíky. Úsek Lovosice – Česká Lípa prošel nedávno rozsáhlou opravou.
V roce 2020 se povedlo část opuštěné tratě opět zprovoznit a na úsek Lovosice – Chotiměř, vedoucí přes atraktivní lokalitu Oparenského údolí, opět vyjely vlaky. Jde o sezónní víkendový provoz, který od jara do podzimu zajišťuje společnost AŽD operující na nedaleké trati Švestková dráha.
V místě, kde k mohutnému sesuvu 400 tisíc kubíků zeminy došlo, vede od roku 1896 uvedená železnice a od roku 1910 s ní sousedí kamenolom. Svah držel na svém místě do chvíle, než se několik stovek metrů pod železnicí do krajiny zakousla dálnice D8. A o tom, kdo za sesuv může, zda kamenolom, nebo stavba dálnice, vede stát se společností vlastnící kamenolom, spor, kde jde o miliardu korun.