Zákulisí fungování hnutí Přísaha bývalého šéfa Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Roberta Šlachty začíná připomínat bondovku. Když se chcete dopátrat, kdo s nimi spolupracuje, narazíte na tajuplné mlčení a také na lidi beze jména. A to doslova.
Na sněmu hnutí Přísaha v Ostravě, který se konal koncem června, se pohyboval mladý muž, který intenzivně celý den pomáhal s organizací sněmu. Radil moderátorce, co má říkat. Ukazoval jí zpovzdálí posunky rukou, aby před každou volbou nezapomněla ukázat prázdnou volební urnu na důkaz transparentnosti. A celkově vzato: byl při ruce, když bylo potřeba cokoli zařídit.
Když ho novináři přímo na místě požádali o jeho jméno, tak se otočil zády, utíkal před nimi a nekomunikoval. Na opakovanou žádost, aby sdělil, jak se jmenuje a za koho na sněmu vystupuje, pak řekl, že se nebude vyjadřovat. S dalšími otázkami pak odkázal reportéra na tiskovou mluvčí.
Karolína Skrčená, tisková mluvčí hnutí Přísaha, přímo na akci řekla: „Pán tu pomáhá s organizací sněmu, a pokud nechce říct své jméno, tak to berte na vědomí a respektujte to.“ Od té chvíle byl pro nás Šlachtův spolupracovník „No Name“, tedy muž beze jména.
Když ale deník FORUM 24 zveřejnil text o sněmu hnutí Přísaha, v němž redakce na „muže beze jména“ upozornila tím, že zveřejnila jeho fotografii, ozval se člověk, který jej poznal.
„Ten muž na fotce je Filip Šmíd. Údajně pro pana Šlachtu zařizuje různé druhy financování a marketingové podpory,“ uvedl náš zdroj. I když jsme tomuto tajemnému muži už mohli přiřadit konkrétní jméno, byl pro nás stále „No Name“. Zjistili jsme totiž, že Filip Šmíd je v občanském zaměstnání manažerem populární slovenské skupiny No Name.
„Dobrý den, jak vám mohu pomoci?“ zněl milým hlasem manažer skupiny, když ho redakce FORUM 24 oslovila telefonicky na čísle, které je uvedeno na jeho webových stránkách. „Chtěla bych se vás zeptat na vaše působení v hnutí Roberta Šlachty Přísaha. Byl jste na sněmu jako delegát, nebo jako spolupracovník?“ dostal Filip Šmíd otázku. Ihned poté změnil přívětivou intonaci hlasu. „Jééé, to se ale nezlobte, to vám komentovat nebudu. Obraťte se na tiskovou mluvčí, nashle!“ A zavěsil.
V tajné službě Jejího Veličenstva
Zajímavým faktem je, že když se v hnutí Přísaha chcete zeptat na něco nepříjemného a nemáte to štěstí, že Robert Šlachta vybere zrovna vaši otázku v jeho youtubové sérii videí „Na Přímo“, musíte se obrátit na tiskovou mluvčí, která je tak trochu – jako ve filmovém příběhu agenta 007 – „ve službách Jejího Veličenstva Roberta Šlachty“. Mluvčí Skrčená je samozřejmě velmi loajální jako na plátně Moneypenny, tedy oddaná sekretářka ředitele Britské tajné služby.
Skrčená však není právě vstřícná. Na naši žádost alespoň uvedla toto: „Pana Šmída si najala firma Šimway na výpomoc s produkcí. Delegátem sněmu nebyl.“
Firma Šimway, založená v listopadu 2019, patří Petru Kahounovi. Ten je členem nejužšího vedení hnutí Přísaha, konkrétně byl zvolen do výkonné rady hnutí. Kontaktování jeho osoby, ale také nic nového nepřineslo. „Nezlobte se, k tomu vám nic sdělovat nebudu. Obraťte se na tiskovou mluvčí,“ reagoval Petr Kahoun na dotaz na angažmá Filipa Šmída.
Společnost Šimway je podle obchodního rejstříku dopravní a logistická firma. Ale sama společnost na své webové stránce uvádí, že její „velký projekt“ je spolupráce se Šlachtou.
„První velký projekt přišel v únoru 2020, kdy byla společnost oslovena bývalým elitním policistou plk. v. v. Robertem Šlachtou, a to v souvislosti s přípravami na vydání jeho knihy s názvem ‚30 let pod přísahou‘. Úkolem naší společnosti bylo kompletní zajištění provozu internetového prodeje ze strany autora a následná propagace jeho vydané knihy, včetně organizace veškerých debat s autorem knihy, probíhajících po celé ČR,“ uvádí o sobě firma Šimway.
