Divadlo pod Palmovkou odstartovalo zkoušení nové inscenace Vaříme s Elvisem. Černou komedii Lee Halla plnou typicky britského humoru na libeňské scéně okoření slavné hity z repertoáru Elvise Presleyho zpívané naživo. Autor předlohy, významný britský dramatik, spisovatel a básník Lee Hall napsal mimo jiné i libreto slavného muzikálu Billy Eliott, který patří k nejúspěšnějším londýnským muzikálům posledních let. Do Prahy, konkrétně do Divadla pod Palmovkou, kde má za sebou i úspěšnou divadelní adaptaci Zamilovaný Shakespeare, se tak tvorba Halla vrací již po druhé.
Režie chystané novinky se ujala chorvatská režisérka Ksenija Krčar, absolventka pražské DAMU, v současnosti působící v chorvatském Národním divadle ve Varaždíně. Čtyři hlavní postavy ztvární herci Divadla pod Palmovkou – Vendula Fialová, Pavla Gajdošíková, Ondřej Veselý a hostující Teodor Dlugoš.
„Elvis byl obrovská hvězda. Postava Táty, kterého představuji, Elvise miluje a touží se jím stát. Vzdal se své práce a živil se revivalem Elvise. Hrál stejnou muziku, oblékal se do stejného kostýmu a lidem předváděl charakteristickou show,“ vysvětluje Ondřej Veselý. „Práce na této postavě je pro mě velmi zajímavá. Je to více o zpěvu než o hraní, což je pro mě něco zcela nového,“ říká.
„Herecky postavu vnímám jako velký oříšek. Což je to nejlepší, co se herečce může stát. Má tolik vrstev, vidím ji v tolika barvách a přitom má ještě spoustu tajemství. A ty rozklíčujeme,“ těší se Vendula Fialová a ke své postavě Mámy dodává, že pro ni představuje rozpolcenost. „To je první, co mě napadne. Je mi věkově blízká, ale zažívá úplně jinou životní story. Na první dobrou je nesympatická, povrchní, snad i zlá, ale ukazuje to, co v životě asi poznal každý: události nás někdy dovedou k chování, které prostě není sympatické, je pudové a je zaviněno bolestí, která se nám stala. Je příliš brzy ji determinovat, jsme v procesu zkoušení, to podstatné se ještě vyloupne,“ dodává.
„Postavu Jill vnímám jako teenagerku, která se skrze své projevy a záliby – což je především vaření – snaží vyřešit svůj vnitřní chaos, jakousi zraněnost a bezradnost,“ charakterizuje specifičnost postavy Jill její představitelka Pavla Gajdošíková. „Je docela záludná a těším se, na co ještě přijdeme. Představuje pro mě hledání a napojení na další postavy. Mám k ní sympatie.“
„Stuart je prostý, přímý mladý muž, který má svůj svět. Pracuje jako ‚supervizor sladkého zboží‘ a je na to náležitě pyšný. Nejvíc ho zajímají zákusky, což je mi sympatické,“ říká jeho představitel Teodor Dlugoš. „Líbí se mi, že jedná s dobrým úmyslem. Pro svou přímost se ale dostává do nestandardních situací, se kterými si neví úplně rady a řeší je po svém.“
Za výpravou stojí chorvatský vizuální a multimediální umělec, scénograf a divadelní producent Leo Vukelić, iniciátor Noci divadel v Chorvatsku, na kterou po několika letech navázala i Noc divadel v Česku – jeden z největších divadelních svátků v Evropě. Leo Vukelić studoval v Záhřebu Akademii výtvarných umění a v Düsseldorfu ve třídě prof. Magdaleny Jetelové, kde na Kunstakademii absolvoval obor sochařství. Je finalistou ceny Radoslava Putara a držitel několika domácích i zahraničních cen za výtvarnou, kostýmní a scénografickou tvorbu.
Hra, považovaná za dramatiku se specifickým označením „In-yer-face theatre“ – tedy divadlo bijící do očí, otevřené a stavící se k divákovi tváří v tvář – je plná překvapivých situací zachycujících rozporuplnost a absurditu života. Komika hry však přes veškeré pobavení a smích, se kterým mistrovsky pracuje v duchu nejlepších moderních komedií, míří k hlubším souvislostem lidského života a duše.
Česká premiéra ve Velkém sále Divadla pod Palmovkou se uskuteční 1. března 2024 od 19:00.