Babišova média předvádějí, jak používat průzkumy veřejného mínění v politickém boji. Vyberou si správná data a posunou je ještě dál. Lidové noviny soudí, že aféra kolem reportáže Seznamu není skandálem Andreje Babiše, ale médií. Mediální propaganda ANO přitom jeho oponenty nešetří.
[ctete postid=“224008″ title=“Dva průzkumy ke krizi, dva různé výsledky. ANO by si příliš nepomohlo“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2016/11/Andrej-Babiš-na-sněmu-hnutí-ANO-385×230.jpeg“ excerpt=“Poslední průzkum agentury Kantar CZ vyvolal značný ohlas, jelikož signalizuje vzestup “ permalink=“http://forum24.cz/dva-pruzkumy-ke-krizi-dva-ruzne-vysledky-ano-by-si-prilis-nepomohlo/“]224008[/ctete]
Nové časy přinášejí nové poměry. Nebývalo příliš zvykem, že by celostátní tisk otevřeně útočil na své kolegy v jiných médiích, či je dokonce zastrašoval. Za normálních časů to bývalo spíš naopak. Média projevovala určitou míru kolegiality a pokud se někdo dostal v citlivé kauze do konfliktu s vládní mocí, držela většinou pospolu.
Propaganda ANO
Vše se změnilo po překreslení mediální krajiny. Deníky vlastněné Agrofertem už nelze považovat za standardní noviny, ale za otevřený nástroj propagandy ANO, přesněji jejich (formálně skrytého) majitele Andreje Babiše. To se projevuje zejména v krizových situacích, kdy je oligarchova mašinérie v bojové pohotovosti.
Dnes už Babišovi novináři neútočí jen na jeho politickou či byznysovou konkurenci, ale i na opoziční média a pomáhají jim v tom výzkumné agentury, což je novinka. Šéfredaktor Mladé fronty DNES Jaroslav Plesl kvůli reportáži Sabiny Slonkové a Jiřího Kubíka veřejně vyhrožoval vydavateli Seznamu osobní dehonestací.
Šéfkomentátor Lidových novin Petr Kamberský (8. 12. 2018) přišel s teorií, že „únos syna nebyl skandálem Andreje Babiše, ale skandál médií“. Pečlivě přitom použil mediální šablonu marketérů ANO a ještě ji tvůrčím způsobem rozvinul dál. Veškeré okolnosti nelegální cesty premiérova syna na okupovaný Krym, potvrzené samotným premiérem a bizarním „pečovatelem“ ruského původu Protopopovem, deník bagatelizuje.
Něco šeredně smrdí
Autor přiznává, že nemá ve věci úplně jasno, ale je si jistý, že tady něco „šeredně smrdí“, což může být pravda i z pohledu protistrany. A také ví „stoprocentně, že mnohé informace zveřejněné v dokumentární detektivce nejsou pravdivé a jiné že jsou silně rozporované“. Čert ví, kde tu jistotu načerpal.
Kamberského text je průzračným pokusem maskovat vážné podezření z maření vyšetřování a nedobrovolného zavlečení premiérova syna na Krym a východní Ukrajinu, což dokumentovalo i jeho oznámení policii. Lidové noviny přitom pokračují v disgustující linii operovat s juniorovou diagnózou, o které nemohou mít ani tušení. Tím chtějí pouze znevěrohodnit jeho výpovědi, ať už natočené skrytou kamerou, nebo později v písemné komunikaci s novináři.
Závěr deníku zní, že aféra, která by za normálních okolností otřásla vládou, je vykonstruovanou „historkou“ a černého Petra mají v ruce média, která ji odhalila. Nic jiného se sice od Babišova aparátu očekávat nedá, ale přesto je míra tohoto cynismu zarážející.
Mediální humbuk
Plesl, Kamberský a spol. by nebyli tak na koni, kdyby neměli k dispozici vhodné průzkumy preferencí a ochotné výzkumníky, kteří jim s touto legendou pomohou. Lidovým novinám poskytl rozhovor analytik společnosti Kantar CZ Pavel Ranocha, který se už předtím zviditelnil v České televizi.
Tehdy vypíchl posílení hnutí ANO s interpretací, že „kauza měla opačný efekt, než někteří očekávali,“ a mnozí noví voliči ANO údajně uvedli, že se jich dotkla „nechutná štvanice na premiéra a jeho rodinu“.