Podle již publikovaných zpráv je majitel firmy Šimway Petr Kahoun velmi dobrým kamarádem místopředsedy Přísahy a Šlachtovy pravé ruky Tomáše Sochra, též bývalého důstojníka policie.
Jak přesně vypadá ekonomický vztah mezi firmou Šimway a Šlachtovým politickým hnutím? Přísaha si firmu Šimway platí za široké spektrum služeb, od školení po tisk letáků. Z účtu vyplývá, že za pronájem kancelářských prostor za květen 2021 zaplatilo hnutí Přísaha společnosti Šimway 84 700 korun, nebo že za tisk a distribuci 600 tisíc kusů letáků hnutí zaplatilo 170 445 korun.
A 14. července 2021 se na účtu objevil i údaj, že firma Šimway si za sněm Přísahy v Ostravě vyfakturovala 199 325 korun. „Fakturujeme vám za pronájem prostor, catering, výzdobu, vybavení, obálky, kartičky, jmenovky atd. Šimway s.r.o.“ uvádí se na transparentním účtu Přísahy.
Kolik je stálo angažmá manažera skupiny No Name Filipa Šmída? To nám „transparentně nikdo nepoví“. Šmíd i Kahoun nás odkazují na tiskovou mluvčí Přísahy. Ta mlčí.
Tato zdánlivá drobnost ukazuje na jistou míru neochoty k otevřenosti u hnutí, které si slovo transparentnost zakotvilo přímo do programu. „Důvěra v transparentnost politiky je nízká. Veřejnost ztrácí důvěru v politiku, často netuší, jak a kdo, z jakých pohnutek vytváří zákony této země,“ píše se v programu Šlachtova hnutí v sekci „Přátelský a férový stát“.
„Moneypenny“ mlčí
Po tlaku médií, aby byl Šlachta před veřejností otevřený, se na transparentním účtu začalo objevovat, že hnutí platí třeba dvěma špičkovým píáristům, kteří v minulosti pracovali pro Babišovo hnutí ANO. Jde o marketingové experty Zuzanu Gedeonovou a Martina Štěpanovského.
Když nás majitel firmy Šimway Petr Kahoun odkazoval s dotazy ohledně „No Name“ Filipa Šmída „na tiskovou mluvčí“, nejdříve se zdálo, že nás „odklonil“ na tiskovou mluvčí své firmy. Taková pozice ale ve firmě Šimway není. A tak Petr Kahoun upřesnil, že myslel, abychom se obrátili na tiskovou mluvčí hnutí Přísaha. Jako by firma Šimway a hnutí Přísaha byly „dva v jednom“.
A tak nás všechny cesty zavedly opět k ne příliš sdílné „Moneypenny“ Roberta Šlachty. Karolína Skrčená na další otázky týkající se Filipa Šmída neodpověděla. A to ani po opakovaném naléhání redaktorů s několikadenním odstupem.
„Chobotnička“
O hnutí Roberta Šlachty, které má podle předvolebních průzkumů šanci, že by se mohlo dostat do sněmovny, se říká, že je to „béčko Babišova hnutí ANO“. Ve své podstatě může jít o to, aby Babiš dorovnal preference, které ztratil během neprofesionálního vládnutí v době koronakrize.
Kromě stejného marketingu, společných jmen, jako jsou Gedeonová a Štěpanovský, kteří se podíleli s Markem Prchalem na vytváření marketingu ANO, má Šlachtova Přísaha a Babišovo hnutí ještě jeden spojovací článek. A tím je – jak již dříve napsal server Seznam Zprávy – sama tisková mluvčí hnutí Přísaha.
Karolína Skrčená byla totiž za ANO zastupitelkou v Říčanech a také neúspěšnou kandidátkou za Babišovo hnutí v krajských volbách 2016. Co ji zavedlo od premiéra ke Šlachtovi? Ani na to doposud Skrčená neodpověděla. A tak se nám z transparentnosti hnutí Přísaha stává pomalu jakási „chobotnička“. (Bondova „Chobotnička“ měla premiéru v roce 1983. Ta Šlachtova má premiéru v roce 2021.)
Schopnosti Šlachtovy Přísahy začínají připomínat jeden zvláštní druh „chobotnice maskované“. Ta dokáže podle odborných článků „napodobit některé živočichy, aby zmátla své okolí“. Je to totiž královna převleků. I Přísaha budí dojem, že umí pěkně imitovat – v tomto případě hnutí ANO a také transparentnost.