Docela dobře si pamatuji okamžik, kdy mi v tramvaji č. 22 jedno březnové úterní ráno zazvonila SMS oznamující, že se od středy plošně uzavírají školy z důvodu karanténních opatření spojených s pandemií COVID-19. Bylo to v mimořádné situaci a těžko vládě a ministerstvu tato mimořádná opatření zazlívat. Jako rodiče jsme se s tím více či méně popasovali. Bude na co vzpomínat. Osobně jsem již s jistými rozpaky komentoval postupné „otevírání-neotevírání“ škol v květnu, respektive v červnu.
Mnohé bylo ponecháno na rozhodování ředitelů, respektive zřizovatelů škol, řada doporučení byla v prostředí škol zcela nerealizovatelná. Přesto jsme závěr školního roku zvládli. S respektem smekám klobouk před učiteli a řediteli škol. Byli to oni, kdo dokázali ve většině případů velmi flexibilně zareagovat, přejít na on-line výuku a udržet alespoň nějaký přiměřený vzdělávací režim. Patří jim za to velké poděkování.
Doklopýtali jsme do prázdnin, ale nový školní rok se nezadržitelně blíží a s ním i skutečnost, že na koronavirus si budeme muset zřejmě zvyknout a nevnímat ho jen jako strašáka. Je to nemoc a jistě je potřebné k ní podobně jako ke každé jiné pandemii přistupovat se zodpovědností a respektem. Ale současně považuji za nebezpečné, abychom se stali jeho zajatci.
Školy se dnes připravují na nový školní rok. MŠMT představilo 14 dní před jeho začátkem (a to je myslím pozdě!) metodické pokyny pro mimořádné situace a současně ministr Plaga odmítl plošné uzavření škol. Rád jsem jeho vyjádření slyšel a jednoznačně ho podporuji. Nezapomínejme: Normální je chodit do školy! Všechny formy distančního vzdělávání musí zůstat vždy mimořádnou záležitostí. Mimochodem by bylo dobré je ukotvit ve školském zákoně, což jsme jako poslanci KDU-ČSL díky Jiřímu Miholovi navrhli již v červnu s negativní reakcí vlády. A jak jsme si již zvykli, vláda s identickou úpravou školského zákona přichází po dvou měsících. A myslí si, že bude obratem schválena. Školní rok přece začíná za 14 dní. Jen by mě zajímalo, jak bude zákonná povinnost účastnit se distanční výuky vymáhána. To už návrh neříká.
Peníze na vybavení pro žáky a učitele
Je dobře, že vláda chce po výzvě nás poslanců posílit o 1,2 miliardy korun rozpočet regionálního školství na ICT vybavení pro učitele a potřebné žáky. Z průzkumů je zřejmé, že na jaře z různých důvodů úplně vypadlo z výuky až 15 % dětí. Na ty je potřeba pamatovat s možností zapůjčení notebooku, řešení internetového připojení apod. pro případ mimořádných opatření. Ale neměli bychom podlehnout dojmu, že tím je vše vyřešeno. Není! Pro žáky škol od mateřských po střední má účast na standardní výuce nejen roli vzdělávací, ale také socializační, společenskou a kulturní. Na to je třeba pamatovat.
Očekávám tedy, že ve školách budou od září zpřísněná hygienická opatření spočívající v používání dezinfekce rukou a častém větrání tříd. Poběží ale standardní výuka, učitelé „vyškolení“ jarem budou v hojnější míře využívat nové obohacující metody výuky, nejen ty digitální, žáci se budou opět těšit na kamarády, „bát“ se písemek a radovat se ze svých úspěchů. A na rodiče nebudeme klást další neadekvátní břímě v podobě polovzdělávání svých ratolestí.
Ohniska nákazy řešme lokálně, nezavírejme plošně celé školy
Případná ohniska nákazy by měla být řešena vždy čistě lokálně. Pokud se nemoc objeví v konkrétní třídě, bude na přiměřenou dobu v karanténě ta daná třída. Nevidím smysl v tom, dávat do karantény hned celou školu nebo snad dokonce školy v nějakém širším regionálním měřítku. Podle vyjádření ministra Plagy je zjevné, že rozhodovací pravomoc zůstane v rukou ředitelů, zřizovatelů škol a hlavně krajských hygieniků. Nezbývá než důvěřovat, že si všichni zachovají zdravý selský rozum. Všichni se budeme chovat zodpovědně a nezapomeneme, že normální je chodit do školy, protože vzdělání je budoucností nás všech.
Autor je poslanec KDU-ČSL a místopředseda sněmovního podvýboru pro regionální školství.