Celou aféru potom označil za „mediální humbuk“, čímž nijak nevybočil z not prezentovaných Babišovým marketingem. Ranocha zcela pominul, že současně s hnutím ANO, které vysává elektorát svých koaličních partnerů KSČM, ČSSD, ale i SPD, výrazně posílila i protibabišovská opozice, především Piráti a ODS.
Vládní koalice by podle těchto propočtů oslabila na samou hranici udržitelnosti, a naopak by se o čtvrtinu rozšířily opoziční řady. Tento trend není pro ANO příznivý, protože by mohl vést ke slovenskému modelu, kdy se vítězové Mečiar a později Fico dostali do izolace a nesestavili vládu. Totéž se stalo u nás v roce 2010 Jiřímu Paroubkovi.
To se už ale do titulků nevešlo, stejně jako závěry průzkumu agentury Median, že si pokračování vlády v čele s premiérem Andrejem Babišem přeje jen 29 procent lidí (56 procent je proti), nebo že si během aféry lépe vedla středopravicová opozice než Babiš a hnutí ANO.
Skandály prý posilují
Ranocha jednostranné závěry z vlastního průzkumu v Lidových novinách ještě rozvinul. Podle něj je Andrej Babiš první vysoce postavený politik, kterého skandály posilují. Tímto manipulativním výkladem pomáhá premiérovi vybruslit z nepříjemné kauzy, která by ještě v nedávné minulosti každému členovi vlády srazila vaz.
Analytik Kantaru CZ přišel s novou hypotézou, že premiérovi pomohla prohlubující se nedůvěra vůči tradičním médiím. „Nedůvěra k médiím je skutečně v české společnosti velice silná, i proto tahá současný premiér při konfrontaci s novináři za delší konec,“ tvrdí Ranocha.
Toto zdůvodnění hraje do karet komentáře Lidových novin a jednoznačně nadbíhá zájmům jednoho politika, který si naopak užívá mnohem slabší kritickou zpětnou vazbu médií, než bývalo zvykem v minulosti. Ranocha dále zopakoval svoje vývody z České televize a znovu „opomněl“ zmínit posílení protibabišovského bloku. Potom nezbývá než se ptát, proč to dělá. Chce se jen zalíbit, nebo za tím je ještě něco jiného?
[ctete postid=“224369″ title=“Hnutí ANO v průzkumech nejlépe boduje u STEM, dvorní agentury ministerstva financí“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2017/10/Hartl-STEM-385×230.jpg“ excerpt=“V posledních dnech se objevilo několik průzkumů mapujících voličské nálady kolem “ permalink=“http://forum24.cz/hnuti-ano-v-pruzkumech-nejlepe-boduje-u-stem-dvorni-agentury-ministerstva-financi/“]224369[/ctete]
Babišův konglomerát ještě vřeleji přivítal výsledky měření agentury STEM Jana Hartla, které se zásadně odlišují od ostatních. Podle volebního modelu STEM má hnutí ANO ve srovnání průzkumů tří agentur zdaleka nejvyšší preference, zatímco jeho hlavní pronásledovatelé Piráti a ODS mají nejméně.
U STEM by jako u jediné agentury posílila i vládní koalice jako celek. Proto není divu, že zrovna tento průzkum je aparátem ANO a jeho podporovateli opakovaně sdílen a chválen do nebes. Problémem agentury STEM je ovšem skutečnost, že po nástupu Andreje Babiše do vlády před pěti lety pracuje pro ministerstvo financí a podílí se na jeho propagaci. O její objektivitě proto nemůže být ani řeč.
Útoky Babišova tisku
Pokud Babišův tisk píše o skandálu tradičních médií a zakrývá přitom věcnou podstatu kauzy, předvádí jen vrcholné pokrytectví. Lidové noviny a Mladá fronta DNES slouží nejen k tomu, aby psaly „Babišovu pravdu“, ale i k útokům na předem vybrané politické cíle, a to i ve vlastních řadách.
Kolik politiků či vysoce postavených funkcionářů muselo po těchto útocích odstoupit? Antonín Prachař, Helena Válková, Marcel Chládek, Jiří Rozbořil, Karla Šlechtová, Michal Murín…
Jen u jediného politika existují bezprecedentní privilegia, a to ve všech směrech. Trestně stíhaný premiér Andrej Babiš v setrvalém střetu zájmů se snaží udržet v sedle za každou cenu. Využívá k tomu nejen svůj rozvětvený aparát se zakomponovanými médii, ale jak vidno, i vstřícné analytiky agentur pro výzkum veřejného mínění. Jaké je skutečné rozložení voličských sil, však ukážou až volby.